مدیر اجرایی آتشكده تهران:

پیام مقام معظم رهبری به زرتشتیان بسیار باارزش بود

پیام مقام معظم رهبری به زرتشتیان بسیار باارزش بود

به گزارش لباس دونی خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسناموبد پدرام سروش پور - مدیر اجرایی آتشكده تهران


سرزمین ایران دارای یكی از كهن ترین و با ارزش ترین فرهنگ های جهان است. این فرهنگ، یكی از ظرفیت های بزرگ سرزمینمان است كه باید بیشتر از پیش بر آن ارزش نهیم، آنرا بشناسیم و به سرمایه ای برای آینده تبدیل نماییم. باید آگاه باشیم كه اگر نخواهیم در این مسیر گام برداریم، صدماتی بسیار خواهیم دید. نهادهای متولی امر، همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنا بر وظایف تعریف شده خود در ساختار دولت، همواره در این زمینه، پیشگام بوده و با ترتیب دادن برنامه های مختلف، فرصتی برای ارتباط و گفتگوی واقعی بوجود آورده اند. در این تعاملات، می توان مشكلات و نیازها را شناسایی كرد و برای مرتفع نمودن آنها به برنامه ریزی مؤثر پرداخت؛ همین گفتگوهای صمیمانه است كه در نهایت، زمینه ساز وحدت و همبستگی بیشتر شده، ملت ایران را بعنوان یك الگوی باارزش از احترام و همزیستی اقوام و ادیان در سطح جهان، مطرح می سازد.

واقعیت آن است كه پیروان ادیان توحیدی در دل این سرزمین و فرهنگ ایرانی، نزدیكی بیشتری به یكدیگر دارند تا پیروان ادیان در جوامع و فرهنگ های دیگر؛ این تجلی همان اصطلاح رایج در بین زرتشتیان است یعنی «همازوری» یا «همبستگی». پیروان دین زرتشتی در نیایش های روزانه خود، این جمله را بارها تكرار می كنند كه: «همازور بیم، همازور هما اوشوییم» یعنی: «همبسته باشیم، با همه راستان جوان، همبسته باشیم».
تنها سرزمین زرتشتیان، ایران بوده است، به همین سبب، پیروان این دین در دوره های مختلف، از زمان مشروطه تا نهضت آزادیخواهانه انقلاب، همواره در تمام حركت هایی كه سبب پیشرفت و همبستگی این سرزمین شده، با ملت ایران همگام و همراه بوده اند. به باور جامعه زرتشتیان ایران، انقلاب اسلامی ایران، با یك شعار خاص شروع شد؛ و آن، احترام به تمام كسانی كه حول محور وحدانیت در این سرزمین شكل گرفته اند. این در حقیقت، ارزشی بود كه از ابتدا بنیانگزار این انقلاب شد -و هنوز هم هست- و جامعه زرتشتیان به آن باور دارند و احترام می گذارند.

همان گونه كه اشاره شد، نهال انقلاب با پیام وحدانیت معمار كبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) پیوند خورده، بر اساس احترام متقابل استوار گردید. این دیدگاه امام خمینی (ره) در آن زمان، اهمیت و اثرگذاری بسیاری داشت. تحت شرایط خاص حاكم در آن برهه زمانی كه اشاعه برخی برداشت های نادرست در جامعه، امكان بروز اختلاف و نگرانی را در بین اقلیت های دینی، دوچندان ساخته بود، پیام روشنگرانه ایشان، بسیار امیدبخش تلقی می شد. فرمایش امام (ره) در خصوص اینكه تمام كسانی كه حول محور وحدانیت (باورداشتن به خداوند یكتا) در این سرزمین هستند، باید در سایه قانون اساسی، برابر و مساوی باشند، راه را بر تمام نگرانی ها بست. امروز، این منش را در رویكرد مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه ای هم شاهد می باشیم. وقتی در دهه 70، كنگره زرتشتیان در ایران برگزار شد، ایشان پیامی برای این مجمع صادر كردند كه بسیار باارزش بود. در این پیام آمده: «ما افتخار می نماییم به اینكه به سرزمینی تعلق داریم به نام ایران كه از قدیمی ترین سرزمین هایی است كه یكتاپرستی را درون خود شروع كرده است.» ما این پیام مهم را همیشه همراه خود داشته ایم و بدان افتخار می نماییم.

فرهنگ و دین در مقابل یكدیگر قرار ندارند. ادیان الهی، بی گمان باارزش ترین ها هستند، چراكه ارزش معنوی دارند، ولی فرهنگ ها بستری هستند به جهت اینكه پیروان ادیان مختلف در دل آن بتوانند، كنار یكدیگر زندگی و هم اندیشی نمایند تا به حقیقت مشترك نهفته در تمام ادیان الهی دست یابند؛ این همان وجه متمایزساز فرهنگ و جامعه ایران است كه هر كشور و فرهنگی ندارد.
«گفتگوی ادیان» بعنوان یكی از دستاوردهای انقلاب ایران، نقش مهمی در تحقق این مهم دارد، بنابراین باید با همت و جدیت بیشتری دنبال شود. نباید از اظهارنظرهای مخالف، هراس داشته باشیم. این تضارب آرا، ظرفیت بزرگی است برای تحقق گفت وگوهای واقعی. از دل همین تعاملات است كه نیازهای امروز جامعه شناسایی و درك می شود؛ مسائلی چون: بررسی رابطه دین با دانش، آزادی، شادی و ارزش های انسانی. بی گمان یكی از نتایج این گفت وگوها، افزایش سرمایه فرهنگی جامعه و در نهایت، تولید بسترهای مناسب برای رشد و تعالی ادیان الهی خواهدبود.

این افتخار جامعه زرتشتیان است كه به سرزمینی تعلق دارند كه از دیرباز، احترام به اندیشه ها، باورها و فرهنگ های مختلف در آن، ریشه داشته و بعد از انقلاب هم تداوم یافته است. امیدواریم، بتوانیم با تاكید بر این ظرفیت، از شرایط دشوار فعلی با موفقیت عبور كرده و آینده بهتری را برای فرزندان این مرز و بوم رقم زنیم.



1397/11/06
23:56:35
5.0 / 5
4647
تگهای خبر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
لباس دونی