پاسخ مسئولان به اقدام شخصی یك فرد، عكس یادگاری!

پاسخ مسئولان به اقدام شخصی یك فرد، عكس یادگاری!

لباس دونی: یك دوستدار میراث فرهنگی شوش با آغاز اولین بارش باران های اسیدی در این محوطه باستانی جهانی، مبادرت به پوشاندن چند سنگ قبر و ستون دوره عیلامی با پلاستیك كرد اما مسئولان میراثی فقط كار این دلسوز میراث را تشویق كردند!


باقر خنیفر در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه این آثار سال هاست به حال خود رها شده اند، می گوید: در این منطقه، سالانه دست كم سه دوره بارش باران تگرگ كه اسیدی هستند رخ می دهد، بنا بر این به راحتی این آثار تاریخی در معرض نابودی قرار می گیرند.

او با اشاره به این كه تا حدود یك سال و نیم گذشته، روی بیشتر این آثار شیشه بوده است، ادامه می دهد: شیشه ها را حذف كردند و دلیل شان این بود كه آنها در انبساط و انقباض دما می شكنند، در حالیكه خیلی از مردم در نورگیر خانه هایشان از همان شیشه استفاده می نمایند و در طول این سال ها هیچ اتفاقی برای ان ها نیفتاده است، ما نسبت به این كار اعتراض كردیم اما هیچ فایده ای نداشت.

وی می گوید: فقط توانستم برای آثار ستون و سنگ قبرهای دوره عیلامی در «باغ میراث شوش دانیال» پلاستیك تهیه كرده و روی آنها را بپوشانم، اما باید فكری جدی به حال دیگر آثار تاریخی قرار گرفته در محوطه های تاریخی شوش كرد، آثاری كه بالای تپه ها قرار گرفته و نیاز به مرمت دارند، ستون های باقی مانده كاخ آپادانا و گاو دو سر، آثار چغازنبیل یا كاخ كنار رودخانه «شائو» اما متاسفانه به هیچ كدام اهمیتی نمی دهند.



او با تاكید بر این كه باران های اسیدی چندین سال است آثار تاریخی محوطه را تخریب می كنند و میراث فرهنگی با این بهانه كه پولی برای هزینه كردن محافظت این آثار ندارند، بیان می كند: وقتی كه روی آن آثار را می پوشاندم مسئولان میراثی آمدند، تشویق كردند، عكس یادگاری انداختند، قدری خندیدند و رفتند.

خنیفر فعالیت مداوم حفاران غیرمجاز در این محوطه ی جهانی شوش را از دیگر معضلات این شهر جهانی می داند و می افزاید: آنها به راحتی روی آثار تاریخی گودال حفر می كنند و هر چه به دست شان می رسد با خود می برند، این اتفاق فقط در این محوطه رخ نمی دهد، محوطه هایی كه امروز پر از سوراخ هستند و هیچ دوربین مداربسته ای هم در آنها قرار ندارد.

این دوستدار میراث فرهنگی، واریز هزینه ی ورودی گردشگران به باغ موزه شوش به خزانه ی دولت را در شرایط كنونی وضعیت این محوطه ی جهانی؛ كاری اشتباه می داند و اضافه می كند: باید آن پول برای همین محوطه تاریخی هزینه شود، این بخش به نیرو و راهنما و احداث سالن جدید نیاز دارد.

این دوستدار میراث فرهنگی با بیان این كه پیشنهاد كارشناسان آثار باستانی، استفاده از اسپری نانو در مقابل بلا هایی از نوع باران های اسیدی است، ادامه می دهد: اگر دست كم پول بلیت ورودی موزه به محوطه برگشت می خورد، امكان انجام هر نوع كاری برای حفاظت از این آثار بود.
«گاو دوسر» یك سمت آن كاملا از بین رفته و سمت دیگر اثر كِرم سنگ گرفته و در جال فرسایش است،
از طرف دیگر به سبب نداشتن حفاظ، وندالیسم روی ان به چشم می خورد


1397/08/20
15:15:07
5.0 / 5
4507
تگهای خبر: موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لباس دونی