توسعه یافتگی تئاتر، نشان از توسعه یافتگی یك جامعه است

توسعه یافتگی تئاتر، نشان از توسعه یافتگی یك جامعه است

کارشناسان حاضر در نشست هفته هنر انقلاب معتقدند رشته تئاتر مخاطبان زیادی را در بر می گیرد و توسعه یافتگی یک جامعه با توسعه یافتگی تئاتر ممکن می شود.



به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی دانشگاه سوره همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، اولین میزگرد تخصصی روز سوم، ویژه برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی و گرامیداشت سالروز شهادت سید مرتضی آوینی به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی، روز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ برگزار شد.

نخستین میزگرد تخصصی روز سوم با عنوان «جستاری بر جشنواره های عکاسی بعد از انقلاب» و حضور مجتبی آقایی رییس کمیسیون هنرهای تجسمی، حسین چنعانی زاده استاد تاریخ شناسی، محقق تاریخ عکاسی ایران و جهان و با میزبانی کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، روز گذشته (دوشنبه ۲۳ فروردین ) به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

حسین چنعانی زاده در این نشست تعریفی از کلمه جشنواره عرضه داد و تفاوت های موجود میان جشنواره و مسابقه را هم عنوان نمود و اظهار داشت: همچون تفاوت های میان جشنواره و مسابقه میتوان به تفاوت در اهداف و بزرگی جشنواره ها نسبت به مسابقه اشاره نمود.

وی به بیان پیشینه جشنواره پرداخت و در ارتباط با انجمن سینمای جوان اضافه کرد: یکی از خصوصیت های انجمن سینمای جوان، آموزش و پرورش نسل جوان پس از انقلاب است و افرادی که از شهرهای مختلف خواستار یادگیری این هنر بودند، با رفتن به دفاتر سینمای جوان، آموزش عکاسی دیدند و هم اکنون به صورت حرفه ای در حال فعالیت هستند.

در ادامه مجتبی آقایی به اهمیت عکاسی اشاره نمود و اظهار داشت: زمینه عکاسی یک پدیده چندوجهی و میان رشته ای به حساب می آید و با عنایت به کاربردی که در رشته های دیگر دارد امری مهم است؛ در دنیای امروزی عکاسی در تار و پود زندگی اجتماعی رخنه کرده به صورتی که نمی توان زندگی را بدون عکاسی تصور کرد.

وی در ارتباط با برگزاری جشنواره ها اضافه کرد: جشنواره ها باید توالی منظمی داشته باشد؛ در آن صورت تأثیرگذار است و می تواند در تقویم هنری جامعه هنری قرار بگیرد، تعداد زیاد جشنواره کمکی نمی کند مگر این که اثر بخشی آن بررسی شود.

آقایی در پاسخ به اینکه جشنواره ها در گذشته چگونه می توانستند عکاسان را از شهرهای کوچک به سمت خود بکشانند اضافه کرد: مجله عکس از سال ۶۵ تا ۹۵ به خوبی توانست در جهت خبررسانی عمل کند و پس از آن سایت های مختلف این کار را انجام دادند که این عمل سبب شد تا عکاسان از شهرهای کوچک به سمت جشنواره ها جذب شوند.

وی مشکلات نبود بایگانی کامل عکس ها را هم بیان کرد وگفت: نبود بایگانی صحیح از عکس سبب گشته است که ما حتی در بخش پژوهش هم گرفتار مشکل شویم.



واکاوی روایت تصویری ساسان مویدی از بمباران های تهران

دومین نشست بازخوانی رساله دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ی عکاسی دانشگاه سوره، در روز سوم هفته هنر انقلاب اسلامی، با عنوان «واکاوی روایت تصویری ساسان مویدی از بمباران های تهران در زمان جنگ تحمیلی با رویکرد نشانه شناسی اجتماعی» و سخنرانی مائده اسلامی به میزبانی کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، مائده اسلامی به شرح زندگی نامه ساسان مویدی پرداخت و اظهار داشت: ساسان مویدی سال ۱۳۳۸ در ایران متولد شده و از عکاسان مستند جنگ به حساب می آید که اغلب وی را بیشتر با تصاویری که از جنگ ایران و عراق ثبت کرده است، می شناسند.

مؤیدی به همراه احمد ناطقی از اولین عکاسانی بودندکه تصاویر بمباران شیمیایی حلبچه را به ثبت رساندند؛ مویدی هم عکاسی را از سال ۱۳۵۵ در روابط عمومی تلویزیون ایران شروع کرد.

