تمام پایان نامه ها با سوژه سینمای ایران حمایت می شوند

تمام پایان نامه ها با سوژه سینمای ایران حمایت می شوند

به گزارش لباس دونی معاون توسعه و فناوری و مطالعات سینمای ایران اظهار داشت: از تمام پایان نامه های دانشگاهی با سوژه سینمای ایران، حمایت می نماییم.


محمود اربابی در نشست خبری سومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران كه با حضور اعظم راود راد دبیر این جایزه در پژوهشكده موزه سینما انجام شد با اشاره به اینكه دو دوره قبلی باعث شده است كه مساله پژوهش در سینما در راه مناسبی قرار گیرد اشاره كرد: بخش مهمی در برگزاری این برنامه رویكرد و نگاه علمی پژوهشی به سینما و مسائل مربوط به آن است.
وی با اشاره به ارسال ۵۴ پایان نامه درباره سینما به دبیرخانه این رویداد عنوان كرد: این عدد قابل توجهی برای مطالعات درباب سینمای ایران است كه اگر بخواهیم تعداد پژوهش های سینمای جهان را هم به آن اضافه نماییم به عدد بزرگی دست خواهیم یافت كه نشان میدهد تمایل به تحقیق درباره سینما بسیار است اما به سبب اینكه اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفته است ما از هیچ كدام از این ۵۴ پایان نامه درخواستی برای حمایت نداشتیم.
معاون توسعه و فناوری و مطالعات سینمای ایران با تاكید بر پشتیبانی از هر پایان نامه با سوژه سینمای ایران اشاره كرد: البته میزان این كمك های مالی با نوع پژوهش ارتباط دارد به این معنا كه مطالعاتی كه وجه كاربردی داشته باشند به میزان ۳۰ میلیون ریال حمایت می شوند و همین طور برای پژوهش هایی با وجه تئوریك و میان رشته ای حدود ۷ میلیون ریال حمایت در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینكه به لحاظ بودجه در این زمینه مشكلی وجود ندارد بلكه مساله این است كه كسی برای دریافت حمایت بازگشت نمی كند، اشاره كرد: ما برای پذیرش پایان نامه های دانشگاهی یك مرحله ارزیابی مجزا محسوب نمی شویم بلكه هر پایان نامه ای كه توسط نظام آموزشی كشور مورد تصویب قرار گرفته باشد بدون ارزشیابی مجدد مورد حمایت قرار می گیرد؛ فارغ التحصیلان كه بعنوان پژوهشگر محسوب می شوند باید در گام نخست سوژه كامل خودرا به ما عرضه كنند و پس از تایید، پروپوزال عرضه كنند كه در صورت تصویب آن، باز هم از آنها پشتیبانی خواهیم كرد.
اربابی با اشاره به اینكه اهداف جایزه پژوهش شكل عام دارد اشاره كرد: این اهداف یا تكرارشونده هستند و یا در هر دوره به اهداف دیگر پیوند می خورند و البته نمی توانیم حتی یكی از این اهداف را حذف نماییم برای اینكه با مطالعاتی كه انجام می شود برخی مسائل جدید مطرح می شوند و حتی اهمیت بیشتری پیدا می كنند.



وی اضافه كرد: در پژوهش های سینمایی در جهان رویكردهای مختلف مانند روانشناختی و حتی اقتصادی نیز مورد توجه قرار دارند اما در سینمای ایران تنها دو بخش سینمای اجتماعی و كمدی برجسته هستند و مسائل دیگر نمی تواند نگاه ها را به سمت خود جلب نماید بنا بر این جایزه پژوهش اهتمام دارد با برجسته كردن سایر وجوه به دیده شدن بیشتر آنها كمك نماید.
وی درباب پژوهش هایی در زمینه بهبود اكران فیلم های سینمایی گفت: در این زمینه یكی از اولویت های سازمان سینمایی ستاندن سهم از بازار جهانی بود كه نیازمند الزاماتی است.
به گفته وی، سه پژوهش در این زمینه انجام شده است كه بیشتر از آنكه در جهت مدل خاصی طی شده باشد به دنبال تجربه های دیگر كشورها برای یافتن بازار جهانی بود كه در ارتباط مخاطب و سینما موثر باشد.
وی در تشریح یكی از مهم ترین دستاورد این پژوهش ها، اظهار داشت: مناسبات حقوقی یكی از مهمترین زمینه ها برای آن است كه از بازار جهانی سهمی داشته باشیم كه تحریم یكی از موانع تحقق آن است برای اینكه در تولیدات مشترك و یا همكاری هایی در زمینه فنی نمی توانیم از مراودات بین المللی بهره مند شویم كه این مساله سینمای ایران را با لطمه هایی مواجه می كند.
اربابی همین طور بودجه این دوره از جشنواره را دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام نمود كه بخش اعظمی از آن متعلق به جوایز است.
راودراد دبیر این دوره از جایزه پژوهش سال سینمای ایران با اشاره به برگزاری سلسله نشست های تخصصی در طول برنامه گفت: در نشست ها سه كارشناس رشته های علوم انسانی و اجتماعی و یك كارشناس هنری و سینمایی حضور خواهد داشت.
وی با اشاره به اینكه موضوعات میان رشته ای در این جلسه ها مورد اهمیت است اشاره كرد: با بررسی این مسائل از نقد ادبی تا انسان شناسی و روان شناسی می توانیم بررسی نماییم كه رشته های دیگر چطور می توانند به سینما كمك كنند و در این عرصه نقشی را برعهده بگیرند.
هدف اصلی و كلی جایزه پژوهش ارتقا و رشد سینمای ایران است كه باید با پژوهش بفهمیم از چه راهی علوم مختلف می توانند به سینما كمك كنند
دبیر این دوره از جایزه پژوهش سینمای ایران اظهار داشت: سازمان سینمایی پژوهش های برتر را در سایت برای دسترسی همگان بارگذاری كرده است و همین طور سه پایاننامه برتر سال قبل در مجموعه نشست های امسال مطالعات خودرا عرضه خواهند كرد.
به گفته وی، جوان بودن جایزه پژوهش سینمای ایران و برگزاری تنها سه دوره از آن زمان دلیل نمی گردد كه این رویداد تاثیر گذاری نداشته باشد.
راودراد با اشاره به اینكه در تلاش هستیم تا توجه پژوهشگران را از سینمای جهان به سینما در ایران جلب نماییم عنوان كرد: مطالعات در مورد جهان به میزان كافی وجود دارد در صورتیكه مطالعات در ایران كمتر صورت گرفته است. همین طور می خواهیم با برگزاری این جایزه اگر پژوهش در سینمای جهان بیشتر از ایران مورد استقبال قرار می گیرد در این جایزه به صورت تطبیقی و مقایسه ای صورت گیرد تا هنر هفتم ایران نیز بررسی شود.


1398/08/18
17:48:24
5.0 / 5
4874
تگهای خبر: تخصص , جشنواره , فناوری , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
لباس دونی