با اینكه نخ هم وجود ندارد،

تولیدكنندگان به كارشان ادامه می دهند

تولیدكنندگان به كارشان ادامه می دهند

لباس دونی: نماینده اتحادیه پوشاك بیان كرد: از طراح ها و تولید كنندگان پوشاك تشكر می كنم كه با وجود همه كمبودها و با اینكه ابتدایی ترین ابزار خیاطی كه نخ است، وجود ندارد، باز هم دارند به كارشان ادامه می دهند.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، احمد داورزنی در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی بیان كرد: امسال كه به ویترین ها و پوشش خانم ها كه نگاه می كردیم خودش یك نمایشگاه عظیمی برای امام حسین (ع) بود و نشان می داد كه این فرهنگ سال های سال ادامه پیدا خواهد نمود. ما هنوز اول راه نیستیم و لاك پشتی حركت می نماییم و به آنجایی كه می خواسته ایم، نرسیده ایم.
او افزود: ما اتاق فكری داریم و شاهد كمبودها و نارسایی هایی هستیم و زمانی كه خروجی آن یعنی آنچه كه تولید شده را در جامعه می بینیم متوجه می شویم كه كار تولید شده است. در این مراسم جای بحث درباره ضعف ها و پوشش های مردم و ویترین های فروشگاه ها نیست. با وجود نوسانات سیاسی كه شاهد آن هستیم نمایشگاه لباس عاشورایی همچنان به راه خودش ادامه می دهد. مد یك فكر است و این نیست كه لباس پاره و موهای ژولیده باشد. زمانی كه ما برای لباس كشور خود ارزش قائل شویم هویت پیدا می نماییم.

آینده خوبی پیش روی ماست
سومبات هاكوپیان بعنوان سخنران دیگر این مراسم كه بامداد امروز ۲۸ مهرماه در تالار رودكی برگزار شد، اظهار نمود: نكته مهم، وحدت موجود بین همه اندیشمندان در صنعت پوشاك است. من هیچگاه مساله اقلیت را نپذیرفتم، چونكه پیش از آنكه خودم را یك ارمنی بدانم، یك ایرانی می دانم. ما اقوام ایرانی مانند شاسی های سیاه و سفید یك پیانو هستیم كه صدای زیبایی را می توانیم دربیاوریم.
این تولیدكننده پوشاك افزود: امروز، همه ی ما برای نخستین بار پذیرفتیم كه طراحی، حاصل اندیشه و فكر است و می توانیم آنرا تكامل ببخشیم. همه اندیشمندان الهام از پدیده های طبیعی و اجتماعی را در كارهایشان در نظر می گیرند. من به آینده این كشور و این صنعت اطمینان خاطر دارم و می دانم آینده خوبی پیش روی ماست. ما از كالاهای خارجی هراس نداریم، بلكه با آنچه كه منافع ملی ما را به خطر می اندازد مخالف هستیم. كمبود مواد اولیه هم گذراست و ما دوران سخت تر این را هم پشت سر گذاشته ایم. ازاین رو گام هایی كه شروع شده باید با سرعت بیشتر ادامه پیدا كند.

این مساله را تنها با شعار نمی گردد حل كرد
رییس اتحادیه سراجان كشور هم بعنوان سخنران دیگر این مراسم بیان كرد: جوانان ما مد را دوست دارند و دشمنان می دانند بهترین راه برای ورود به مسائل فرهنگی همین مبحث است. امروزه با استفاده از فضای مجازی وارد شده اند تا ضرباتی را به فرهنگ ما بزنند. فرهنگی كه مثل ورزش دومیدانی مادر ورزش هاست. بنابراین باید به فرهنگ اهمیت دهیم.
محسن خردمند افزود: پیش از كارگروه مد و لباس هیچ جایگاهی نبود كه اتحادیه ها را كنار هم جمع كند، ازاین رو هر كسی هر كاری كه می توانست انجام می داد اما با ورود كارگروه مد و لباس این صورت گرفت و اگر بتوانیم بین خود اتحاد داشته باشیم، می توانیم از این دوران به خوبی عبور نماییم و اگر تعلل نماییم ضربات جبران ناپذیری را در این عرصه خواهیم دید.
او افزود: به عقیده من تنها نمی گردد با شعار این مساله را حل كرد و حتما باید با همت و تلاش از این دوره عبور نماییم. ما در بازار شاهد كالاهای بسیاری هستیم كه ایرانی هستند اما با برندهای خارجی و چند برابر قیمت به فروش می رسند.

