پرویز پرستویی:

حضور در بی همه چیز را وظیفه خود می دانستیم

حضور در بی همه چیز را وظیفه خود می دانستیم

لباس دونی: پرویز پرستویی ضمن اشاره به جزئیات فیلم سینمایی «بی همه چیز»، اظهار داشت: اولین موضوعی که برای من در انتخاب نقش اهمیت دارد، دوست داشتن متن و نقش است ازاین رو شرح وظیفه ام این بود که در این اثر حضور داشته باشم.


به گزارش یکشنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم بی همه چیز (دومین اکران در نخستین روز جشنواره فیلم فجر) به کارگردانی محسن قرایی با اجرای حمیدرضا مدقق در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
در این نشست محسن قرایی (کارگردان)، جواد نوروزبیگی (تهیه کننده)، مرتضی هدایی (مدیر فیلمبرداری)، پرویز پرستویی (بازیگر) و باران کوثری (بازیگر) از عوامل فیلم به سوالات خبرنگاران و اهالی رسانه پاسخ دادند.
محسن قرایی در این جلسه درباره اقتباس فیلم بی همه چیز از نمایشنامه ملاقات با بانوی سال خورده اظهار داشت: من حتی قبل از ساخت فیلم اولم، دوست داشتم این اثر را بسازم اما به علت شرایط پیچیده، پرهزینه و پربازیگری که داشت شرایطش را نداشتم.
وی افزود: این متن را در دوران دانشجوییم خوانده و دوستش داشتم و دلم می خواست آنرا کار کنم.
پس از آن پرویز پرستویی درباره شخصیت امیر (شخصیتی که قصه حول محور او و گذشته اش رخ می دهد) اظهار داشت: نخستین چیزی که برای من در انتخاب نقش مهم می باشد، دوست داشتن متن و نقش است. محسن قرایی را هم از پیش می شناختم و وقتی متن را به من دادند فکر کردم شرح وظیفه من این است که در این فیلم حضور داشته باشم.
باران کوثری سخنور بعدی این نشست بود که درباره حضور در فیلم بی همه چیز اظهار داشت: بدون حضور عوامل پشت صحنه من نمی توانستم از پس اجرای این نقش بربیایم و الان خیلی خوشحالم برای اثری که دوستش دارم در جشنواره فیلم فجر حضور دارم.
در ادامه جواد نوروزبیگی، تهیه کننده فیلم درباره ساخت فیلم توضیح داد: در گیر و دار جشنواره سال گذشته مقدمات ساخت بی همه چیز را فراهم می کردیم و از بابت ساخت این اثر خوشحالم.
قرایی درباره نگارش فیلمنامه این فیلم اظهار داشت: دوست دارم از محمد داوودی یاد کنم که انسانی درجه یک و فیلمنامه نویسی با اخلاق است و در همه کارهای فیلمنامه نویسی من، کنارم بوده است.
محسن قرایی در پاسخ به این سؤال که خودش را یک کارگردان می داند تا یک فیلمنامه نویس اظهار داشت: اساسا خودم را کارگردان می دانم اما این موصوف در کار ما خیلی قابل تفکیک نیست. اصراری ندارم فیلمنامه ها را خودم بنویسم و این کار که تجربه ای مشترک به شمار می رفت برایم کاری خوب بود.
وی اضافه کرد: اعتقاد ندارم فیلمهای یک فیلمساز باید دنبال هم باشد البته مخالفتی هم باااین جریان ندارم و برایم کار در ژانرهای مختلف جذاب است.
قرایی افزود: کاراکتر نوری (با بازی باران کوثری) در نمایشنامه اقتباسی من حضور نداشت و ایده اولیه من این بود که تمام تصمیم گیران این ده مرد بودند یعنی رئوس ده مرد بودند و زنی می بایست حضور می داشت که بالانس ایجاد نماید. در نتیجه فکر کردم کاراکتری که نیاز است زن باشد نوری است که در نسخه اول مرد بود و در نسخه دوم فیلمنامه باییک نقش زن جایگزین شد. زنی که به گاوش علاقه دارد...
در ادامه پرویز پرستویی در پاسخ به این پرسش که آیا شخصیت امیر مقصر بود، بیان نمود: جاهایی مقصر است و جاهایی نیست اما خیلی هم بیگناه نیست و همه قصه) به این بازمی گردد که در آن شرایط چقدر خودش قدرت تصمیم گیری داشته است که البته عوامل زیادی در این داستان دخیل بوده اند.
کوثری در پاسخ یکی از خبرنگاران به این سؤال که آیا شانس کسب سیمرغ به واسطه این بازی را برای خود متصور است، خاطرنشان کرد: از مادرم یاد گرفتم به جایزه فکر نکنم. البته کسب سیمرغ بسیار خوشحال کننده است اما تمام مدت فکر کردن به آن به نیرویی بازدارنده تبدیل می شود. برای من گرفتن این نقش بسیار مهم بود و ایفای چنین نقشی خودش جایزه است.
قرایی در پاسخ به این پرسش که چقدر این فیلم متاثر از شرایط اجتماعی امروز بوده است اظهار داشت: فیلمساز نمی تواند انکار کند که فیلمش با جامعه ارتباط ندارد، چنانچه من آنچه میبینم و از آن تأثیر می پذیرم را در فیلمم منعکس میکنم.
وی افزود: به هر نظری نسبت به این فیلم احترام می گذارم اما فکر می کنم فیلم مبین نظرم راجع به اتفاقات هست و هرچه بگویم فیلم را لوث می کنم.
او اضافه کرد: نمایش ملاقات با بانوی سالخورده نمایش نامه ای بود که دوست داشتم و بر من اثر گذاشته بود و دوست داشتم که آنرا بسازم.

