سازهای خاكی به صدا درآمد، گله های محمد گلریز

سازهای خاكی به صدا درآمد، گله های محمد گلریز

لباس دونی: محمد گلریز درباره جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: همان گونه كه از نامش پیداست، باید در این جشنواره در كنار موسیقی های دیگر، آن موسیقی را اجرا نماییم كه مردم را به یاد فجر انقلاب بیاندازد اما چند سالی است كه اصلا شعر و آهنگ و سرودی كه یادآور جشن فجر انقلاب اسلامی در ذهن مردم باشد، نیست.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، مراسم تجلیل از اعضای اركستر سمفونیك تهران در دوران دفاع مقدس با عنوان «سازهای خاكی» شامگاه ۲۸ مهرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار گردید.
محمد گلریز ـ خواننده دوران دفاع مقدس ـ در این مراسم اظهار نمود: امیدوارم بتوانیم این رسالت سنگین را دنبال نماییم و تا نفس داریم برای اسلام، اهل بیت، ایران و انقلاب بخوانیم.
او با قرائت متنی بیان كرد: با سلام و درود به روان پاك شهیدان منجمله شهدای هنرمند عرصه دفاع مقدس و انقلاب كه با نثار جان خود امنیت و آرامش را به كشورمان هدیه نمودند. با وقوع انقلاب شكوهمند اسلامی، در تمام زمینه ها تحولات و دگرگونی هایی به وجود آمد بخصوص در موسیقی. هنرمندان ما نمی دانستند كه چه ملودی و آهنگی را باید بسازند كه در جهت انقلاب باشد ولی با شروع جنگ تحمیلی جرقه موسیقی حماسی و به عبارتی دفاع مقدس در ذهن هنرمندان متعهد تجلی پیدا كرد و نظر مثبت حضرت امام خمینی (ره) درباره سرود شهید مطهری مهر تاییدی بود بر موسیقی بعد از انقلاب و باعث شد هنرمندان با شوق بیشتری به خلق آثار حماسی بپردازند.

در حال حاضر ما در معرض شدیدترین هجمه های فرهنگی قرار داریم
او افزود: همان گونه كه مستحضر هستید از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ یكی از شكوفاترین سال هایی بود و اهالی عرصه هنر و موسیقی كارهای با ارزشی را به وجود آوردند كه بعضی از آنها ورد زبان مردم و رزمندگان می شد. مردم با شنیدن آنها احساس غرور و سربلندی می كردند. از همه مهم تر اینكه هنرمندان با حضور خود در جبهه ها و اجرای كنسرت های میدانی روحیه ای دو چندان به رزم آوران خود می دادند و با اسلحه هنر، هنرمندانه به یاری سربازان می شتافتند و وجود این عزیزان در كنار رزمندگان تولید همدلی و وحدت می كرد. امیدوارم این مهم در جشنواره هایی همچون دفاع مقدس و فجر با خلق موسیقی های حماسی ادامه پیدا كند.
گلریز اظهار داشت: هم اكنون ما در معرض شدیدترین هجمه های فرهنگی قرار داریم كه هزینه های گزافی برای آن می گردد كه بخشی از آن صرف موسیقی های آنچنانی و بی محتوا می گردد. مقام معظم رهبری به كرات به مسولان فرهنگی كشور اخطار داده اند و مكررا تاكید داشته اند كه مردم بخصوص جوانان در معرض این خطر قرار دارند، اما متاسفانه در چند سال اخیر نه تنها گام موثری برداشته نشد بلكه با بها دادن به آثار سبك و مبتذل چه در بعد كلام و ملودی و چه اجرا ضربات قابل توجهی به موسیقی وارد شد و گاها مردم و قشر جوان ما از این ارزش ها دور شدند كه امیدوارم مسئولان محترم بیشتر از پیش به این مهم می پردازند.
این خواننده اظهار نمود: ما در سال های قبل این توفیق را داشتیم كه در وزارت ارشاد جشنواره هایی را مانند جشنواره های موسیقی مقاومت، دفاع مقدس و جشنواره ۹ دی برگزار نماییم، بودجه خوبی هم تعلق می گرفت. اما متاسفانه چند سالی است كه خبری نیست و هروقت هم از مسئولان بلند پایه كشورمان درباره این جشنواره ها سوال می نماییم می گویند پول نداریم.
او افزود: ما جشنواره فجر را داریم و همانطور كه از نامش پیداست باید در این جشنواره در كنار موسیقی های دیگر، موسیقی ای را اجرا نماییم كه مردم را به یاد فجر انقلاب بیاندازد. اما چند سالی است كه اصلا شعر و آهنگ و سرودی كه یادآور جشن فجر انقلاب اسلامی در ذهن مردم باشد، نیست. من به طنز گفته ام اسم این جشنواره را عوض كنید. این جشنواره به نام انقلاب است و به كام دیگران.

