انتقاد یك هنرمند پیشكسوت از ساخت تنبورهای بی كیفیت

انتقاد یك هنرمند پیشكسوت از ساخت تنبورهای بی كیفیت

به گزارش لباس دونی یك هنرمند پیشكسوت سازنده ساز سنتی تنبور اظهار داشت: هر روز شاهد حجم بالای تولید ساز تنبور در استان هستیم كه بخش كثیری از آن برپایه الگو و قالب صحیح ساخته نمی گردد و فاقدكیفیت است.


سعید ذوالنوری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، به قدمت پنج تا شش هزار ساله ساز سنتی تنبور و پیشینه تولید این ساز در استان كرمانشاه اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه عدم سواد كاری و اطلاعات صحیح در مورد ساخت ساز تنبور مشكلاتی را در حوزه تولید این ساز تاریخی در استان كرمانشاه بعنوان قطب تولید تنبور در ایران بوجود آورده است.
ذوالنوری متذكرشد: در سال های اخیر شاهد بوده ایم كارگاه های بسیاری در زمینه تولید ساز تنبور در استان به راه افتاده است. كارگاه هایی كه دانشی نسبت به پیشینه این ساز ندارند و بعضی از هنرمندان این كارگاه ها به تنهایی در طول ماه بیشتر از 100 ساز تولید می كنند.
وی افزود: هر كدام از این كارگاه ها تنبورهایی را برپایه قالب، الگو و مدل دلخواه تولید می كنند و حتی خویش را هم صاحب سبك می دانند، درحالیكه تولید این ساز از دیرباز الگو و سبك خاص خویش را داشته كه باید رعایت شود.
این پیشكسوت سازنده تنبور كه بیشتر از چهل سال است در این حوزه فعالیت می كند، اضافه كرد: روستای فش كنگاور یكی از مراكز تولید سازهای سنتی در كرمانشاه و در كشور است و كارگاه های بسیاری در این روستا فعال و هنرمندان صنعتگر آن به تولید انبوه سازهای سنتی اقدام می كنند، اما بخش اعظم آنچه كه می سازند فاقد كیفیت است.
وی با اشاره به حجم بالای تولید ساز سنتی در این روستا، عنوان كرد: متاسفانه اغلب این كارگاه ها با هدف كسب سود بیشتر مبادرت به تولید بالا اما بی كیفیت ساز تنبور و با قیمت بسیار پایین می كنند. قیمت یك ساز تنبور باكیفیت حدود سه میلیون تومان است، اما سازهایی كه در این كارگاه ها تولید می گردد حتی تا 50 هزارتومان هم فروخته می شوند.
ذوالنوری با اشاره به اینكه برای تولید ساز تنبور باید از چوب درخت توت استفاده كرد، اضافه كرد: تولید انبوه سازهای تنبور بی كیفیت در این روستا سبب ازبین رفتن درختان تنومند توت بسیاری در منطقه شده، بگونه ای كه اگر این روند ادامه پیدا كند تا 10 سال آینده دیگر درختان توت 100 ساله در استان نخواهیم داشت.
وی اظهار داشت: اگر هنرمندان فعال در عرصه ساخت تنبور در ماه فقط یك ساز باكیفیت تولید كنند و آنرا با قیمت بالا را بفروشند، بهتر است تا اینكه 100 ساز بی كیفیت بشازند و با قیمت پایین بفروشند، چونكه در این صورت به محیط زیست و منابع طبیعی هم صدمه كمتری وارد می گردد.
وی بر ضرورت حفظ قداست و حرمت ساز تنبور هم تصریح كرد و اظهار داشت: برای حل این مشكلات نیازمند آموزش و مدیریت خوب در این حوزه هستیم كه البته میراث فرهنگی استان در سالهای اخیر با اشراف به اهمیت ساخت تنبور برپایه الگوی صحیح مبادرت به برگزاری كلاس های آموزشی در این زمینه كرده، اما برگزاری این كلاس ها هم به علت اینكه چندان كارشناسی نشده كارایی بالایی ندارد.



1397/10/21
22:20:03
5.0 / 5
4477
تگهای خبر: هنرمند , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
لباس دونی