معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جریان اطلاع رسانی از نقش های ماندگار مواجهه با كرونا است

جریان اطلاع رسانی از نقش های ماندگار مواجهه با كرونا است

به گزارش لباس دونی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بی گمان یکی از نقش های ماندگار در مقابله با ویروس کرونا جریان اطلاع رسانی است که رسانه ها موفق شدند همبستگی، همکاری و مشارکت را در کشور ایجاد کنند.


محمد خدادی روز شنبه در آیین رونمایی از پوستر اولین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور که به صورت ویدئو کنفرانس در بیرجند برگزار گردید اضافه کرد: بابت تلاشی که تمامی رسانه های کشور در اطلاع رسانی در مورد مواجهه با کرونا داشتند قدردانی می کنم.
وی با اشاره به اینکه جاده های کشور را با اطلاعیه بستیم نه با تفنگ عنوان کرد: سیزده بدر و روز عاشورا که همه مردم به بیرون از خانه می روند را با اطلاعیه و بدون جریمه برگزار کردیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: رسانه های کشور با ظرفیت و قدرت رسانه ای خود که می توانند اجماع سازی کنند به خدمت همه اقشار جامعه می آیند.
وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران در صف مقدم تمامی حوادث و بلایا، بحران ها و خطرات در کنار تمام نیروهای امدادی هستند و پا به پای آنها برای خدمت به مردم تلاش می کنند.
خدادی در ارتباط با جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور اظهار داشت: جشنواره منطقه ای پروفسور معتمدنژاد فرصت بسیار مغتنمی است تا به این بهانه فرصت واکاوی کارکرد رسانه را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه شتاب جریان رسانه امروز بیشتر از هر جریان دیگری در همه ابعاد بروز و ظهور داشته است عنوان کرد: در فرایندی قرار گرفته ایم که سرعت جریان تحولات بگونه ای است اگر قبلا هر چهار سال یکبار یا ۲ سال یکبار بود امروز به روز یا ساعت اتفاق می افتد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه امروز تحولات و تغییرات بومی شده است خاطرنشان کرد: جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور باید جشنواره صدمه شناسی کارکرد رسانه در فضای امروز باشد.
وی اظهار داشت: با عنایت به تغییرات پیش آمده باید رسانه ها در سبد تقاضای مردم قرار بگیرند، در گذشته انتخاب با دارندگان رسانه بود اما امروز هر کسی در این کره خاکی زندگی می کند به ۲ اصل اکسیژن برای نفس کشیدن و اطلاعات به منظور زندگی کردن نیاز دارد چون انسان با اکسیژن زنده می ماند و با اطلاعات زندگی می کند.
خدادی بیان نمود: در دنیای جدید با گسترش کمی رسانه روبه رو بودیم و امروز داشتن رسانه دیگر قدرت نیست در صورتی که در گذشته صاحبان قدرت و ثروت امکان استفاده از رسانه را داشتند، ما همچنان در گذشته زندگی می نماییم و فکر می نماییم با داشتن تعداد رسانه، روزنامه، سایت، خبرگزاری، کانال و سایر، ۵۰ درصد راه را طی کرده ایم در صورتی که به نظر من پنج درصد کار هم نیست.
وی تصریح کرد: صدمه شناسی جشنواره رسانه ای باید به صدمه شناسی کارکرد امروز رسانه و میزان اثر، نقش و سهم آن در زندگی مردم باشد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در جریان رسانه امروز بحران نرم افزاری و سخت افزاری نداریم و به جرات می گویم در دورترین نقاط کشور هم بهترین تکنولوژی ها و نرم افزارها استفاده می شود و آنچه مشکل امروز ما است محتواهایی است که تبادل می شود.
وی خاطرنشان کرد: انتظار دارم در جشنواره منطقه ای پرفسور معتمدنژاد، خلاءها، نقص ها، حباب ها، حفره های کار کردن رسانه را بررسی شود و فراموش نکنیم بیشتر از آنکه نام رسانه مهم باشد محتوای رسانه مهمتر است.
خدادی اظهار داشت: مفهوم رسانه داری امروز تغییر کرده و به رسانه مداری تبدیل گشته است، داشتن رسانه موضوعی است که شراکت آن بین هر فردی که تلفن همراه دارد ایجاد می شود چون رسانه جمع آوری، پردازش و انتشار است و هر فردی با گوشی همراه می تواند این کار را انجام دهد.
وی اضافه کرد: دست بالاتر را زمانی می توانید داشته باشید که اساسا عناصر تمایز در مبحث یا سوژه، تنوع در سبک عرضه محتوا و تفاوت در مُدل نشر داشته باشید و رویکرد شما متناسب با همه ظرفیت ها که در کشور گرفتار تحول شده است باشد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قدرت انتخاب در اختیار مردم قرار گرفته است عنوان کرد: دوران انتشار اطلاعات است و خروجی انتشار، انتخاب اطلاعات است و اگر نتوانید در انتخاب مردم قرار بگیرید این سهم و نقش را دیگران انجام می دهند.
