تجلیل از سریال های پرمخاطب تلویزیون

تجلیل از سریال های پرمخاطب تلویزیون

لباس دونی: رئیس سازمان صداوسیما از سازندگان شش سریال پرمخاطب تلویزیون در سال 99؛ یعنی «پایتخت6»، «نون. خ 2»، «زیرخاکی»، «خانه امن»، «بچه مهندس3» و «دوپینگ» تجلیل نمود.


به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از صداوسیما، مرکز همایش های صداوسیما امروز میزبان دست اندرکاران همه مجموعه های تلویزیونی بود که در سال ۱۳۹۹ روانه آنتن شبکه های مختلف تلویزیون شدند.
عبدالعلی علی عسکری با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری عصاره خواست ملت ایران در رسیدن به آینده است، اظهار داشت: همه گونه های برنامه سازی ما در صداوسیما باید رنگ و بوی این بیانیه را بگیرد و القای امید به آینده و پیشرفت، از شاخص ترین خاصیت های این بیانیه است که باید در برنامه های مختلف، خصوصاً گونه نمایشی آنرا مشاهده نماییم.
رئیس صداوسیما در آیین تجلیل از عوامل مجموعه های نمایشی سیما در سال ۹۹ گونه ی نمایشی را در بین قالب های برنامه سازی موثرترین برشمرد و اضافه کرد: هیچ قالبی مانند قالب سریال و کارهای نمایشی، در القای امید و ترسیم آینده زیبا و متعالی اثرگذار نیست و باید محتوای غنی تری را در اینگونه شاهد باشیم.
در ادامه مهدی فرجی، تهیه کننده نون. خ نیز با اشاره به تلاش عوامل سریال از سختی کار در این شرایط سخن گفت. وی با ابراز خوشی از اینکه در تولید سریال «نون خ» به لطف خدا کسی به کرونا مبتلا نشد، اظهار داشت: ما در این دوران هنرمندان عزیزی را در کشور از دست دادیم که بسیار غم انگیز بود.
خیرالله تقیانی پور، کارگردان نجلا هم از آمدن مدیران جوان به عرصه فیلم و سریال ابراز خرسندی کرد و از مسئولان سازمان خواست توجه بیشتری به کارگردانان جوان و تازه نفس داشته باشند.
علی غفاری، تهیه کننده سریال از سرنوشت نیز بر رقابتی بودن فضای سریال سازی تاکید و اشاره کرد: این وضعیت اهمیت توجه به کیفیت کار را بیشتر کرده است و باید با تشکیل اتاق های فکر، دست نویسندگان را گرفت. در ادامه این مراسم، سعید آقا خانی، سیامک انصاری و افسانه بایگان هم روی صحنه آمدند.
در آخر این مراسم هم از دست اندرکاران تولید و ساخت ۲۹ سریال پخش شده در سال ۹۹ و دست اندرکاران سریال های در حال ساخت سیما قدردانی گردید.
در این مراسم همچنین، از خانواده هنرمندانی که در سال ۹۹ به دنبال مبتلاشدن به کرونا جان به جان آفرین تسلیم کردند، تجلیل شد. زنده یاد سیروس گرجستانی، مرحوم محمود فلاح، زنده یاد کامبوزیاپرتوی، مرحوم کریم اکبری مبارکه و زنده یاد ماه چهره خلیلی از هنرمندانی بودند که در این مراسم از آنها یاد شد.
ضرورت توجه به بیانیه گام دوم در برنامه سازی
عبدالعلی علی عسکری در این مراسم با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری عصاره خواست ملت ایران در رسیدن به آینده است، اظهار داشت: همه گونه های برنامه سازی ما در صداوسیما باید رنگ و بوی این بیانیه را بگیرد و القای امید به آینده و پیشرفت، از شاخص ترین خاصیت های این بیانیه است که باید در برنامه های مختلف، خصوصاً گونه نمایشی آنرا مشاهده نماییم.
رئیس صداوسیما در آیین تجلیل از عوامل مجموعه های نمایشی سیما در سال ۹۹ گونه ی نمایشی را در بین قالب های برنامه سازی موثرترین برشمرد و اضافه کرد: هیچ قالبی مانند قالب سریال و کارهای نمایشی، در القای امید و ترسیم آینده زیبا و متعالی اثرگذار نیست و باید محتوای غنی تری را در اینگونه شاهد باشیم.
رئیس سازمان صداوسیما در این آیین با اعلان اینکه سال ۹۹ با شیوع بیماری کرونا سال استثنایی در ۱۰۰ سال اخیر بوده است، اظهار داشت: این شرایط سبب تعطیلی خیلی از مشاغل شد و ما هم بیم داشتیم که سریال سازی در رسانه ملی تحت تاثیر قرار بگیرد، اما همت شما هنرمندان و همکارانم ورق را برگرداند و شاهد رشد نسبی سریال سازی بودیم. با توجه به این شرایط، اهالی رسانه در همه بخش ها پای کار بودند و لحظه به لحظه فعالیت کردند و زمانی که همه مردم باید در خانه می ماندند، اهالی رادیو و تلویزیون فداکارانه پای کار ماندند.
علی عسکری با یادآوری روزهای پایانی سال ۹۸ و شروع شرایط کرونائی اظهار داشت: از آن زمان تا حالا همه مشغول فعالیت اند و فداکارانه در رسانه ملی کار می کنند.

