با حضور ساتیش آناند، نوید محمودی، رائد فریدزاده و علی شاه محمدی

پنل مجازی تولید مشترك ایران و پاكستان در جشنواره33 برگزار گردید

پنل مجازی تولید مشترك ایران و پاكستان در جشنواره33 برگزار گردید

پنل مشترك ایران و پاكستان با مبحث تولید مشترك با حضور ساتیش آناند، تهیه كننده پاكستانی، نوید محمودی، رائد فریدزاده و علی شاه محمدی عصر دوشنبه ۲۸ مهرماه ۹۹ به شكل مجازی برگزار گردید.



به خبرنگار فرهنگی ایرنا، رائد فریدزاده در این پنل درباره همکاری مشترک با کشور پاکستان اظهار داشت: «برای نخستین بار در بازار فیلم جشنواره بین المللی فجر ملاقاتی با دوستان در پاکستان و پس از آن تداوم دیدارها در جشنواره کن تصمیم به بررسی جدی فرایند تولید مشترک گرفتیم. در جشنواره سال قبل خانم ناریا فرحان از سوی وزارت فرهنگ و اطلاعات پاکستان در جشنواره کودک حضور داشت که بعد از گفتگوهایی سازنده پیش نویس تفاهم نامه تولید مشترک برای انعقاد میان دو کشور در دستور کار قرار گرفت اما متأسفانه به علت انتشار کرونا وقفه ای در این کار به وجود آمد.»
فریدزاده ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی و زبانی بین ایران و پاکستان اضافه کرد: «پتانسیل بسیاری برای تولید مشترک در تولید آثار فرهنگی وجود دارد. امیدواریم پس از پشت سر گذاشتن کرونا بتوانیم همکاریهای سینمایی را گسترش بخشیم. همینطور با دیگر همسایگانمان مثل هند و افغانستان و تاجیکستان که دارای اشتراکات زبانی و فرهنگی هستیم، می توانیم در تولید مشترک همکاری نماییم و با تمامی کشورهای منطقه از راه تولیدات مشترک بازار مشترکی را ایجاد نماییم.»
در ادامه ساتیش آناد از تهیه کنندگان معتبر پاکستان با ابراز شادمانی از حضور در این جلسه به تجربه تولید مشترک با ۲۵ کشور اشاره نمود وافزود: «سبک روایت در سینمای ایران دقیق و جذاب است همینطور فیلم های کودک ایران دارای جذابیت های ویژه ای هستند. من در جشنواره کن هر سال به غرفه ایران سر می زنم و در آنجا با آقای فریدزاده به گفتگو می نشینم.»
او در مورد سلیقه مخاطب در پاکستان افزود: «سینمای پاکستان تحت تأثیر بالیوود و هالیوود است و در شش سال قبل تمام فیلم های تولید دیزنی را در پاکستان پخش کرده ایم. اما تولیدات تلویزیون پاکستان فضایی نزدیک به فیلم های ایرانی دارد.»
این تهیه کننده پاکستانی درباره تولید مشترک با کشورهای هم فرهنگ و هم زبان اظهار داشت: «من تجربه همکاری با کشورهایی مثل افغانستان و سریلانکا را داشته ام. زمانی که می خواهید تولید مشترک انجام بدهید احتیاج به پیدا کردن موضوعی جذاب و حضور چهره های معروف است. همینطور باید وجوه مشترک فرهنگی را پیدا نماییم و حساسیت های دو کشور را بشناسیم. باید موضوعی را برگزید که مخاطب با آن ارتباط پیدا کند و برای مخاطب هر دو کشور دارای جذابیت باشد.»
آناد اظهار داشت: «امروزه سریال های ترکیه در پاکستان موفق هستند که یکی از علت هایش به علت استاندارد بالای تولید و هزینه ای بالایی است که به تولید اختصاص می دهند. داستان هایی مانند رستم و سهراب که مردم کشور ما هم با آن آشنایی دارند می تواند نتیجه موفقی مانند آن سریال ها به دنبال داشته باشند.»
نوید محمودی در این جلسه درباره تولید مشترک به هم داستان هم علاقه و هم سرمایه بودن اشاره نمود و اضافه کرد: «این سه پایه اصلی برای تولید مشترک، یک نیاز جدی است. ما در قدم اول احتیاج به روایت داستانی داریم که مورد علاقه طرفین باشد و از جذابیت کافی برخوردار باشد. پس ازاین مرحله شوقی که برای سرمایه گذاری مشترک نیاز است هم به وجود خواهد امد. ما با کشورهای تاجیکستان هندوستان پاکستان و ایران اسطوره های مشترکی داریم که بر مبنای آنها می توانیم مبادرت به تولید فیلم نماییم.»
