عزاداری در قاب فیروزه بعلاوه عكس

عزاداری در قاب فیروزه بعلاوه عكس

لباس دونی: در بین دیدگان پادشاهان و اسطوره های اروپایی، رزم امام حسین (ع) و علی اكبر (ع) در ظهر عاشورا، به نقش آمده است. جایی در محله های قدیمی كرمانشاه. روی كاشی های فیروزه ایِ تكیه قجری معاون الملك، عمارتی كه بیشتر از یك قرن، عزاداری محرم را زنده نگه داشته است.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، بیشتر از ۱۰۰ سال پیش در خیابان آبشوران شهر كرمانشاه «حسین خان معینی» ملقب به معین الرعایا تكیه معاون الملك را علم كرد تا مراسم تعزیه و سوگواری امام حسین (ع) در آن برگزار گردد. حسینیه را آیینه و كاشی كاری كردند و با آویزهای بلوری الوان، چهل چراغ ها و شمعدان ها آراستند. «استاد ابوالقاسم مانی كرمانشاهی» روی ۱۰ تابلو از «استاد حسن كاشی پز تهرانی» رزم های عاشورا و قیام مختار را به سبك پرده های قهوه خانه ای به تصویر كشیده است. زیر گنبد آن داستان های قرانی از قربانی كردن حضرت اسماعیل (ع)، به معراج رفتن پیامبر (ص) و واقعه غدیر هم روایت شده كه به رسم احترام در این صحن زنجیرزنی نمی گردد.


مردها در حسینیه معاون الملك سوگواری می كردند و زن ها در زینبیه ی آن. در این مكان هم صحنه هایی از نبرد عاشورا در كاشی های لاجوردی و فیروزه ای قاب گرفته شده اند. برای ورود به حسینیه از مقابل دیدگان پادشاهان و اسطوره های ایران و ملل اروپایی كه به دیوار نقش بسته اند باید گذر كرد.


تكیه معاون الملك سه در ورودی داشت كه برای آمد و شد منظم جمعیت عزادار تولید شده بودند. در سمت راست در اصلی كه به خیابان آبشوران باز می شود، سقاخانه ی پنج ضلعی تولید شده كه روی دیوار آن صحنه هایی از آب طلبیدن حضرت سكینه به تصویر كشیده است.
عمارت قجری معاون الملك كه متعلق به معین الرعایا هم رزم میرزا كوچك خان جنگلی بود فقط برای اجرای مراسم های مذهبی استفاده نمی شد، اغلب مكانی بود برای رفع اختلافات قومی و عشایری كه البته یك سال بعد از ساخته شدنش مورد تهاجم مشروطه خواستار به سركردگی ظهیرالملك زنگنه قرار گرفت. پس از ترور حسین خان معینی، مدتی در مرمت عمارت تاخیر افتاد. حتی در زمان پهلوی اول زمزمه تخریب آن بلند شد تا این كه پیشنهاد شد بخشی از عمارت كه عباسیه نام داشت و محل زندگی خانواده معین الرعایا بود به مدرسه علوم اسلامی تبدیل گردد تا مانع تخریبش شوند بدین سان مدرسه علوم اسلامی تا ۳۰ سال در عباسیه تكیه معاون الملك برقرار بود.
عباسیه

1397/06/29
14:15:01
0.0 / 5
4474
تگهای خبر: مدرسه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لباس دونی