از نقدهای منصفانه و عالمانه استقبال می کنیم
رئیس صداوسیما با اشاره به آمار سریال های پخش شده در سال ۹۹ اظهار داشت: این آمار که بطور نسبی از سالهای گذشته بیشتر بوده است، حاصل تلاش همکاران ما در این حوزه است و جای قدردانی دارد؛ البته آثار از نظر کیفی قابل نقد هستند و ما از همه نقدهای منصفانه و عالمانه استقبال می نماییم و آنرا روی چشم می گذاریم.
وی با اشاره به اینکه دغدغه ما در رسانه ملی دغدغه کیفیت و اثرگذاری است، اظهار داشت: ما در لطمه شناسی که در سیما فیلم به انجام رسید، به این نتیجه رسیدیم که اصلاح فیلمنامه بعد از نگارش به ساختار عظیمی که در داستان طراحی شده است، لطمه می زند و باید ساختار را به شکلی تغییر داد تا از ابتدا درست حرکت نماییم.
برای اینکه بتوانیم بنا به اقتضائات جامعه، اقتصاد، فرهنگ و خواست جوانان و مردم بپردازیم، باید به زمانی که شاکله اصلی کار طراحی می شود و زمانی که ایده شکل می گیرد، منتقل شویم.
رئیس رسانه صداوسیما با اعلان اینکه همه خاصیت های پایه ای یک سریال در مرحله خلق ایده اولیه وجود دارد و از آنجا شکل می گیرد و سپس بسط می یابد، اظهار داشت: توجه به اینکه با چه حیطه، چه مسئله و چه ساختاری از مسائل مواجه مواجه می شویم که باید ارتباطات علت و معلولی و معقول آنرا درک نماییم بسیار مهمست و به همین علت ما باید پس زمینه و زمینه سریال را به خوبی بشناسیم و بعد از آن فیلمنامه بنویسیم.
وی انتخاب سوژه را مرحله پس از مرحله طرح ایده دانست و اظهار داشت: موضوع کلیدی دیگر پس از پس زمینه کار، یافتن سوژه مناسب می باشد که بتواند داستانی پرجاذبه را خلق کند که برای بیننده جذاب باشد.
اگر پیام سریال متناسب با نیاز جامعه باشد بطور قطع سریال با استقبال مواجه می شود و اگر پیامی را که مردم به آن نیازی نداشته باشند، بدهد، سریال عقیم می ماند.
وی از سه عنصر دانستن نظام مسائل، انتخاب سوژه مناسب و مهندسی و مدیریت پیام بعنوان عناصر کلیدی تولید مجموعه های نمایشی یاد کرد و اظهار داشت: شما که اهل فن، هنر و فرهنگ هستید، باید در این حوزه با ما مفاهمه و گفت و گو کنید تا طرحی نمایشی را سامان بدهیم.
وی از همه دست اندرکاران تولید مجموعه های نمایشی خواست تا به این امر توجه نمایند و اظهار داشت: ما نام این را سند مفهومی یا محتوایی تولید سریال گذاشتیم که خشت اول تولید کارهای نمایشی است و پس از این است که مرحله نگارش شروع می شود.
رئیس صداوسیما اضافه کرد: با اتکا به این سند مفهومی، زمانی که فیلمنامه نوشته می شود بسیار آسان تر به سمت پیش تولید و تولید پیش می روید و معلوم است که دقیقا در چه مسیری حرکت خواهید کرد.
علی عسکری با اعلان اینکه آموختن جاذبه، زیبایی و حکمت های هر سریال بسیار مهم می باشد، اظهار داشت: هر سریال باید حکمت آموز و برای خانواده ها سودمند و مفید باشد، چونکه که قله اثرگذاری در برنامه های تلویزیونی، آثار نمایشی و فیلم و سریال است.
بیشترین هزینه برای تولید سریال صرف می شود
وی با اعلان اینکه بیشترین هزینه در سیما برای تولید سریال صرف می شود، اظهار داشت: توازن میان حکمت آموزی و زیبایی و جذابیت از لغزشگاه هایی است که اگر تعادل آن رعایت نشود، سبب خسران خواهد شد.
رئیس صداوسیما تاکید کرد: اگر این توازن از بین برود و بالا بردن جاذبه سبب لطمه زدن به حکمت آموزی شود جنبه فرهنگی کار عدول می کند و به سمت جاذبه های سطحی می رود.
علی عسکری با اعلان اینکه با وجود رقبایی چون شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی ممکنست گرفتار چنین لغزشگاه هایی بشویم، اظهار داشت: یک هنرمند عالی رتبه و تولیدکننده فرهنگی کسی است که بین جذابیت و حکمت آموزی تعادل برقرار می کند و اجازه نمی دهد ذهن مردم از آموختن دور و سطحی شود. بین نگاه تجاری و نگاه فرهنگی تعارضی وجود دارد که یکی از راه های سخت ما این است که این تعارض را به نفع مردم حل نماییم و گرفتار آن نشویم.
رئیس سازمان صداوسیما با اعلان اینکه ما در دوره خاصی از تاریخ هستیم، اظهار داشت: با وجود همه کوشش های دشمن، کشور هر روز در حال رشد است و مردم ما بیش از چهل سال پرافتخار را تا حالا گذرانده و در مقابل دشمنان کوتاه نیامده اند.