اسلامی در ادامه این جلسه، تصاویری که توسط ساسان مویدی گرفته شده بود را نمایش داد و به توضیح درباره آنها پرداخت.

وی با بیان اینکه عکس برداری جنگی به سه دسته تقسیم می شود اظهار داشت: عکس برداری جنگی به سه دسته جنگ شهری، عکاسان جنگ و تغییر سرنوشت جنگ و عکس برداری از بمباران های تهران تقسیم می شود.

اسلامی در پایان به توضیح در ارتباط با فرانقش های ترکیب بندی پرداخت و اضافه کرد: فرانقش های ترکیب بندی به دو دسته تقسیم می شوندکه ارزش اطلاعاتی عناصر، چپ به راست، راست به چپ، بالا، پایین، مرکز و حاشیه همچنین برجستگی عناصر شامل ابعاد، کنتراست، پیش زمینه، نقاط طلایی، وضوح روشنایی می شود.

وضعیت نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان بعد از انقلاب

سومین نشست تخصصی روز سوم با عنوان «وضعیت نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان بعد از انقلاب» و حضور منوچهر اکبرلو نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر و پژوهشگر، دکتر اکرم قاسم پور عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، داوود کیانیان نویسنده و کارگردان تئاتر و سید حسین فدایی حسین نمایشنامه نویس، طراح صحنه، و پژوهشگر تئاتر به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، اکرم قاسم پور با بیان اینکه در سرتاسر جهان و همینطوردر ایران ۲۴ درصد جمعیت را کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال می سازند، اظهار داشت: رشته تئاتر مخاطبان زیادی را در بر می گیرد و توسعه یافتگی یک جامعه با توسعه یافتگی تئاتر هم انجام می شود؛ چون که گفت و گو در این بستر بسیار صورت می گیرد و توسعه فردی و اجتماعی در این نقطه است که رشد می کند.

وی در ارتباط با کانون فرهنگی نوجوانان اذعان کر: کانون فرهنگی نوجوانان خودش را به مخاطبانی که امکان نزدیک شدن به تئاتر را ندارند، نزدیک می کند و این امری مهم می باشد.

سید حسین فدایی حسین هم نمایشنامه نویسی از نظر مخاطب را به چهار دسته تقسیم کرد و اظهار داشت: در نمایشنامه هایی که برای کودک و نوجوان نوشته می شود، اکثرا گروه سنی کودک مورد توجه قرار می گیرد و کمتر به بقیه گروه های سنی توجه می شود؛ نمایشنامه نویسی از منظر نویسندگان به دو گروه تقسیم می شود؛ گروه اول نویسدگان حرفه ای هستند که برای بچه ها می نویسند و گروه دوم نویسندگان جوانی هستند که بنا بر لزوم دست به قلم می شوند البته در این بین نویسنده جوان هم بسیار داریم که به صورت حرفه ای برای کودکان می نویسند.

وی با بیان اینکه نمایشنامه نویسی از جنبه جشنواره هم قابل توجه است تصریح کرد: نمایشنامه نویسی از جنبه جشنواره هم قابل توجه است و نمایش ها هدف اصلی این همایش ها به حساب می آیند. در مورد اقتباس هم میتوان نمایشنامه ها را به دو بخش اقتباسی و تألیفی تقسیم کرد و آنها را از این منظر هم مورد بررسی قرار داد.

داوود کیانیان هم در این شست تخصصی در ارتباط با نمایشنامه های کودک و نوجوان اظهار داشت: اگر ما اولین نمایشنامه را در واقع نمایشنامه پدر نمایشنامه نویسی کودکان و نوجوانان ایران، جبار باغچه بان بدانیم که در سال ۱۳۰۷ نمایشنامه ای به نام خانم خزوک را منتشر نمود تا سال ۱۳۹۶، ۹۰ سال از عمر نمایشنامه نویسی برای کودک و نوجوان می گذرد؛ در مجموع ۲۱۸۳ نمایشنامه در این ۹۰ سال انتشار یافته که بخشی از آن تألیفی و باقی ترجمه بوده است.

منوچهر اکبرلو در انتها صحبت های این نشست تخصصی اضافه کرد: نمایشنامه کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۰ به مواردی همچون تعدد جشنواره ها، نهضت ترجمه، جدا کردن بخش های کودک و نوجوان و باقی رده های سنی در جشنواره ها، نهادهایی مثل کانون های شهرداری ها، راه افتادن سالن های تخصصی، اجراهای ارگانی، سمینارها و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.



منبع:

1400/01/24
15:14:45
5.0 / 5
1067
تگهای خبر: آموزش , تئاتر , تخصص , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لباس دونی