وی خاطرنشان کرد: رونق تاکسی های اینترنتی به معنای عدم نیاز مردم به تاکسی نیست بلکه جامعه احتیاج به ظرفیت های جدید با قابلیت های متنوع و مختلف در راه تسهیل گری و پایین آمدن قیمت را دارد به همین خاطر انتخاب بهتر را برمی گزیند.
خدادی اظهار داشت: کسی که کار رسانه ای می کند باید بداند هرچه کوتاهتر و ساده تر بنویسد موفق تر است و باید از فضای پوششی به سوژه ای روی بیاورد چون خبر حالا متعلق به رسانه ها نیست بلکه متعلق به شبکه های اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: رسانه های بین المللی هم وقتی هواپیما سقوط می کند عکس و فیلم لحظه خبر را از حاضران می خرد اما برای پس از خبر اکیپ می فرستد بنابراین رسانه باید آنچه دیده نمی گردد را ببیند و بدیهیات را از اطلاعات حذف کند و کارکرد رسانه در بستر تضارب آرا باشد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه باید نگاه های مختلف را در کنار هم بگذارد و در سبد نیازهای خانواده و جامعه بنشیند، ارتباط دوسویه بین دستگاه ها و مردم برقرار کند، ناگفته های مسئولان را به مردم برساند.
وی افزود: همینطور رسانه باید ابهامات، شبهات، القائات، سوالات و شایعات را پاسخ بدهد و این وظیفه اصلی رسانه است وقتی در یک جامعه زندگی می کند.
خدادی بیان نمود: از اینکه برخی از استان ها کنار هم نشسته اند تا هم افزایی کنند خوشحال هستم چون امروز کلید موفقیت ما فعالیت جمعی و قدرت ما به هم افزایی است.
وی عنوان کرد: اگر چند رسانه به یک رسانه تبدیل گردد و بیشتر از اینکه در پنج اتاق نشسته و پنج روزنامه با محتوای محدود در اختیار داشته باشند بتوانند یک رسانه شده و در پنج مبحث مهم عمق بیشتری ایجاد کنند تا منجر به پاسخ تقاضاهای گوناگونی شوند بسیار بهتر است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان نمود: امروزه دوران وی گفت، وی افزود، در حال به پایان رسیدن است بنابراین رسانه وظیفه دارد چرایی و چگونگی را تبیین کند که اگر بحرانی به نام تحریم در کشور داریم ریشه آن چیست و راه مواجه به آن کجاست در صورتی که همچنان در واژه تحریم مانده ایم غافل از اینکه در جنگ اقتصادی قرار داریم.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی عنوان کرد: در شیوه ملی امروز باید مکتب سردار سلیمانی را باز نماییم که چرا اسم خویش را سرباز گذاشت و ماهیت آن چیست، اینکه چرا باشکوهترین تشییع جنازه قرن یا تاریخ در ایران برگزار گردید.
خدادی اضافه کرد: رسانه باید بیشتر از آنکه به دنبال بحث های ملی باشد به دنبال مسائل محلی برود، بنابراین روا نیست روزنامه محلی دغدغه ملی داشته باشد اما گسترده آن محلی باشد چون انتظار از یک رسانه باید متناسب با محتوای آن رسانه باشد.
وی اظهار داشت: اگر رسانه ای در سطح محلی کار می کند به میزانی باشد که دغدغه های مردم را بشناسیم و قدرت رسانه ای بیشتر داشته باشیم بنابراین پیشنهاد می کنم رسانه ها بخش مخاطب شناسی و نیازشناسی راه بیاندازند و ارتباط خود با مردم را بیشتر کنند.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: این فرصت بسیار پرارزش است که پیشنهاد می کنم به هیچ وجه تبدیل به یک فستیوال یا تشریفات نشود بلکه آخر جشنواره آغاز استفاده از ظرفیت های جشنواره باشد.
وی اضافه کرد: اینکه در جشنواره چندین نفر برگزیده اعلام گردد و مشخص نشود این افراد چرا برگزیده شدند ارزش ندارد بلکه قبل و بعد جشنواره باید اثر مستقیم بر فعالیتهای رسانه ای استان بگذارد در غیر این صورت وقت، انرژی و توان شما صرف فعالیتی شده که نه تنها اثرگذار نبوده بلکه وقت هم گرفته است.
خدادی با اشاره به اینکه در حد توان از جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور حمایت خواهیم کرد اظهار داشت: مهم محتوا است و باید از محتوا به اسم برسیم نه برعکس، گفت و گوی میان روزنامه نگاران در استان ها، تشکیل میزگرد صدمه شناسی کارکرد رسانه ها، اقبال یا عدم اقبال از رسانه ها، اقتصاد رسانه بسیار مهم می باشد بنابراین تقاضا دارم بیشتر از هرکس مخاطب را ببینید با مخاطب گفت و گو کنید و پاسخگوی تقاضاهای مخاطب باشید.



منبع:

1399/10/06
23:44:02
5.0 / 5
392
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
لباس دونی