دیگه چه خبر از نمایشگاه، روز چهارم

دیگه چه خبر از نمایشگاه، روز چهارم

به گزارش لباس دونی امروز میهمانان افغانستانی نمایشگاه کتاب تهران از طریق رسیدند و دیدارهای اهالی فرهنگ تازه شد.


به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، چهارمین روز از سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، با نشست های تخصصی و از طریق رسیدن میهمانان تازه همراه شد. امروز شنبه، میهمانان افغانستانی از طریق رسیدند و اهالی فرهنگ در این رهگذر دیدار تازه کردند.


نقش فناوری در آموزش، حل مسأله است
دومین نشست بنیاد سعدی با عنوان «آموزش مجازی زبان فارسی» با حضور احسان طوفانی نژاد، مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی و دکترای تکنولوژی آموزشی در سرای ملل برگزار شد.
در ابتدای این نشست، طوفانی نژاد اظهار داشت: ما اصلاً چیزی بعنوان آموزش مجازی نداریم و هر اتفاقی برای فرد در آموزش میفتد، واقعی است، اما عرضه این آموزش حالت های مختلف دارد که یک حالت حضوری، یک حالت نیمه حضوری و حالت دیگر غیرحضوری است.
وی اضافه کرد: ما یکی از روش های غیرحضوری را آموزش مجازی می نامیم. به عبارتی، به کمک ابزار و تکنولوژی های جدید، آموزش فارغ از مکان مشخص صورت می گیرد، اما در نهایت تمام این اتفاقات باید منجر به یادگیری شود.
مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی تصریح کرد: ما قبلاً در یادگیری مفهوم مکان فیزیکی مانند ساختمان مدرسه و کلاس درس را داشتیم که هم اکنون این مکان تبدیل به فضا و محیط شده است. در نظریه های جدید آموزشی و یادگیری هم بیشتر دنبال طراحی محیط یادگیری هستیم.
وی در پاسخ به این که آیا آموزش مجازی منجر به یادگیری و ایجاد محیط فناورانه می شود یا خیر؛ اظهار داشت: ما تحقیقی درباره علت عدم موفقیت شرکت کنندگان در دوره های آموزش مجازی انجام دادیم تا بدانیم این افراد به چه دلیل ناراضی هستند و به این نتیجه رسیدیم که علت اصلی توجه نکردن به مبحث یادگیری و تعامل است. به عبارتی؛ ما توجه نمی نماییم که آیا این آموزش منجر به یادگیری می شود یا خیر؟
طوفانی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاً از فناوری در یادگیری استفاده نماییم یا خیر؛ اظهار داشت: به جهت اینکه بدانیم استفاده از فناوری می تواند به یادگیری کمک نماید باید به چند سؤال پاسخ دهیم.
وی اضافه کرد: نخستین سؤال این است که چه کاری با فناوری راحتتر شده است؟ بعنوان مثال، در کار آموزش امکان دریافت بازخورد راحتتر شده است، چون بدون فناوری احتیاج به حضور افراد در یک مکان خاص برای دریافت بازخورد داشتیم و نوع بازخورد هم محدود بود ولی فناوری سبب تسهیل و تنوع عرضه بازخورد شده است.
طوفانی نژاد افزود: سؤال دوم این است که چه کاری می توانیم با فناوری انجام دهیم که قبلاً نمی توانستیم؟ … قبلاً ساعت کاری مدرسه که تمام می شد، ارتباط شاگرد و معلم قطع می شد، ولی اکنون فناوری کاری کرده که شاگرد و معلم در هر زمان و هر مکانی بتوانند با هم ارتباط داشته باشند. در کل فرآیند آموزش فناورانه توانسته به روشی کمک نماید که آرزوی بشریت بوده است و آن یادگیری مادام العمر است؛ یعنی در هرمکان و زمان، و هر سنی افراد می توانند هر موضوعی که دوست داشته باشند را، در کوتاهترین زمان و با سرعت دلخواه خودشان یاد بگیرند.
مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی اضافه کرد: سؤال سوم این است که با تغییرات و به روز شدن فناوری ما چه کار باید انجام دهیم؟ همینطور وی بر نقش حل مسأله فناوری در آموزش تاکید و عنوان نمود که مبحث فناوری اولویت دوم به حساب می آید بلکه در ابتدا باید مسائل آموزشی را شناسایی و سپس بررسی کرد فناوری چگونه به حل این مسائل می تواند کمک نماید.
وی درباره محیط های آموزشی تشریح کرد: دانش آموز، معلم، محتوای درسی و مکان کلاس ارکان اصلی کلاس حضوری هستند، که در آموزش مجازی هم همین چهار رکن وجود دارد با این تفاوت که مکان کلاس تبدیل به بستر آموزش و یادگیری شده است. بنابراین باید با این ارکان مسأله محور برخورد کرده و برای مثال بررسی نماییم معلم برای محتوا، و یاد گیرنده برای یادگیری باید چه کارهایی انجام دهد.
طوفانی نژاد با اشاره به اینکه ما در آموزش زبان چهار مهارت اصلی داریم، اضافه کرد: گروهی از این مهارت ها دریافتی هستند؛ شامل خواندن و شنیدن، و گروه دوم مهارت های تولیدی هستند؛ شامل نوشتن و صحبت کردن و مسأله ما در آموزش زبان فارسی این است که چگونه چهار رکن آموزش با چهارمهارت زبان فارسی را در امتداد یکدیگر قرار دهیم تا منجر به یادگیری زبان فارسی مؤثر شود.
وی درباره امکانات آموزش مجازی زبان فارسی بنیاد سعدی توضیح داد: آموزش مجازی بنیاد سعدی از سال ۹۷ شروع شده و این چهارمین سالگرد راه اندازی واحد آموزش مجازی است.
وی با اشاره به اینکه ۱۹ امکان مختلف را در زمینه آموزش مجازی در بنیاد سعدی ایجاد کردیم، تشریح کرد: متناسب با خصوصیت ها و نیاز مخاطب خدمات مجازی بنیاد سعدی به چند گروه شامل آموزش های تحت وب (سامانه چارچوب، مینا و دوره های غیرهمزمان)، آموزش همراه (نرم افزار اکسین و واژه مینا)، نرم افزارهای بازی (واژه بازی و واژه یابی)، محتوای الکترونیکی (یادگیری با موسیقی، کتاب های الکترونیکی، محتوای چندرسانه ای تعاملی، فایل صوتی کتاب ها)، آزمون ها (آمفا و داتفا) و زیر ساخت (پیکره، سامانه کتاب شناسی آزفا و …) می شود.
مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی در انتها تصریح کرد: الان دوره روش تدریس زبان فارسی را در بنیاد سعدی راه اندازی کردیم و خصوصیت های این دوره تعاملی و ویدئویی است؛ یعنی فرد گام به گام با استاد پیش می رود و درصورتیکه فرد نتواند به سؤال مطرح شده در ویدئو پاسخ دهد، به مرحله قبل می رود و تا وقتی که اطمینان از یادگیری حاصل نشود، آن بخش به پایان نمی رسد که تا کنون استقبال خوبی از این دوره شده و نزدیک هزار علاقمند به آموزش زبان فارسی در این دوره شرکت کرده اند.


