كارشناس رسانه مطرح كرد:

بحران ستیزی رسانه ملی در حمله سایبری به سامانه سوخت

بحران ستیزی رسانه ملی در حمله سایبری به سامانه سوخت

«روح الله مهرجو» کارشناس رسانه معتقد است: حمله سایبری به سامانه سوخت کشور همچون موارد بحران زایی بود که رسانه ملی در انتشار اخبار لحظه به لحظه آن موفق عمل کرد و نقش موثری در همراهی مردم و اطلاع از آخرین اخبار داشت.


رییس دولت سیزدهم، پنجم آبان ۱۴۰۰ خورشیدی در جلسه هیات دولت با اشاره به حمله سایبری به سیستم توزیع سوخت در کشور، از اطلاع رسانی بموقع رسانه ملی تمجید کرد؛ اطلاع رسانی که بسیار عالی و سنجیده صورت گرفت و موجب شد دست شبکه های معاند در دروغ پراکنی کوتاه شود. حال باید دید که اساساً رسانه ملی در قبال بحران ها چه وظیفه ای دارد و درباب حمله سایبری به جایگاه های سوخت کشور چگونه عمل کرد؟ پژوهشگر ایرنا برای پاسخ به این سوالات گفت وگویی با «روح الله مهرجو» کارشناس رسانه انجام داده است که متن آن در ادامه می خوانیم.


مهرجو در مورد ارتباط رسانه ملی با مردم و جامعه اظهار داشت: رسانه ملی که اساسا متشکل از رادیو و تلویزیون است، به سبب دسترسی سهل و جذابیت ها، در صدر پر مخاطب ترین رسانه های جمعی قرار دارد و نقشی بسیار اساسی در امیدبخشی به مردم و گسترش امیدواری اجتماعی دارد. همین طور رسانه ملی با قالب های متنوع، ظرفیت بالایی در انتقال مفاهیم و مضامین امیدبخش و نشاط آور به مخاطبان دارد. به این جهت، مخاطبان بیشتر اطلاعات روزمره خودرا بوسیله رسانه دریافت و درباره خیلی از پدیده های اجتماعی قضاوت می کنند. رسانه ملی می تواند تلقی ها و برداشت های مثبت و امیدبخش مخاطبان را با نوع اطلاعاتی که درباره رویدادها و مسایل زندگی به آنان می دهند، تقویت نمایند. به این جهت، رسانه ملی در طراحی، ساخت و ارائه چارچوب های خبری و اطلاعاتی خود، می بایست به اطلاعاتی توجه کند که به صورتی زمینه امید و امیدواری اجتماعی را در جامعه فراهم می آورد. همین طور در عین جلب اعتماد مخاطبان، نگرش ها و دیدگاه های آنها را نسبت به وقایع موجود جامعه سامان دهد.
رسانه ملی در زمان بحران یکی از بازیگران و عوامل اجتماعی است
این کارشناس رسانه در مورد وظیفه رسانه ملی در زمانی که بحرانی در جامعه ایجاد می شود، گفت: بحران همچون واژه هایی است که بطور روزمره در ادبیات سیاسی، اقتصادی و حتی گفتار عادی مردم به کار می رود که ریشه اصلی تمامی آنها دشواری، پیچیدگی و حاد بودن شرایط برای ادامه زندگی یا زیستن مسالمت آمیز است. رسانه ها نیز در زندگی امروز بشر نقش موثر و غیرقابل انکاری دارند. رسانه ها در آگاهی بخشی، آموزش، توانمندسازی و در یک کلام ارتقا و رشد جامعه و حتی فرد تاثیر دارند. به ویژه رسانه های دیداری و شنیداری به سبب بهره گیری از عنصر فیلم، خبر، پیام رسانی سریع تر، تاثیر مضاعفی بر اذهان افراد خواهند گذاشت. درک عمومی جامعه و واکنش های تشدیدکننده در قبال بحران در انحصار رسانه ها نیست، اما رسانه ها دراین زمینه بعنوان یکی از بازیگران و عوامل اجتماعی مطرح هستند.
هرچه رسانه ها به بحرانی بیشتر توجه نمایند، مهم تر ارزیابی می شود
مهرجو در مورد رویکرد رسانه ها به بحران توضیح داد: رویکردها به بحران شامل سه رویکرد بحران گریزی، بحران ستیزی و بحران پذیری است. سازمان های رسانه ای بحران ‎گریز، وجود هر گونه بحرانی را به کلی نفی می کنند، اما سازمان بحران ستیز رسانه را بر آن می دارد که بعد از روی دادن بحران بجای انکار و ندیدن، به مواجهه با آن برخیزد و در جهت مدیریت بحران تلاش کند. توجه به مراحل پیش و بعد از بحران و کوشش برای پیش بینی، پیشگیری و آمادگی برای بحران، تنها با اتخاذ رویکرد بحران پذیری ممکن می شود. پرداختن رسانه ها به بحران و پوشش دادن آن یک مساله عادی و بسیار معمول است برای اینکه بحران ها منابع قابل توجه اخبار هستند. پوشش خبری بحران ها بطور معمول برای رسانه های جمعی امکان جلب توجه مخاطبان را بوسیله تصاویر جذاب و متنوع که در متن این بحران ها وجود دارد به وجود می آورد. علاقه رسانه ها برای پرداختن به بحران ها به حدی رسیده که در قرن بیست و یکم یکی از معیارهای اصلی برای ارزیابی اهمیت هر بحران، میزان توجهی است که جریان های رسانه ای اصلی به آن بحران نشان میدهد هر چه رسانه ها به بحرانی بیشتر توجه نمایند آن بحران مهم تر و خطرناک تر ارزیابی می شود.