کشور در حال رسیدن به قله پیشرفت است
وی با اشاره به اینکه کشور با وجود نزدیک به صفر شدن فروش نفت و تحریم در حال رسیدن به قله پیشرفت است، اظهار داشت: دشمن در هر مقطعی کوشش کرد که ما را از این پیشرفت باز دارد، اما به کوری چشم آنها، ملت ایران قوی ایستاده است و به پیش می رود.
علی عسکری انقلاب اسلامی را سبب رشد کشور دانست و اظهار داشت: پس از عقب افتادگی ایران در دوره قاجار و پهلوی که با طراحی استکبار، خصوصاً انگلیس به وقوع پیوست، حالا با کشوری مواجهیم که هر روز تولید می کند و هر روز یک شرکت دانش بنیان را راه می اندازد و روح زمانه ما این است که در جهان، قدرتمند و به یکی از کشورهای تراز اول جهان بدل شویم.
رئیس سازمان صداسیما اشاره کرد: ما در سریال سازی باید به این امر دقت کنیم که عطش پیشرفت در کشور ما بالا است و باید در همه گونه های برنامه سازی رنگ و بوی پیشرفت و امید به آینده را مشاهده نماییم.
علی عسکری با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم عصاره خواست ملت ایران برای رسیدن به آینده است، اظهار داشت: ما باید در ایده ها و نگارش فیلمنامه ها به این مهم بپردازیم، چونکه هیچ قالبی بیش از سریال سازی در القای امید و ترسیم آینده زیبا اثرگذاری ندارد و من امیدوارم بتوانیم گام های بلندی در این راه برداریم.
وی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم عصاره خواست ملت ایران برای رسیدن به آینده است، اظهار داشت: ما باید در ایده ها و نگارش فیلمنامه ها به این مهم بپردازیم، چونکه هیچ قالبی بیش از سریال سازی در القای امید و ترسیم آینده زیبا اثرگذاری ندارد و من امیدوارم بتوانیم گام های بلندی در این راه برداریم.



منبع:

1399/12/25
01:50:04
0.0 / 5
1302
تگهای خبر: زیبایی , طراحی , كیفیت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
لباس دونی