در گفت وگو با علیرضا دباغ ـ كارشناس رسانه مطرح شد

تغییر استراتژی در صداوسیما با برگزاری مناظره شب گذشته

تغییر استراتژی در صداوسیما با برگزاری مناظره شب گذشته

به گزارش لباس دونی، یک کارشناس رسانه در رابطه با برگزاری مناظره دوشنبه شب نامزدها، معتقد است: مناظره شب گذشته نشان داد که صداوسیما همچنان پتانسیل جریان سازی مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در داخل کشور را دارد؛ به شرط آنکه رسانه ملی از شفاف سازی و صداقت در گفتار کارشناسان و بیان دیدگاه های مخالف و موافق استقبال کند و نهادهای نظارتی و بالادستی این اطمینان خاطر را به صاحب نظران بدهند تا بتوانند نظرات خودشان را بدون دغدغه در رادیو و تلویزیون اعلام کنند.


اولین مناظره تلویزیونی دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شب گذشته ـ ۱۱ تیر ماه ـ در حالی با اجرای مهدی خسروی انجام شد که با روند قابل قبولی در اجرا و پخش روبه رو بودیم. مناظره رودررویی که هر چند باتوجه به احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم قابل پیش بینی بود اما پس از سال ها باردیگر در صداوسیما محقق و با کمترین حواشیِ ممکن مواجه گردید.
از اجرای با تسلط و درست مجری تا رعایت ادب و آداب گفت و گوی کاندیداها

علیرضا دباغ ـ کارشناس رسانه و دارنده دکترای فرهنگ و ارتباطات ـ در گفتگویی با ایسنا درباره ی برگزاری مناظره رو در روی نامزدها که پس از ۱۵ سال در صداوسیما اتفاق افتاد، معتقد است: مهمترین نکته در مناظره شب گذشته اجرای با تسلط و درست مجری برنامه بود که خوشبختانه تا حدود زیادی از پس اجرا برآمد. دو شرط مهم موفقیت چنین برنامه هایی رعایت ادب و انصاف و آمادگی ذهنی و اطلاعات صحیح مجری در مورد موضوع مصاحبه است که خوشبختانه مجری مناظره هر دوی این موارد را به خوبی رعایت کرد و نمونه خوبی از یک اجرای موفق یک برنامه سیاسی و اجتماعی تلویزیونی را به نمایش گذاشت که تا حدود زیادی هم با رعایت ادب و آداب گفت و گو از طرف کاندیداها نیز همراه بود.
نکاتی در باب نقاط ضعف ۵ مناظره اول

وی با اشاره به نقاط ضعف پنج مناظره اول، بار دیگر به مناظره شامگاه گذشته بازگشت و اظهار داشت: صداوسیما توانست در این مناظره از پتانسیل های موجود و حرفه ای خود در این شرایط حساس و مهم برای چنین برنامه ای استفاده درستی انجام دهد. به هر حال ضعف هایی در کلیت مناظره های دور اول انتخابات وجود داشت که نشان دهنده این بود که برنامه ریزی محتاطانه در شرایطی که شفافیت را می طلبد، تصمیم درستی نیست. همین مجری در مناظره های اول هم مشارکت داشت اما نتوانست از ظرفیتهای خودش به خوبی استفاده کند؛ این نشان دهنده ضعف مجری نبود بلکه نشان دهنده ضعف در برنامه ریزی مدیریت رسانه بود که دست مجری را بسته بود تا نتواند از قابلیت های حرفه ای خود استفاده کند؛ به عنوان مثال در مناظره های دور اول حجم اصلی سوالات بر عهده کارشناسان حوزه بود که اصلا در استودیو حضور نداشتند و بصورت ضبطی از کاندیداها سوالات را می پرسیدند که طراوتی نداشت و بطور معمول هم کاندیداها پاسخ های غیرمرتبط می دادند و همین رودررو نبودن بین مصاحبه شونده و سوال کننده سبب شده بود مناظره واقعی شکل نگیرد. اما در این مناظره با محور قرار دادن شخص مجری برنامه، روال صحیح و منطقی یک مناظره تلویزیونی رخ داد و همانطور که گفتم با وجود معدود انتقادهای ارائه شده از طرف برخی کارشناسان، به نظر من مجری به خوبی از عهده این کار دشوار برآمد و مخاطبان یکی از موفق ترین مناظره های سالهای اخیر را از تلویزیون تماشا کردند.
مناظره با برگزاری مسابقات تیم ملی فوتبال متفاوت است