رویکردها به بحران شامل سه رویکرد بحران گریزی، بحران ستیزی و بحران پذیری است. سازمان های رسانه ای بحران ‎گریز، وجود هر گونه بحرانی را به کلی نفی می کنند، اما سازمان بحران ستیز رسانه را بر آن می دارد که بعد از روی دادن بحران بجای انکار و ندیدن، به مواجهه با آن برخیزد و در جهت مدیریت بحران تلاش کند.
رسانه ملی هنگام بحران نقش مهمی در کنترل و انتشار اخبار صحیح دارد
این کارشناس رسانه خاطرنشان ساخت: بحران، وقوع حوادث و اتفاق های ناگهانی و فوری سبب می شود مخاطبان رسانه ملی افزایش پیدا کند و شهروندان به دنبال دریافت اطلاعات در مورد حوادث و تأثیر آن بر زندگی خودشان هستند. این تقاضای دریافت اطلاعات، موجب جستجوی بیشتر اخبار و در نتیجه افزایش مخاطبان می شود و در چنین موقعیتی رسانه ملی نقش بسیار مهمی در کنترل و انتشار اخبار صحیح دارد.
رسانه ملی و حمله سایبری به سامانه سوخت
مهرجو در مورد عملکرد رسانه ملی هنگام حمله سایبری به سامانه سوخت اظهار داشت: حمله سایبری به سامانه سوخت کشور همچون موارد بحران زایی بود که رسانه ملی در انتشار اخبار لحظه به لحظه آن موفق عمل کرد و نقش موثری در همراهی مردم و اطلاع از آخرین اخبار داشت. رسانه ملی با حساسیت و پیگیری، موضوع فعال سازی جایگاه های سوخت را دنبال می کرد و در این امر مهم کمک قابل توجهی کرد. امید است کماکان با همراهی مردم و مسئولان بتوانیم از چنین شرایط بحرانی همیشه با کمترین هزینه عبور نماییم.
رسانه ملی باید دستورالعمل رسانه ای برای پوشش حوادث امنیتی داشته باشد
این کارشناس رسانه در پاسخ به این پرسش که در وضعیت حساس فعلی، اختلال در سامانه سوخت می توانست تبعاتی داشته باشد. حال رسانه ملی می بایست در آینده چگونه عمل کند؟، تصریح کرد: پوشش خبری غیرحرفه ای و غیربازدارنده توسط رسانه ملی می تواند لطمه های غیرقابل جبرانی را به جامعه وارد کند که این وضعیت نتیجه نبود نظم در رسانه و عدم هماهنگی بین رسانه ملی و دستگاه های ذیربط است. یکی از فاکتورهای پوشش خبری حرفه ای سرعت است. سرعت نقش مهمی در ارزیابی پوشش خبری در مواقع بحرانی و عادی دارد. رسانه ملی بعنوان رسانه مرجع باید خیلی سریع تر از رسانه های غیررسمی، اینگونه اخبار را پوشش بدهد. دستگاه های مختلف نظارتی همچون شورای عالی امنیت ملی هم باید فعالیت رسانه ای خودرا بالا برند و بدانند بزرگترین چالش ها از طرف رسانه و با رسانه تا حدودی قابل رفع است. در حقیقت رسانه ملی باید دستورالعمل رسانه ای برای پوشش حوادث مهم داشته باشد.


1400/08/17
21:51:07
5.0 / 5
726
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , طراحی , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
لباس دونی