بازیهای رومیزی مهجور مانده است
به گزارش لباس دونی، یک تولیدکننده اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلات مان، عدم توجه کافی به معرفی بازیهای رومیزی به عنوان یک ابزار تفریحی کارآمد و در مرحله بعدی، یک ابزار آموزشی مفید می باشد.
محمدرضا نقی زاده تولیدکننده صنعت اسباب بازی در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به وضعیت بازیهای رومیزی اظهار داشت: یکی از اشکالات اصلی که هم اکنون داریم، مبحث ترویج بازار بازیهای رومیزی است. این صنعت در چارچوب مدرن خود شاید تنها ۱۰ تا ۱۵ سال است که در ایران شکل گرفته اما همچنان از نظر ترویج و آگاهی رسانی وضعیت چندان مطلوبی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و حتی طراحان بازی، با وجود بازاری که در اختیار دارند، بسیار کم روی جنبه های آموزشی و معرفی بازیهای رومیزی به مخاطبان فعالیت می نمایند. به همین دلیل، با وجود اینکه صنعت بردگیم در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته، هنوز خیلی از افراد این سبک بازیها را نمی شناسند.
ترویج بازیهای رومیزی بر میزان فروش تأثیر مستقیمی دارد
این تولیدکننده صنعت اسباب بازی اظهار داشت: وقتی صحبت از بازی فکری به میان می آید، ذهن بیشتر افراد بسمت بازیهای قدیمی تری مثل راز جنگل یا مونوپولی می رود. این نشان داده است که بازار هنوز نتوانسته فرهنگ بازیهای رومیزی مدرن را به خوبی جا بیندازد. ترویج در این عرصه تأثیر مستقیمی روی میزان فروش، تعداد مخاطبان، حجم تولید و مقیاس بازار بازیهای رومیزی دارد. بر همین اساس، می توان گفت یکی از بزرگترین چالش هایی که طی سالهای اخیر وجود داشته، عدم توجه کافی به معرفی بازیهای رومیزی به عنوان یک ابزار تفریحی کارآمد و در مرحله بعدی، یک ابزار آموزشی مفید می باشد.
نقی زاده اظهار داشت: مفاهیمی مثل گیمیفیکیشن یا همان بازی سازی، در مقایسه با تفریحاتی مانند بازیهای ویدیویی یا حتی کتابخوانی، مهجور مانده اند. هرچند که طی سالهای اخیر با افزایش تولیدکننده ها و گسترش عناوین جدید، روند رو به بهبودی مشاهده می شود، اما هنوز الگوریتم مشخص و کارایی برای ترویج و توزیع این حوزه وجود ندارد.
وی اشاره کرد: بنظر می رسد نیاز به وجود حلقه های ارتباطی مشخص بین طراح، تولیدکننده و توزیع کننده وجود دارد که به صورت مستقیم روی ترویج بازیهای فکری کار کنند. حالا چه از منظر آموزشی و چه از منظر سرگرمی، تفاوت چندانی ندارد؛ برای اینکه زمانی که مبحث ترویج مطرح می شود، به طور معمول محصول جایگاه خویش را در ذهن و زندگی مخاطب، مانند خانه یا محیط استفاده، پیدا می کند. از همه سطوح صنعت بازی رومیزی نیز انتظار می رود که در طراحی، تولید و توزیع، این بازیها را در درجه اول به عنوان یک سرگرمی سالم و در درجه دوم به عنوان یک محصول فرهنگی جایگاه یابی کنند.
وی اضافه کرد: بازیهای ویدئویی و کامپیوتری جذابیت های خاص خودشان را دارند و به طور معمول به تفکر لحظه ای و تاکتیکی می پردازند. اما وقتی صحبت از بازیهای رومیزی می شود، تنوع سبکی آنها جلب توجه می کند. این نوع بازیها از تفکر استراتژیک گرفته تا تاکتیکی را در برمی گیرند و به جرأت می توان گفت به قدری جذاب هستند که شعارمان این است؛ برای هر فرد یک بازی مناسب وجود دارد که بتواند او را جذب نماید و پای میز بیاورد.
