رشد 78 درصدی مبادلات تجاری بندركاسپین امسال

رشد 78 درصدی مبادلات تجاری بندركاسپین امسال

به گزارش لباس دونی از گیلان سرپرست معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزادانزلی ضمن اشاره به رشد ۷۸ درصدی مبادلات تجاری بندرکاسپین امسال با پهلوگیری ۱۶۸ کشتی، اظهار داشت: از آغاز سال جاری تابحال بیشتر از ۴۴۰ هزار تن در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل حدود ۲۵۰ هزار تن بوده است.


امین افقی در جمع خبرنگاران با بیان این خبر اظهار نمود: از آغاز سال جاری تابحال ۱۶۸ فروند کشتی در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری شده که این تعداد در مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۰۹ فروندکشتی بوده است.
وی ضمن اشاره به رشد ۷۸ درصدی به لحاظ وزنی در تخلیه و بارگیری کالا در یازده ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: در این مدت ۵۹۰۰ تی ای یو کانتینر تجاری در این مجتمع بندری تخلیه و بارگیری شده که این مقدار پارسال ۴۳۰۰ تی ای یو کانتینر بوده است.
افقی اظهار داشت: از آغاز سال جاری تابحال بیشتر از ۴۴۰ هزار تن در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل حدود ۲۵۰ هزار تن بوده است.
سرپرست معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزادانزلی به مجموعه اقدامات و تفاهمنامه های منعقده تجاری فی درخلال سازمان منطقه آزاد انزلی و طرف های خارجی برای فعالسازی کریدورهای بین المللی عبوری، بهره مندی از مزایای توافقنامه اقتصادی اوراسیا و جذب کالاهای جدید در بنادر منطقه آزاد انزلی اشاره نمود و افزود: دیپلماسی تجاری فعال سازمان منجر به انعقاد این تفاهمنامه ها به جهت راه اندازی کریدور چین-قزاقستان-ایران (بندر کاسپین) شده و در یازده ماهه سال جاری ۵۳ کشتی از مسیر این کریدور در مجتمع بندری کاسپین پهلودهی شده است.
وی ضمن اشاره به رشد صادرات کالاهای ایرانی از این مسیر به کشور چین با حمل و نقل ترکیبی تصریح کرد: حمل و نقل کالا از مسیر کریدور چین، قزاقستان، ایران سبب شده تا ظرفیتی جدید برای افزایش مبادلات تجاری کشور با چین از شاخه ایرانی ابر پروژه ترانزیتی یک کمربند یک راه به وجود آید.
افقی خاطرنشان کرد: پارسال ۴۴ فروند کشتی در این راه تردد داشته و مجموعه اقدامات و تعاملات بین المللی صورت پذیرفته سبب شده تا ضمن کوتاه شدن زمان ترانزیت کالا از چین به ایران، شاهد کاهش هزینه های حمل برای تجار از مسیر این کریدور هم باشیم.
عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه آزادانزلی خاطرنشان کرد: از این مسیر تجاری علاوه بر تأمین مواد اولیه کارخانجات ایرانی، با مزیت های بوجود آمده برای صادر کنندگان از جانب سازمان منطقه آزاد انزلی باعث ترغیب تجار و بازرگانان برای صادرات کالاهای شان از این مجتمع بندری شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه مجتمع بندری کاسپین بعنوان یک بندر نسل سوم طراحی و راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: الان شهرک صنعتی شماره دو منطقه در پسکرانه عملیاتی این مجتمع بندری کاملا فعال است و فرایند راه اندازی شهرک صنعتی شماره سه منطقه به وسعت ۵۰ هکتار در پسکرانه پشتیبان این مجتمع بندری نسل سوم شروع شده است.
معاون بندری ضمن اشاره به اینکه ۹۵ درصد کالاهای وارداتی از بندرکاسپین کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی کشور بوده، افزود: تابحال این بندر استراتژیک کشور در دریای خزر، میزبان ۳۰۹ کشتی به منظور تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات کشورمان بوده است.
وی با اشاره به اینکه با اتصال بندرکاسپین به راه آهن سراسری در سال آینده، این منطقه به هاب ترانزیت دریایی حوزه خزر تبدبل خواهد شود، تصریح کرد: مجتمع بندری کاسپین با پسکرانه عملیاتی و پشتیبانی حدود ۵۰۰ هکتار، ۲۲۰ هکتار حوضچه مناسب و آبخور بالا با هدف گسترش صادرات کالا و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر و کشورهای اتحادیه اوراسیا و همینطور فعالسازی کریدورهای عبوری از کشور راه اندازی شده که با اتصال این بندر به راه آهن سراسری بعنوان حلقه اتصال کشور به کریدور شمال و جنوب و کریدور جاده ابریشم جدید، مسیری استراتژیک برای ترانزیت و افزایش مبادلات بین المللی و لجستیکی کشور خواهد بود.




منبع:

1399/12/07
12:53:40
0.0 / 5
386
تگهای خبر: طراحی , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
لباس دونی