محمودی با اشاره به اینکه این اشتراکات در ناخودگاه ما را به هم شبیه می کند، اضافه کرد: «حتی اگر به عشق ورزی ها و یا مادرانمان نگاه نماییم اشتراکاتی پیدا می نماییم. به این علت که ما با آموزه های مشترک تربیت شده ایم باید فیلم هایی بسازیم که روی این مشابهت ها تاکید می کند و مخاطب با آن سریعا ارتباط خواهد گرفت.»
کارگردان چند متر مکعب عشق خاطرنشان کرد: «ما در صورتیکه بتوانیم شرایطی را برای علاقه مندی های مردمی به وجود بیاوریم برای تولید فیلم های چندمنظوره برای کشورهای اطرافمان و گسترش تولیدات مشترک موفق می شویم، به این علت که مخاطب این تولیدات باید مردم باشند نه حکومت ها.»
در ادامه این نشست اناد به مشارکت با تهیه کننده های هندی اشاره نمود و اضافه کرد: «اگر در این تولیدات مشترک هند هم حضور داشته باشد خیلی خوب خواهد بود چونکه پتاسیل بالا و بازار خوبی دارد. همینطور از نظر سرمایه گذاری تهیه کننده های هند قوی هستند و سرمایه گذاری بالایی می توانند برای تولید فیلم انجام دهند.»
این تهیه کننده پاکستانی با اشاره به تجربه کار با تهیه کننده های هندی و ارتباطات صمیمانه با آنها افزود: «من یکی از بزرگ ترین وارد کننده های فیلم های هندی به پاکستان هستم و تهیه کننده های هندی زیادی را می شناسم. در صورتیکه ایران از سوی هندی و پاکستانی برای تولید فیلم دعوت کند و با تیزهوش اشتراکاتمان را شناسایی نماییم همکاری خوبی می تواند شکل بگیرد.»
او افزود: «در طول مدت شیوع بیماری کرونا در کشورهای هند و پاکستان مردم آسیب روحی و اقتصادی زیادی را متحمل شدند و بنابراین باید از داستان های تلخ فاصله بگیریم و داستان هایی با فضاهایی مفرح تر تولید نماییم. با عنایت به این که سیستم ارزشی کشورهای ما یکی است این مورد نقطه آغازین خوبی است. مورد مهم پیدا کردن مبحث مشترکی است که برای طرفین جذاب باشد.»
محمودی درادامه این بحث به بازگشت سرمایه اشاره نمود و اظهار داشت: «سرمایه مهمترین مبحث برای تولید فیلم است و همه ما باید بتوانیم روی نحوه برگشت سرمایه تمرکز نماییم. برعکس تولید اتفاقا در این بخش احتیاج به ورود دولت ها است که امکاناتی را برای عرضه بهتر این محصولات در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند. از آن سو که محصول مشترک بیشتر به سمت فضای فیلم های هنری تمایل دارند بنابراین برای دیده شدن به شرایط بهتری برای اکران این فیلم ها نیاز است.»
این کارگردان اضافه کرد: «زمانی که قرار بر تولید مشترک است همه ما باید شرایطی را فراهم نماییم که سرمایه بازگشت داشته باشد. این مورد سبب به وجود امدن شوقی برای تولیدات بعدی و ادامه همکاری می شود.»
ساتیش آناد در مورد گرایش به فیلم های هنری میان مردم وپاکستان اظهار داشت: «تلویزیون پاکستان از فیلم های هنری حمایت می کند اما من یک تهیه کننده تجاری هستم و فرمول من تولید فیلم های بزرگ تر با پول کمتراست. در تولید مشترک مهم می باشد که همه برای برگشت سرمایه احساس امنیت نماییم. فیلم های هنری برای کشورهای پاکستان و هندوستان کارکرد ندارد. اگر تولید مشترک آن چیزی باشد که مردم می توانند در کشور خود ببینند دیگر مفهوم نخواهد داشت برای جذب مخاطب باید داستان هایی فراتر از داستان های عادی که با ان ها روبرو می باشیم، پیدا نماییم.»
محمودی در این خصوص اظهار داشت: «همان طور که در قبل هم اشاره کردم برگشت سرمایه مبحث مهمی است که باید به آن توجه گردد و به دنبال چاره ای برای بازگشت بهتر سرمایه باشیم و به یک زبان وعلاقه مندی مشترک برسیم. امیدوارم این گفتگوها وپایه و اساسی شود که برای تولیدات مشترک وقت گذاشته شود. به این مورد هم باید توجه داشت که سریال یک امر روزمره است که می تواند ما را به سادگی درگیر کند اما فیلم باید توانایی و پتانسیل بالایی داشته باشد که موفق به جذب مخاطب شود.»



منبع:

1399/07/29
00:43:07
5.0 / 5
1616
تگهای خبر: جشنواره , محصولات , موزه , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
لباس دونی