«جهاد تبیین» در صدر پرفروش های انتشارات انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب
کتاب های جهاد تبیین، بسته محصولات فرهنگی سرباز، تفسیر سوره حمد، روش تحلیل سیاسی، و تفسیر سوره جمعه پنج عنوان از پرفروش های انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.
جهاد تبیین، موضوعی است که در بیانات حضرت آیت اللّه خامنه ای بارها مورد تاکید و اشاره قرار گرفته و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آنرا توصیف کرده اند. ایشان «جهاد تبیین» را یک فریضه قطعی و فوری می دانند و در این حوزه، هر کسی که می تواند باید اقدام نماید و سکوت در مقابل تحریفات جایز نیست.
محتوای بسته محصولات فرهنگی سرباز شامل ۲۱ تصویر از تصاویر دیده نشده و کمتر دیده شده شهید حاج قاسم سلیمانی، کتاب مصور قاف شامل خاطرات حاج قاسم، کتاب یاران سلیمانی شامل بیانات مقام معظم رهبری در جمع خانواده های شهدای مدافع حرم است.
کتاب تفسیر سوره حمد، متن ویراسته جلسات تفسیر این سوره است که در دوران رهبری معظم له در خلال سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور دانشجویان برگزار شده است. کتاب روش تحلیل سیاسی، مجموعه بیانات رهبری درباره مهارت ها و فنون تحلیل سیاسی است.
کتاب تفسیر سوره جمعه هم متن ویراسته جلسات تفسیر این سوره است که در دوران مسئولیت ریاست جمهوری آیت الله العظمی خامنه ای در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در خلال سال های ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ صورت گرفته است.
مخاطبان می توانند برای تهیه این کتب و دیگر عناوین انتشارات انقلاب اسلامی تا ۳۱ اردیبهشت به شبستان اصلی راهروی ۶ رجوع کنند.
اتحادیه ناشران افغانستان در نمایشگاه کتاب تهران مستقر شد
اتحادیه ناشران افغانستان با هدف معرفی آخرین کتب انتشار یافته شاخص این کشور در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده است.
مدیر نشر امیری، خاطرنشان کرد: بیشتر از ۲۰۰ عنوان کتاب در زمینه فرهنگ، ادبیات، فلسفه و تاریخ افغانستان و کشورهای منطقه که عموماً به زبان فارسی است در این نمایشگاه معرفی می شود.
طارق دوست علت تاخیر در برگزاری غرفه اتحادیه ناشران افغانستان را در رابطه با تاخیر در ارسال کتاب از افغانستان به ایران عنوان نمود و اظهار داشت: به علت مشکلاتی که در مرز افغانستان داشتیم، کتب دیر به دستمان رسید و پس از یک شب بررسی در گمرک نمایشگاه ترخیص شده و در اختیار غرفه قرار گرفته است.
وی با یادآوری حضور در دوره های قبلی نمایشگاه خاطرنشان کرد: جای بسی شادمانی است که مجدداً در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کردیم و می توانیم تولیدات چاپ و نشر خویش را معرفی نماییم.
مدیر انتشارات امیری افزود: بین ایران و افغانستان اشتراکات فرهنگی به حدی است که نمی توان این دو کشور دوست و همسایه را متفاوت از یکدیگر دانست. در کتب تولیدی بزرگ ترین انتشارات افغانستان یعنی نشر امیری هم این مهم مشهود است و کتب به زبان فارسی در نمایشگاه عرضه می شود.
وی اضافه کرد: مردم ایران عمدتا با سواد هستند و با ادبیات خوبی صحبت می کنند. برخی کشورهای همسایه ما از این مسئله محروم اند و درصد افراد باسواد در آنها پایین است اما ایران کشوری است که ساکنان آن همگی دارای سواد هستند.
وی ابراز امیدواری کرد در فرصت نمایشگاه، افغانستان بتواند با ناشران ایرانی و ناشران کشورهای دیگر هم اندیشی داشته و طرح و برنامه های جدیدی اجرا نماید.
بازدید سفیر قطر از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
بعدازظهر امروز سفیر قطر در ایران از غرفه قطر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کرد.
محمد حمدسعد الفهید سفیر قطر در جمهوری اسلامی ایران است. همینطور سال جاری قطر میهمان سی و سومین دوره از نمایشگاه کتاب تهران است.


