تقدیر از خوشنویسی كه كل شاهنامه را كتابت كرد

تقدیر از خوشنویسی كه كل شاهنامه را كتابت كرد

لباس دونی: آیین تجلیل از رسول مرادی، خوشنویس برجسته كشور به همت انجمن شاعران ایران با حضور هنرمندان و استادان عرصه های مختلف شعر، موسیقی، خوشنویسی و تئاتر برگزار گردید.


به گزارش لباس دونی به نقل از روابط عمومی انجمن شاعران ایران، در این مراسم كه به پاس چهار دهه كتابت آثار بزرگان شعر فارسی برپا شد، از آخرین اثر استاد مرادی كه كتابت دیوان حافظ است، رونمایی گردید.
سهیل محمودی در ابتدای مراسم ضمن خوشامدگویی به مهمانان، با اشاره به اینكه رسول مرادی بیشتر از ۴۰ سال لحظه به لحظه زیست خویش را با نمادهای فرهنگی و ثروت ادبی ایران گره زده است، اظهار داشت: پس از عمادالكتاب، غیر از رسول مرادی حدودا خوشنویس طراز اولی كه كل شاهنامه را كتابت كرده باشد، نداشته ایم.
محمودی همینطور افزود: رسول مرادی همواره در زمینه آموزش خوشنویسی هم فعالیت داشته و شاگردانی را پرورانده است.
در این برنامه كه استادان برجسته خوشنویسی كشور حضور داشتند، هر كدام دقایقی درباره رسول مرادی و جایگاه هنری او صحبت كردند كه در ادامه به بخش هایی از آنها اشاره می نماییم.
محمد سلحشور، خوشنویس پیشكسوت بعنوان نخستین سخنران در این باره اظهار داشت: «بدون شك كسانی كه به جایگاه و مرتبه ای والا در هنر می رسند، از پشتوانه محكمی به نام خانواده برخوردار بوده اند. بنابراین باید از خانواده او هم سپاسگزار باشیم.
می توانیم در وجود استاد مرادی شیوه انسانی را بیشتر از آنچه در آثارش هست، ببینیم و او غیر از اینكه خلق می كند، مَنِشی راهگشا دارد».
در ادامه داریوش مودبیان، پیشكسوت ادبیات نمایشی و استاد تئاتر در سخنان خود اظهار داشت: «صحبت كردن از كسی كه فاضل و دانشمند است، دشوار است و همانطور كه استاد سلحشور گفتند، باید از رسول مرادی انسانیت را بیاموزیم. به نظر من خوشنویسی یك فن است و هنگامی كه توسط یك هنرمند صورت می گیرد، تبدیل به هنر می گردد و این اتفاقی است كه در كارهای استادمرادی افتاده است. امیدواریم كه سال های سال شاهد هنرمندی استاد مرادی باشیم.»
علی مرادخانی، رییس موزه موسیقی هم با تاكید بر اینكه اینگونه مراسم، هنر و هنرمندان را بین مردم زنده نگه می دارند، بیان كرد: «شاعر، شعر می گوید و خوشنویس آنرا كتابت می كند و همه اینها در كنار هم هویت فرهنگی یك جامعه را تشكیل می دهند. باید آنگونه كه شایسته است از این هنرمندان تقدیر شود و به نظر می آید این امكان و جایگاه نصیب هر كسی نمی گردد و این هنرمندان از جانب خدا انتخاب شده هستند.»
سپس دكتر محمد حسین ساكت، وكیل و نویسنده افزود: «خوشنویسان در طول تاریخ، رواج دهندگان و رسانه ادبیات بوده اند. در واقع شعر و نثر ادبی را كاتبانی حفظ و متنقل كرده اند كه تا سحرگاهان به كتابت آثار نویسندگان و شاعران پرداخته اند. امروز، مرادی، تنها رسول خوشنویس معاصر ما هستند و همه ما همواره از او ادب و فروتنی و تواضع آموخته ایم.»
یدالله كابلی، خوشنویس پیشكسوت هم با قرائت یك شعر و تقدیم آن به رسول مرادی اظهار داشت: «رسول مرادی، دل را به زلف شعر گره زده و همواره به عالم كتابت دل سپاری و دل مشغولی داشته است. یكی از رسالت های مهم خوشنویسی، نقش بسیار گسترده آن در ترویج شعر و ادب فارسی است.
امكان دارد در یك ویترین تعداد زیادی دیوان حافظ ببینیم كه همه محتوای یكسان دارند اما آنچه كه این تعدد را تولید كرده، هنر خوشنویسان است.»
همینطور غلامحسین امیرخانی به علت اینكه نتوانسته بود در این مجلس حضور داشته باشد، پیام خویش را توسط سبزه به سمع رسول مرادی و حاضران رساند.
در ادامه محمد حسین شاهوردی یكی از شاگردان رسول مرادی هم در پیامی مكتوب، مراتب سپاس خویش را نسبت به معلم و پیشكسوت خود، به جا آورد.
در پایان، رسول مرادی ضمن تجلیل از همه كسانی كه در این راه معلم او بوده اند و تشكر از همسر و فرزندانش، به رسم یادبود به استادان حاضر، یك جلد از دیوان حافظ را بعنوان آخرین اثر خود تقدیم كرد.
قرائت شعر و اجرای موسیقی توسط نوازندگان همچون مرتضی گودرزی و سمن صرامی از دیگر بخش های این برنامه بودند.
در این مراسم، هادی منتظری، آهنگساز و نوازنده كمانچه و ویولن دقایقی برای حاضران به كمانچه نوازی پرداخت.



1397/08/06
15:25:44
5.0 / 5
4621
تگهای خبر: تئاتر , موزه , هنرمند , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
لباس دونی