مقدسات ما را نشانه گرفته اند
حمید قبادی- دبیر كارگروه مد و لباس - هم در این مراسم بیان كرد: مقدسات ما را نشانه گرفته اند و آموزه های دینی كشور ما را مورد هدف قرار داده اند ازاین رو تلاش هنرمندان گام بلندی بر این حملات مذبوحانه است. طی بررسی های محدودی كه داشتیم متوجه شدیم نمونه هایی كه در تاریخ لباس ایران در حوزه لباس آیینی وجود داشته، آمیخته با لباس عاشورایی است.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش بیان كرد: دو عنوان كتاب عاشورایی كه قبل از این در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان اشعار عاشورایی جمع آوری شده بود را مبنای عمل قرار داده ایم تا بعنوان حوزه فكری لباس عاشورایی مورد توجه قرار بگیرد. ارتباط، اتحاد، همیاری و همكاری اجزای مختلف در این رویداد پرارزش است و حتی این مبانی وارد دانشگاه ها هم شده است.
قبادی همینطور اعلام نمود: تعداد آثار و شركت كنندگان در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است و ما شاهد تغییرات جدی در نوع لباس ها در روزهای محرم بودیم تا دست اندركاران این حوزه تفكر داشته باشند و بدون فكر و اندیشه هر لباسی را بعنوان لباس عاشورایی تولید نكنند.
محبوبه الهی- دبیرعلمی نمایشگاه لباس عاشورایی - هم بیان كرد: این رویداد از مردادماه مورد بررسی قرار گرفت و با همت بنیاد ملی مد و لباس و مركز پژوهش های پوشاك و اصناف طی سه روز هم فكری جریانی در این زمینه شكل گرفت. ما در سال های اخیر نمونه های نامناسبی روی لباس ها می دیدیم، ازاین رو تصمیم گرفته شد این مورد ساماندهی گردد.
او افزود: امسال دو مسابقه هم در این نمایشگاه برگزار می گردد كه یكی تصویرسازی متناسب با نمادهای عاشورایی است كه مرحله دوم آن روز دوشنبه با كمك دانشگاه علمی كاربردی انجام می گردد و برنامه دیگر از ایده تا اجرا است. در این رویداد سه نفركارهای مربوط به طراحی، دوخت و تولید را انجام می دهند و در نهایت گروه های برتر انتخاب و كارهایشان اجرا می گردد. امیدواریم این لباس ها به گونه ای باشد كه به تولید انبوه برسند.
الهی بیان كرد: بحث های علمی، بنیادی معروف به فرم ها و نقش ها آنطور كه باید شناخته نشده اند و مردم باید برای این مورد آماده شوند چونكه عاشورا سراسر نماد است و برای آنكه بتوانیم این مورد را تبیین نماییم تلاش می گردد تا در سال های بعد این بخش پررنگ تر شود. به همین دلیل، در سومین دوره از نمایشگاه هم جریان هایی با عنوان كارگاه ها شكل گرفته كه طی بامداد و بعدازظهر اجرا خواهد شد.
سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با شعار "این جامه سیاه فلك در عزای كیست" از امروز راه اندازی شد و تا ۴ آبان ماه در تالار وحدت در حال برگزاری است.



1397/07/30
13:10:59
5.0 / 5
4644
تگهای خبر: لباس , موزه , نمایشگاه , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
لباس دونی