آثار کمیاب پژوهشگاه علوم انسانی در سی وسومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود
سی وسومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در محل مصلی تهران شروع به کار کرد. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هم طبق سنوات قبل در این نمایشگاه حضور فعال دارد.
سیدرضا آقایی، مدیر نشر آثار علمی پژوهشگاه، در این خصوص اظهار داشت: نمایشگاه کتاب فرصت دورهمی و گردهم آیی بزرگ فرهیختگان علم و دانش است و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن شادباش این جشن کتاب به خانواده بزرگ علوم انسانی، از همه دوستداران کتاب دعوت به عمل می آورد، ضمن بازدید از غرفه پژوهشگاه در مصلی تهران، از نمایشگاه مجازی پژوهشگاه بازدید فرمایند.
وی اضافه کرد: پژوهشگاه در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب با بیشتر از ۵۰۰ عنوان اثر شرکت کرده است و بعضی از آثار خویش را با ۴۰ درصد تخفیف به علاقه مندان عرضه می کند.
آقایی ضمن اشاره به این که جامعه هدف پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اقشار متخصص و همینطور علاقه مندان گسترده مباحث علوم انسانی در سرتاسر کشور هستند، تاکید کرد: پیرو انتظار و تقاضای اهالی علوم انسانی، بعضی از آثار انتشار یافته پژوهشگاه که به علت استقبال گسترده کمیاب شده بودند، در این دوره از نمایشگاه عرضه شده است و علاقه مندان و متخصصان می توانند برای تهیه آن اقدام نمایند.
مدیر نشر آثار علمی پژوهشگاه اضافه کرد: مدیریت آثار علمی پژوهشگاه پس از خاتمه نمایشگاه بین الملل کتاب هم آثار منتشره خویش را در نمایشگاه دائمی و فروشگاه تخصصی کتب علوم انسانی، واقع در خیابان کریم خان به علاقه مندان عرضه خواهد نمود.
وی ضمن اشاره به این که مسائل و نیازهای فرهنگی و علوم انسانیِ جامعه، محور اصلی فعالیتهای مدیریت نشر آثار علمی پژوهشگاه هستند، تاکید کرد: شناسایی نیاز و تقاضای جامعه علمی کشور و پاسخ به این نیازها در حوزه علوم انسانی، یکی از راهبردهای جدید مدیریت پژوهشگاه است، بنابراین تعامل و دیدار با علاقه مندان و متخصصان علوم انسانی کمک بزرگی در پیشبرد این هدف خواهد بود. نظرات و پیشنهادات اهالی علوم انسانی را مغتنم می دانیم و از آنها استقبال می نماییم.