دعایی كه حضرت امام خمینی(ره) در حق چند نفر از اهالی موسیقی كردند
گلریز در ادامه به بیان خاطره ای از امام خمینی (ره) پرداخت و اظهار داشت: سال ۵۹ بود كه ما در ارتباط با سرود شهید مطهری به اتفاق آقایان راغب، میرزاده، سبزواری و شهبازیان خدمت حضرت امام (ره) رسیدم. ایشان در آن زمان در دربند اسكان داشتند. در آن زمان در طبقه پایین مرحوم حاج احمد آقا به ما گفتند از آنجایی كه امام كسالت دارند صحبت هایی را از جانب ایشان به ما می گویند. صحبت های خیلی خوب و جالبی بود و نتیجه این بود باید كاری بسازید كه همه مردم بتوانند با این سرودها پیوند پیدا كنند.
او افزود: ما به طبقه بالا رفتیم. اتاق نسبتا بزرگی بود. در گوشه اتاق امام با لباس نسبتا راحتی نشسته بودند. تسبیحی در دستشان بود و رادیوی كوچك آنجا بود. حاج احمد آقا در آستانه در ورودی همه ما را با نام و شغل معرفی كردند. حضرت امام هم مشتاقانه گوش می دادند. گوینده همراه ما بود اما فضای معنوی آنجا ما را گرفته بود و نمی توانستیم صحبت نماییم. بالاخره رفتیم و یكی یكی دست امام خمینی (ره) را بوسیدیم. من آخرین نفری بودم كه دست ایشان را بوسیدم. گفتم برگردم و یك بار چهره ملكوتی ایشان را ببینم وقتی برگشتم دیدم دستانشان را بالا كردند و شنیدم دوبار این جمله از دهان مباركشان بیرون آمد «خدا در پناه اسلام حفظتان كند». باور كنید این تاكید حضرت امام و پذیرفتن ما نزد ایشان شكوفایی بسیار تازه ای در موسیقی به وجود آورد كه آثار آنرا در دوران دفاع مقدس دیدیم.
این خواننده افزود: اما الان موسیقی هایی پخش می گردد كه من بعنوان عضو كوچكی از جامعه موسیقی متاسف هستم.

كاروان هنر همچنان یك صدا برای عزت ایران اسلامی می خواند و می نوازد
سید محمد مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت ارشاد ـ هم در این مراسم متنی ادبی را قرائت كرد و اظهار داشت: هنر آیینه صادقی است كه ما را به ما و به فردا نشان داده است. امشب در یكی از شب های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گرد آمده ایم به تماشای تصویری غرور آفرین و افتخار انگیز از برادران هنرمندان؛ آنان كه به سلاح نغمه و نوا رشادت های برادران و خواهران خویش را با خشك سیمی، خشك چوبی، خشك پوست در قالب هنر موسیقی خلق كردند.
او افزود: اركستر سمفونیك تهران در بیشتر از سه دهه گذشته نوای وحدت تمام مردم ایران را از فاو تا حلبچه نواخت. برخی عزیزان این اركستر به افتخار جانبازی نائل آمدند و برخی در كنار ما نیستند اما كاروان هنر همچنان یك صدا برای عزت ایران اسلامی می خواند و می نوازد.

گروه «روحیه»
همینطور در بخش دیگر این مراسم رضا جعفری بهنام ـ صدا بردار اركستر سمفونیك تهران در دوران دفاع مقدس ـ درباره نخستین برنامه این اركستر در جبهه اظهار داشت: نخستین برنامه را برای تعدادی از رزمنده های حاضر در جبهه داشتیم اما با عنایت به سختی های كار بازخوردی كه مدنظر داشتیم صورت نگرفت. وقتی به تهران برگشتیم با فضای جبهه بیشتر آشنا شده بودیم و اركستر را محدودتر كرده و سازهایی انتخاب كردیم كه با شرایط جبهه سازگاری داشته باشد كه شامل سازهای بادی و كوبه ای و گروه كر و خواننده ها می شد. سپس با ۳۰ نفر از اعضا به اهواز برگشتیم و تا پشت جبهه سوسنگرد حضور پیدا كردیم. كم كم مشكلات آسان تر شد و بچه ها با منطقه مانوس شده و با عشق كار می كردند و زندگیشان شده بود جبهه.
او افزود: چیزی كه ما با چشم در جبهه ها می دیدیم تاثیر حضور ما در روحیه رزمندگان بود به صورتی كه كه خیلی از فرماندهان هم اسم گروه را گروه «روحیه» گذاشتند.
جعفری بهنام اشاره نمود كه چهار نفر از هنرمندان اركستر به علت عوارض شیمیایی به شهادت رسیدند.
در بخشی از این مراسم ویدیویی با سخنان برخی دست اندر كاران اجراهای اركستر سمفونیك تهران در جبهه ها پخش گردید كه قسمتی از این ویدیو به تماس تصویری با مهرداد كاظمی اختصاص داشت. كاظمی از خوانندگان این گروه بوده كه در حلبچه شیمیایی می گردد و حالا عمل پیوند ریه انجام داده اشت. او كه به علت بیماری خود نتوانسته بود در این مراسم حاضر شود در این كلیپ اظهار نمود: ای كاش حالم بهتر بود و می توانستم به این مراسم بیایم و بخوانم.
همینطور توسط تعدادی از نوازندگان آن دوران اركستر سمفونیك تهران و گروه كر قطعاتی برای حاضران اجرا شد. در انتها این برنامه هم از هنرمندان اركستر سمفونیك تهران در دوران دفاع مقدس تجلیل شد.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، افرادی مانند شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، سید محمد میرزمانی رییس هیات مدیره خانه موسیقی، علی اكبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودكی و... در این مراسم حضور داشتند.



1397/07/29
18:41:03
5.0 / 5
4646
تگهای خبر: جشنواره , لباس , هنرمند , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
لباس دونی