این کارشناس رسانه سپس اظهار داشت: با اینحال همچنان یکسری نواقصی به چشم می خورد؛ بااینکه در این مناظره بسیاری از اشکالات برطرف و به دور از حواشی انجام شد اما در بعضی موارد مثل پخش سرود ملی و تاکید بر همخوانی نامزدها با آنرا متوجه نمی شوم چون مردم منتظر مناظره هستند و نه دیدن این موارد. مناظره با برگزاری مسابقات تیم ملی فوتبال متفاوت است؛ چونکه در آن، دو تیم از کشور مختلف مسابقه می دهند و جنبه بین المللی دارد بنا بر این هر کشور سرود خودرا پخش می کند.
در این زمینه بخوانید:
صداوسیما با پخش مناظره شب گذشته چه به دست آورد؟
پخش آخرین مناظره و روز شلوغ نامزدها در تلویزیون
مناظره های اول هم می توانست با شکل بهتری برگزار بشود این مدرس دانشگاه با اشاره به دکور مناظره ها نیز بیان کرد: دکور مناظره ها با وجود ضعف هایی که داشت در این مناظره هم استفاده شده بود که البته به سبب کمبود زمان قابل پیش بینی بود، اما باتوجه به نیروهای حرفه ای و امکانات خوبی که سازمان صداوسیما دارد می توانست به نحو بهتری طراحی شود.
دباغ سپس بیان کرد: صداوسیما در مدت زمان کوتاهی که میان برگزاری دور اول انتخابات و این مناظره وجود داشت توانست سازماندهی خوبی داشته باشد و نواقصی که داشت را برطرف کند. البته نقصها از همان نخستین مناظره دور پیش از دید کارشناسان حرفه ای رسانه پوشیده نبود و اگر از همان ابتدا نظرخواهی می شد، می توانستند نقصها را برطرف کنند و مناظره های اول هم با شکل بهتری برگزار می شد.
وی با اشاره به مشارکت ۴۰ درصدی واجدان شرایط در انتخابات دوره اول ریاست جمهوری لزوم تحلیل این میزان مشارکت را از طرف برنامه ریزان اجتماعی و سیستم حکمرانی مورد تاکید قرارداد و اظهار داشت: از بعد جامعه شناسی ارتباطات حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد اما بهتر آنست در فرصت مناسب متخصصان علوم جامعه شناسی درباره ی زمینه های ایجاد شکاف میان دولت ـ ملت اظهار نظر کنند و اقتصاددانان نیز درباره ی تأثیر مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی در عدم مشارکت وسیع اقشار مختلف مردم در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان تجزیه وتحلیل انجام دهند، اما در حوزه رسانه ای باید گفت با این حجم از تبلیغات مخرب شبکه های فارسی زبان بیگانه در تضعیف روحیه شرکت کنندگان در انتخابات و کوشش برای به دست گرفتن مرجعیت رسانه ای، صداوسیما چاره ای جز تغییر استراتژی در برنامه های گفت و گو محور خود ندارد. چیزی که در مناظره شب گذشته به درستی پیاده سازی شد. اگر این مورد مقطعی باشد و به یک رویه متداوم مبدل نشود، باز هم صداوسیما در بزنگاه های مختلف گرفتار چالش ارتباط با مخاطبان می شود که همین چالش عامل اصلی از دست دادن مرجعیت رسانه ای است. خوشبختانه با برگزاری موفق مناظره شب گذشته صداوسیما توانست مرجعیت خود در این مناظره را به رخ بکشد اما نباید بگذارد این مرجعیت از دست برود. برای این منظور مجاهدت بیشتری لازم است به عنوان مثال در کنار این مناظره جای برگزاری میزگردهای تخصصی در شبکه خبر برای تحلیل این مناظره از طرف کارشناسان مختلف خالی بود. این انتخابات تمام خواهد شد، اما ما مسائل مختلف دیگری هم در جامعه داریم که نیازمند شفاف سازی از طرف رسانه است، اما کمتر به آنها پرداخته می شود.
صداوسیما همچنان پتناسیل جریان سازی را دارد


این کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه در آخر اظهار داشت: باردیگر تاکید می کنم با تمام تلاشی که رسانه های رقیب و به ویژه رسانه های معاند از خودشان نشان می دهند تا مرجعیت رسانه ای را به دست بگیرند، مناظره شب گذشته نشان داد که صداوسیما همچنان پتناسیل جریان سازی مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در داخل کشور را دارد؛ به شرط آنکه رسانه ملی از شفاف سازی و صداقت در گفتار کارشناسان و بیان دیدگاه های مخالف و موافق استقبال کند و نهادهای نظارتی و بالادستی این اطمینان خاطر را به صاحب نظران بدهند تا بتوانند نظرات خودشان را بدون دغدغه در رادیو و تلویزیون اعلام کنند و آزادی بیان به همراه آزادی بعد از بیان برای همه آنها وجود داشته باشد تا مجدداً مرجعیت به صداوسیما و رسانه های داخلی برگردد.



1403/04/12
18:46:26
5.0 / 5
218
تگهای خبر: تخصص , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
لباس دونی