مشارکت ۳۴ ناشر لبنانی در سی وسومین نمایشگاه کتاب تهران
مسئول اتحادیه ناشران لبنانی شرکت کننده در سی و سومین دوره از نمایشگاه کتاب تهران از حضور ۳۴ ناشر لبنانی در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران اطلاع داد.
سید عبدالله مرتضی مسئول غرفه های ناشران لبنانی در نمایشگاه اظهار داشت: ۳۴ ناشر لبنانی در دو بخش حضوری و مجازی در این دوره از نمایشگاه حضور دارند و غرفه ای که حالا برپاست نمونه ای از کتاب های ناشران بیروتی شرکت کننده در نمایشگاه کتاب است.
این ناشر لبنانی با اشاره به اینکه در بخش مجازی هم برخی از عناوین کتاب های ناشران لبنانی برای فروش عرضه شده است، اضافه کرد: این نمایشگاه، بیست و هفتمین تجربه حضور من در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. همینطور تجربه بالغ بر۱۰۰ بار حضور در نمایشگاه های استانی ایرانی را دارم.
سید عبدالله مرتضی درباره تعاملات فرهنگی لبنان و ایران اظهار داشت: تعاملات فرهنگی ایران و لبنان در چند دهه اخیر اتفاق نیفتاده بلکه از قدیم وجود داشته است چون که لبنان در خاورمیانه، مرکز چاپ، نشر و پخش کتاب است. ازاین رو پایه تعاملات فرهنگی ایران و لبنان از دیرباز نشر کتاب بوده است. حتی کارهای فرهنگی و رسانه ای مانند شبکه های خبری و تلویزیونی بر برادری و نزدیکی قلب دو ملت ایران و لبنان تاکید دارند. این امر نشان داده است که فرهنگ، تمدن و قلب های این دو کشور آمیختگی دارند. همچون اشتراکات ایران و لبنان میتوان به فرهنگ مقاومت اشاره نمود که لبنان محور این فرهنگ است.
وی درباره حضور ناشران لبنانی در نمایشگاه کتاب تهران و بازار نشر ایران اظهار داشت: عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در دو سال گذشته تا حدودی بر بازار نشر و توزیع تأثیر گذاشت، اما امیدوارم در سالهای آینده این توقف دوساله جبران شود.
مدیر انتشارات امجاد لبنان درباره آثار محبوب بازار نشر ایران در لبنان اضافه کرد: اغلب لبنانی ها علاقمند به کتاب های حوزه معارف دینی و فرهنگ مقاومت ایرانی هستند اما بهرحال هر ژانری از کتاب های ایرانی در لبنان طرفدار خاص خودش را دارد چون که انتخاب مبحث و ژانر کتاب سلیقه ای است و باید دید هر مخاطب دقیقا چه چیزی از ناشر برای خواندن می خواهد.
وی همینطور درباره این دوره از نمایشگاه کتاب اظهار داشت: تفاوت مهم این دوره از نمایشگاه این است که تمام ناشران در فضای مسقف قرار گرفته اند و هیچ ناشری زیر چادر نیست و تمام ناشران در سالن ها مستقر شده اند. همین مبحث اتفاق مهمی برای سایر نمایشگاه های دیگر است.

1401/02/25
10:59:48
5.0 / 5
417
تگهای خبر: آموزش , تخصص , خدمات , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لباس دونی