در ادامه پرستویی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیتهای اجتماعی اش بر کم کاری وی اثر داشته است؟ اظهار داشت: کمک های من پس از سیل و زلزله و... بود و ما بعنوان هنرمند شرح وظایفی داشتیم و باید کاری انجام می دادیم ازاین رو این ربطی به کم کاری نداشت. خوشحالم که کم کارم و این مورد مال امروز نیست و از گذشته این را داشته و از همه کسانی که در این فیلم حضور داشتند ممنونم که امکان حضور من را فراهم کردند.


پرستویی در ادامه تشکری ویژه از هنروران این فیلم کرد که چهارماه تمام در این فیلم زحمت کشیدند. هنرورانی که عموما دیده نمی شوند اما بسیار زحمت می کشند. کسانی که در این فیلم در تمام مدت در لحظه های حسی فیلم به همه ما کمک کردند و در این ماه ها پوست انداختند.
قرایی سخنور بعدی بود که خاطرنشان کرد: تیمی جوان و بااخلاق کنارم بودند، تیمی که بهت لحاظ کاری جذاب بودند و چیزی را غیر ممکن نکردند و یک لحظه خسته نشدند و خم به ابرو نیاوردند و این بسیار لذت بخش بود.
وی درباره فضای بصری فیلم خاطرنشان کرد: چشم انداز های بکر و طبیعی فیلم و انتخاب لوکیشن برایمان مدت زیادی زمان برد و بسیار گشتیم و این لوکیشن را پیدا کردیم. البته خیلی از صحنه ها وجود خارجی نداشت و ساخته شده و این کار تیم قوی ما بود. این فیلم، فیلمی کلاسیک بود که چشم انداز های شاعرانه از ارکانش بود.
پس از آن در مورد محتوای فیلم صحبت شد و به سوالهای خبرنگاران پاسخ داده شد.
در آخر پرویز پرستویی در پاسخ به این پرسش که آیا آخر بندی فیلم و کاراکتر خودش در آنرا دوست داشته است خاطرنشان کرد: بسیار این آخر بندی و شخصیت امیر را دوست داشتم و این همان دلیل انتخاب این فیلم برای بازی است که دغدغه مندی های اجتماعی و کنشگری ام را نشان داده است.
او اضافه کرد: بسیار از دنیای مجازی ضربه خوردم و این دنیا همانقدرکه می تواند مفید باشد می تواند بسیار بی رحم باشد. من از این فضا جدا شدم هرچند باز این هم عواقبی داشت و به ریاکاری متهم می شوم.
در نتیجه نخستین چیزی که از این سناریو دوست داشتم و با کمال میل پذیرفتم همین شباهت زندگی خودم با امیر بود، آدمی که تمام عمر خودش راگذاشته که رفاهی نسبی درستی آن هم در شرایط سخت داشته باشد اما دیگران با حیثیت و آبرو و همه چیزش بازی می کنند.

به گزارش لباس دونی به نقل از ایرنا، جشنواره بین المللی فیلم فجر از مهم ترین رویدادهای فرهنگی سینمایی ایران است که سالانه و هر سال در نیمه بهمن ماه برگزار می شود؛ جشنواره ای که از سال ۱۳۶۱ و به یاد بهمن ماه ۱۳۵۷ (سالروز پیروزی انقلاب اسلامی) مستمر برگزار شده است. مجری برگزاری این جشنواره بنیاد سینمایی فارابی است که آنرا زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می نماید.
این جشنواره از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۴ تنها به تولیدات سالانه سینمای ایران می پرداخت، اما از سال ۱۳۷۴ این جشنواره به صورت بین المللی برگزار می گردد و در بخش بین الملل به بررسی فیلم هایی از سینمای جهان تاکید دارد. بخش های دیگری نظیر فیلم کوتاه، مستند و مسابقه مواد تبلیغاتی هم به آن اضافه شده است، در سال ۱۳۹۳ بخش بین الملل جشنواره، جدا شده و به صورت جداگانه برگزار می گردد.
سیمرغ بلورین نام جایزه ویژه این جشنواره است که در بخش های رقابتی جشنواره شرکت کنندگان برای تصاحب آن با یکدیگر به رقابت می پردازند، در کنار سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و لوح زرین هم از دیگر جوایز این جشنواره است که شرکت کنندگان می توانند برنده آن باشند.
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در چهل ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به دبیری سید محمدمهدی طباطبایی نژاد در بهمن ۹۹ برگزار می گردد. فیلمهای سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر در ۷۰ سینما در ۳۰ استان و ۵ منطقه آزاد به نمایش درمی آید. سال جاری نیمی از آثار جشنواره فیلم اولی هستند. این نخستین بار است که هفت فیلمساز اول در حال رقابت در سودای سیمرغ هستند. همینطور شیوه نامه های بهداشتی اعلام شده که ضریب سی درصد اشغال، فاصله گذاری تماشاگران و سانس ها، تهویه هوا بین سانس ها و... موارد مختلف رعایت خواهد شد.
هماهنگی های لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی و خدمات رسانی و کمک های پزشکی از مخاطبان جشنواره صورت گرفته است.
همچنین نشست های این رویداد سینمایی در فضای مجازی هم به صورت زنده پخش خواهد شد. آنچه حائز اهمیت می باشد اینکه جشنواره سال جاری تحت تأثیر همه گیری کرونا تجربه ای جدید را پیش رو خواهد داشت.


1399/11/13
00:06:48
0.0 / 5
1061
تگهای خبر: جشنواره , خدمات , هزینه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لباس دونی