طرفداران بازیهای ویدئویی بدنبال یک سرگرمی جدی هستند
این تولیدکننده بازیهای رومیزی اظهار داشت: حرف اصلی اینست که حتی آنهایی که طرفدار بازیهای ویدئویی هستند و آنها را به عنوان یک سرگرمی جدی دنبال می کنند، وقتی با دنیای بازیهای رومیزی آشنا می شوند، متوجه می شوند که این بازیها چیزی از نظر جذابیت کم ندارند. در حقیقت، خیلی از افراد پس از تجربه بازیهای ویدئویی، با مشاهده تنوع و خصوصیت های بازیهای رومیزی به این عرصه روی آورده اند و حتی ممکنست جذابیت بیشتری برایشان داشته باشد. البته این فقط به جنبه سرگرمی مربوط نمی گردد.
وی اضافه کرد: گذشته از جنبه سرگرمی، بازیهای رومیزی فواید بسیاری هم دارند. مهم ترین نکته در مورد این بازی ها، تقویت تعاملات اجتماعی است، بخصوص برای کودکان و نوجوانانی که درحال آماده شدن برای ورود به اجتماع هستند و نیاز دارند مهارت های اجتماعی خویش را تقویت نمایند.
نقی زاده اظهار داشت: بازیهای رومیزی نقش بسیار مهمی در تقویت تعاملات اجتماعی و آموزشی افراد ایفا می کنند. این بازیها نه فقط قدرت ارتباطی افراد را گسترش می دهند و کیفیت آنرا بهبود می بخشند، بلکه از جنبه های مهارتی نیز مانند ریاضیات، تاریخ، اطلاعات عمومی و حتی دانسته های تخصصی جغرافیایی برای تمام سنین مفید هستند. به کمک این بازی ها، افراد می توانند ذهن و دانش خویش را تقویت نمایند. در سنین بالا، خیلی از این بازیها به صورت ویژه بر افزایش تمرکز و حافظه تاکید دارند که در پیشگیری و مدیریت مسایل مربوط به حافظه، مانند آلزایمر و دیگر مشکلات ذهنی در رابطه با سالمندی، کاربردی هستند.
وی اضافه کرد: جنبه مثبت دیگر اینست که بازیهای رومیزی، حتی در نوع تک نفره خود، جایگزین مناسبی برای فعالیتهایی مانند حل جدول یا سایر سرگرمی های مشابه محسوب می شوند؛ چونکه علاوه بر مزایای مشابه، جذابیت بیشتری دارند و تجربه ای لذت بخش تر فراهم می کنند. این خصوصیت ها بازیهای رومیزی را به ابزاری ایده آل برای تمام گروههای سنی بدل کرده و فواید گوناگونی را با خود به همراه دارند.
این تولیدکننده بازیهای رومیزی اظهار داشت: در مورد آینده بازیهای رومیزی، باتوجه به پتانسیل بالای این صنعت از هر دو جنبه سرگرمی و آموزش، می توان گفت آینده بسیار روشنی پیش رو دارد. طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته، این حوزه به شکل جدی در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته و الان درحال بهبود الگوریتم ها، پروتکل ها، روش های طراحی، تولید و توزیع است. با وجود موانع و مشکلات فرهنگی یا رفتاری، روند رشد این حوزه همچنان صعودی است و استقبال عمومی از این بازیها نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.
نقی زاده اظهار داشت: اگر بخواهیم مسیر موفقیت آمیز بازیهای رومیزی را مقایسه نماییم، می توان به کشورهای خارجی اشاره نمود که صد سال یا بیش از شروع فعالیت در این مورد می گذرد. امروزه این کشورها به سطح قابل توجهی از پیشرفت دست یافته اند و حتی رویدادها و جشنواره های بزرگی مخصوص این حوزه برگزار می کنند. بدین سبب مسیر روشنی برای این صنعت در داخل کشور نیز وجود دارد که امکان دستیافتن به موفقیتهای مشابه را فراهم می آورد. با توجه به شرایط فعلی، رسیدن به این نقطه اساسا در آینده دور از دسترس نخواهد بود.
حرف آخر اینکه این صنعت در چهارچوب مدرن خود شاید تنها ۱۰ تا ۱۵ سال است که در ایران شکل گرفته اما بازهم از نظر ترویج و آگاهی رسانی وضعیت چندان مطلوبی ندارد. از تمامی سطوح صنعت بازی رومیزی هم انتظار می رود که در طراحی، تولید و توزیع، این بازی ها را در درجه اول به عنوان یک سرگرمی سالم و در درجه دوم به عنوان یک محصول فرهنگی جایگاه یابی کنند. باتوجه به شرایط فعلی، رسیدن به این نقطه اساسا در آینده دور از دسترس نخواهد بود.
منبع: lebasdooni.ir
این مطلب لباسدونی را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب