قاچاق سنگ های قیمتی از اصفهان به بندرعباس؟!

قاچاق سنگ های قیمتی از اصفهان به بندرعباس؟!

لباس دونی: صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی، سال ها است كه به سبب ناآشنایی كارمندان گمركی با محصولات تولید شده در این حوزه گرفتار خسارت های مالی می شوند. با وجود برگزاری جلسات گوناگون درباره حل مشكلات گمركی صادرات، این دفعه برخورد سلیقه ای ماموران راه آهن در نجف آباد اصفهان سبب شد كه دو هنرمند متهم خطاب شوند.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، مشكلات صنعتگران، هنرمندان و معاونان صنایع دستی برای صادرات در مبادی گمركی بارها در جلسات متعددی مطرح گردیده است، حتی قرار بود دوره آموزشی برای آشنایی گمرك جمهوری اسلامی با ارزیابی مصنوعات و محصولات صنایع دستی باز برگزار گردد اما این دفعه با برخورد سلیقه ای ماموران راه آهن نه در مبادی گمركی بلكه در ایستگاه نجف آباد اصفهان، با دو هنرمندی كه قصد عزیمت به بندرعباس و شركت در نمایشگاه صنایع دستی قشم را داشتند، به جرم حمل قاچاق برخورد شد.
سعادت مهدیت كه او را متهم ردیف دوم خطاب كرده اند، در این باره به ایسنا، اظهار داشت: من و علی اصغر كاظمی قصد شركت در نمایشگاه اخیر گردشگری، هتلداری و صنایع دستی قشم داشتیم كه محصولاتمان را توقیف و خودمان را بازداشت كردند. آقای كاظمی پس از ۲۴ ساعت بازداشت به قید وثیقه و من باز به قید پرونده وكالت وكیلم آزاد شدم.
او كه حدود ۱۷ سال است، در حوزه صنایع دستی، رشته تراش سنگ های قیمتی و نیم قیمتی، همین طور ساخت زیورآلات سنتی كار كرده، اظهار نمود: ۹ دی ماه جهت شركت در نمایشگاه صنایع دستی قشم بلیت قطار تا بندرعباس را گرفتیم كه از آنجا به جزیره قشم برویم كه ماموران راه آهن سه ساك محصولات تولیدی ما را با عنوان قاچاق ضبط و ثبت كردند. مدارك فنی حرفه ای، صنایع دستی و حتی مجوز نمایشگاه قشم را هم نمایش دادیم اما ماموران ایستگاه راه آهن قانع نشدند و با پرونده ای كه برایمان تشكیل دادند، ما را راهی مراجع قضایی كردند.
این هنرمند كه سابقه شركت در بیشتر از ۱۵ نمایشگاه داخلی را دارد، افزود: با مسوول میراث نجف آباد هم تماس گرفتم و از او پرسیدم مجوز جدیدی در سازمان صادر گردیده است كه ما از آن خبر نداریم. او پاسخ داد با عنایت به مدرك صنعتگری كه دریافت كردید، می توانید محصولات صنایع دستی را حمل كنید یا بفروشید.



نمی توانم پای محصولی كه تولید كردم بنشینم و گریه كنم
مهدیت با بیان اینكه، من بعنوان تولیدكننده نمی توانم وقتی محصولی را تولید می كنم، پای آن بنشینم و گریه كنم، اظهار داشت: بلكه باید محصولاتم را بفروشم. اما ماموران مربوطه با عنوان اینكه مجوز حمل محصولات را نداریم، با پلیس مبارزه با قاچاق كالا و اداره آگاهی اصفهان تماس گرفتند و پس از اینكه توضیحات خودشان را بیان نمودند و برایمان پرونده تشكیل دادند، ما را متهم خطاب كردند.
او اعلام نمود: ما در این زمینه گرفتار ضرر مالی شدیم. بلیت قطاری كه خریده بودیم سوخت، از نمایشگاهی كه هزینه یك میلیون تومان برای اجاره غرفه پرداخت كردیم، جا ماندیم. به نظرتان چه كسی از اصفهان به بندرعباس قاچاق می كند؟
این هنرمند اظهار داشت: روز پس از این اتفاق باز تا ظهر به هر بخشی از مراجع قضایی كه بازگشت می كردم، می گفتند به ما ربطی ندارد. در نهایت هم ما را به تعزیرات حكومتی اصفهان ارجاع دادند و پس از بررسی پرونده گفتند مامور راه آهن اعلام نموده كالایی كه حمل می كردید، ۲۰۰ میلیون تومان ارزش گذاری شده است. عجیب است، مامور راه آهنی كه حتی اسم سنگ هایی كه ما با آنها كار می نماییم، نمی شناسد، چطور چنین قیمت گذاری روی آن انجام داده است؟! اگر می تواند روی این كالاها قیمت بگذارد، چگونه تشخیص می دهد كه كالاهای ما كار دست نیست، بلكه قاچاق است؟! بگذریم كه نهایتِ ارزش محصولات من ۲۵ میلیون تومان بود.
مهدیت اظهار نمود: ماه گذشته، حجم بیشتری از محصولاتم را با هواپیما برای فروش به نمایشگاهی در كیش بردم و برگشتم اما با چنین مشكلی روبه رو نشدم.
او اظهار نمود: پس از نمایش مداركی كه داشتیم در نهایت به قید وثیقه آزاد هستیم. نتوانستم كالاهایمان را پس بگیریم و می گویند باید روال قانونی طی شود برای اینكه معتقدند فعلا نمی توانند تشخیص دهند این كالاها قاچاق است یا نه! و باید صنایع و معادن تشخیص دهد محصولاتی كه تولید كرده ایم اجناس چینی هستند یا نه؟

نابسامانی در حوزه صنایع دستی وجود دارد
عباس شیردلی، رییس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان، نیز درباره این اتفاق به ایسنا، اظهار داشت: من تعجب می كنم كه چرا این مساله باید در نجف آباد رخ دهد برای اینكه همیشه ما شاهد چنین اتفاق هایی به صورت برعكس بودیم و كالای قاچاق از مناطق آزاد وارد كشور میگردد. من برای نخستین بار است كه با چنین موضوعی روبرو می شوم. به عقیده من باید این مشكل با معاون صنایع دستی اصفهان مطرح شود.
او بیان كرد: متاسفانه نابسامانی در حوزه صنایع دستی وجود دارد و هر كسی از شهرداری ها گرفته تا استانداری ها و مناطق آزاد و غیره بدون هیچ تخصصی مبادرت به برگزاری نمایشگاه می كنند. و اگر برگزاری این نمایشگاه ها با هماهنگی معاونت صنایع دستی باشد، خوب است برای اینكه متولی اصلی این كار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد.
جعفر جعفر صالحی ـ معاون صنایع دستی اصفهان ـ نیز در این زمینه اظهار نمود: من در جزئیات این مساله نیستم اما از همكارانم پیگیری كردم كه گفتند یكی از هنرمندان به نام كاظمی به بازرسی اتاق اصناف معرفی شده و پیگیر كار آن هستیم. هنرمند به قید وثیقه آزاد و محصولات او برای كارشناسی به گمرك برده شده است. تابحال مشكلی مشابه این مساله نداشتیم و امكان دارد هنرمند برخورد خوبی با ماموران نداشته و چنین اتفاقی افتاده باشد. اگر حقی از هنرمند ضایع شده باشد، اهتمام می نماییم كه احقاق حق شود.



1397/10/18
14:44:24
5.0 / 5
4770
تگهای خبر: صنایع دستی , نمایشگاه , هنرمند , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
لباس دونی