نشست های ایران شناسی در لاذقیه

نشست های ایران شناسی در لاذقیه

لباس دونی: با هدف آشنایی هرچه بیشتر فراگیران زبان فارسی با فرهنگ، تمدن، جلوه ها و جاذبه های میراث فرهنگی ایران، نخستین جلسه از سلسله نشست های ایران شناسی با عنوان «ایران فی عیون سوریه» برنامه ریزی و با حضور فراگیران و دوستداران زبان و ادبیات فارسی در لاذقیه اجرا شد.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، هدف از تشکیل این جلسه ها آشنایی فراگیران زبان فارسی با فرهنگ و تمدن، آداب و رسوم، جاذبه های طبیعی، باستانی، تاریخی و هنر و دانش روز کشور است. بهمین منظور، در هر دوره یک یا دو جلسه بصورت مشترک برای کلیه فراگیران زبان فارسی برگزار می شود و برای شروع در هر جلسه، درباره خاصیت های یکی از شهرهای زیبای ایران اطلاعات جامعی توسط وابسته فرهنگی و مدرسان دوره ارائه می شود و از مشارکت دانشجویان برای ارائه مطالب و دانستنی های کوتاه فرهنگی در رابطه با کشور نیز استفاده می شود.
این جلسه با نمایش ویدیویی درباره‌ی شهرهای ایران و زیبایی های آن شروع شد، سپس علیرضا فدوی مسئول خانه فرهنگ با اشاره به اهمیت این جلسات اظهار داشت: برگزاری این جلسه ها برای آشنا شدن فراگیرانِ زبان فارسی با تمدن و فرهنگ ایران، بسیار مهمست و به آنها در یادگیری زبان فارسی و تسلط بر آن کمک می نماید. همین طور آشنا شدن فراگیران زبان فارسی و مهمانان مرکز با تمدن و تاریخ ایران، شهرها و جغرافیای آن، مکان های گردشگری و دیدنی، جشن ها و مناسبت ها، سبک زندگی مردم ایران، لباس و غذاها، شاهکارهای ادبی و هنری این سرزمین از زبان کسانی که قبلاً در ایران بوده و آن جا زندگی کرده و جنبه های مختلف زندگی مردمان آنرا از نزدیک دیده اند، در برقراری روابط صمیمی و قوی با این سرزمین و ملت آن بسیار مؤثر است.
در ادامه، «رامز اللیوا» از استادان زبان فارسی مرکز درباره‌ی تمدن ایران و دوره های تاریخی آن، پیشرفت علمی، عمرانی، اقتصادی و صنعتی در ایرانِ امروز سخن گفت.
سپس «میرفت سلمان» از استادان زبان فارسی مرکز و دانشگاه تشرین مختصری درباره تهران پایتخت ایران و نماد مدرنِ آن «برج آزادی» توضیحاتی را ارائه داد و درباب معماری این برج، نقوشی که در این برج هست، طاق اصلی آن، مقرنس، کاربندی های زیر گنبد داخلی، باغچه ها و گل کاری ها و طرح آب نما و فوراه های محوطه‌ی سبز آن، و الهام گرفتن آن از معماری دوره های مختلف تمدن ایران توضیحاتی را بیان کرد.
«ردینه عاقل» از دانشجویان سطح میانی زبان فارسی در مرکز نیز درباره تعدادی از آداب و رسوم و سنت های مردم ایران در جشن نوروز و جشن عروسی، سنت های خداحافظی کردن با مسافران و برخی از تعارفات متداول بین مردم ایران مطالبی را بیان کرد.
در ادامه برنامه «رنا جونی» از استادان زبان فارسی مرکز و دانشگاه تشرین توضیحاتی درباره برج میلاد، اهمیت، معماری، بخش های مختلف و کارهایی که در این برج برگزار می شود، همچون رستوران مشهور آن و کاربردهای مختلف این برج در حوزه گردشگری و مخابراتی ارائه داد.
«لمی بدور» از دیگر فارسی آموزان مرکز در آخر این جلسه، درباره‌ی خط نستعلیق، تاریخچه، انواع و جنبه های هنری و زیبایی آن سخنانی را بیان کرد.














منبع:

1400/10/22
12:20:23
5.0 / 5
912
تگهای خبر: زیبایی , لباس , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
لباس دونی