بانو رهبر اركستر و جشنواره فجر

بانو رهبر اركستر و جشنواره فجر

لباس دونی: نزهت امیری نسبت به نبود اجرای ویژه بانوان در جشنواره فجر واكنش نشان داد، از كم بودن اجراهای اركستر ملی ایران و اركستر سمفونیك تهران در این جشنواره گله كرد و آگاهی داد كه احیانا سال آینده دو اجرای اركستر ملی ایران را رهبری خواهدنمود.


نزهت امیری كه از او بعنوان تنها بانوی رهبر اركستر در ایران یاد می شود، در گفت و گو با ایسنا با انتقاد از جدول جشنواره موسیقی فجر بیان می كند: وقتی به برنامه جشنواره نگاه می نماییم می بینیم اركستر ملی ایران و اركستر سمفونیك تهران هر كدام یك اجرا در تالار وحدت دارند اما چه سالن ها و سانس هایی به كم ارزش ترین بخش موسیقایی و علمی كه هیچ ربطی به فرهنگ و تمدن ندارد اختصاص پیدا كرده است.
او اضافه می كند: متأسفم پس از این همه سال هنوز یك سالن برای اجرای موسیقی اضافه نشده است. اگر بگویند سالن نداریم كه برای چنین گروه هایی تكرار بگذاریم. ضرب كنید ببینید چند نفر در سال می توانند در یك فضای فرهنگی واكسینه شوند. متأسفم می بینم اركسترهایی كه ارزش علمی و فرهنگی بیشتری دارند یك اجرا به آن اختصاص پیدا كرده است.
امیری می گوید: برای همه هنرمندان میهنم آرزوی روزهایی را دارم كه بتوانیم با تغییرات كمی شاهد تغییرات كیفی باشیم.



احتمال اجرای مجدد با اركستر ملی ایران
او كه چند ماه پیش هدایت اركستر ملی ایران را بعنوان رهبر میهمان در دست داشت، درباره برنامه سال آینده خود اظهار می كند: من همچنان درگیر تدارك هستم و این امید را دارم در بهار سال آینده با اركستر «سرزمین مادری» یك رپرتوار كلاسیك ایرانی را روی صحنه ببرم. اگر رپرتوارم مشكل پیدا كرد قسمتی از آثار كلاسیك اروپایی و غیر ایرانی را هم به آن اضافه كنم.
امیری افزود: به احتمال زیاد در سال آینده حداقل دو اجرا با اركستر ملی در برنامه من هست و در این زمینه مذاكراتی انجام شده است.


جدول خالی از اجرای بانوان
جدول اجراهای جشنواره موسیقی فجر خالی از اجرای ویژه بانوان است، این هنرمند در این زمینه می گوید: من نگاهی به برنامه جشنواره انداختم و متأسفانه گروه ویژه بانوان در آن حضور ندارد.
او ادامه می دهد، حالا كه خانم ها در خیلی جاها نمی توانند حضور داشته باشند برمبنای ظرفیت سالن ها و شركت كنندگان، باید درصدی را هم به خانم ها اختصاص بدهند.
او سپس از عدالت و دفاع از هویت زنان هنرمند سخن به میان می آورد و ادامه می دهد: به سبب اینكه زنان ایرانی با مظلومیت این نابرابری را تحمل كردند و امكانات از آنها دریغ شده است، در نتیجه عقب ماندند. اگر عقب ماندند آیا باید تا ابد عقب بمانند یا اینكه از برنامه ای به بهانه ای شروع كنیم؟
امیری راهكارش را در این زمینه اینگونه بیان می كند: درانتها جشنواره ظرفیت پذیرش سال آینده گروه های مختص بانوان كه امكان نمایش هنرشان را برای عموم ندارند، اعلام كنند.
این رهبر اركستر همین طور می گوید: من به برگزاركنندگان جشنواره خسته نباشید می گویم اما آنها تصمیم گیرنده نیستند بلكه مجری هستند؛ البته فكر می كنم تصمیم گیرندگان خودشان هم از تصمیم هایشان شرمنده هستند و دفاع نمی كنند.
او ادامه می دهد: هنرمندان بین آقایان و بانوان تفاوتی نمی بینند. امیدوارم این امكان در سال های آینده پیش بیاید و یك دفعه برای همیشه به این نابرابری ها پاسخ مثبت داده شود. من همیشه امیدوارم و تلاش می كنم در كنار كسانی باشم كه می خواهند مؤثر باشند و تغییر احداث كنند.
امیری می گوید: انتقاد من همیشه با چاره توأم است، من راه حلم را گفتم. اگر انجام نشود خواهند دید سال دیگر چه اعتراضات عمیقی پشت این جریان خواهد بود. من متأسفم كه پیشگیری و درمان نمی كنند تا ماجرا به مرحله بدخیم برسد.



1397/11/13
22:12:19
5.0 / 5
4455
تگهای خبر: جشنواره , هنرمند , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
لباس دونی