نیسان پاترول ۲۰۲۶ به بازار ایران می آید

نیسان پاترول ۲۰۲۶ به بازار ایران می آید

به گزارش لباس دونی، خبر ورود نیسان پاترول 2026 به سامانه گمرکی و دریافت مجوزهای اولیه برای پلاک ملی، یکی از مهم ترین رویدادهای خودرویی چند سال اخیر کشور بحساب می آید.


به گزارش لباس دونی به نقل از خبر آنلاین، به نقل از خودروبانک، بعد از سال ها ممنوعیت واردات خودرو های با حجم موتور بالا و لوکس، حضور رقیب مستقیم تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ یعنی نیسان پاترول در بازار ایران، می تواند معادلات قیمتی و رقابتی در سگمنت شاسی بلندهای فول سایز (Full-size SUVs) را به کلی دگرگون کند. برمبنای اسناد پخش شده، این خودرو در ۷ تیپ مختلف ارزش گذاری شده و برعکس تصور اولیه، واردات آن تنها محدود به جانبازان نیست و متقاضیان عادی نیز تحت شرایط خاص امکان دسترسی به آنرا خواهند داشت.
تحول در قوای محرکه؛ وداع با هشت سیلندر، سلام به قدرت توربو مهم ترین تغییر در نیسان پاترول ۲۰۲۶ (که در بازارهای جهانی با کد اتاق Y۶۳ یا فیس لیفت ماژور Y۶۲ شناخته می شود)، خداحافظی با پیشرانه های حجیم ۸ سیلندر تنفس طبیعی و جایگزینی آنها با تکنولوژی های مدرن تر و پربازده تر است. طبق اطلاعات گمرکی، پاترول با دو پیشرانه ۶ سیلندر به ایران می آید که نشان دهنده استراتژی نیسان برای حفظ قدرت در کنار کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است.
دو قلب تپنده برای سلیقه های متفاوت گزینه نخست، یک پیشرانه ۳٫۸ لیتر V۶ تنفس طبیعی است که بعنوان نسخه پایه یا میان رده درنظر گرفته شده است. این موتور توانایی تولید ۳۱۶ اسب بخار قدرت و ۳۸۶ نیوتن متر گشتاور را دارد. هرچند این اعداد برای یک بدنه سنگین وزن معمولی به نظر می رسند، اما استهلاک پایین و دوام بالای موتورهای تنفس طبیعی نیسان، برگ برنده این نسخه در وضعیت آب و هوایی و کیفیت سوخت ایران خواهد بود.
اما ستاره اصلی میدان، پیشرانه ۳٫۵ لیتری V۶ تویین توربو (Twin-Turbo) است. این نیروگاه عظیم قادر می باشد ۴۲۵ اسب بخار قدرت و گشتاور خیره کننده ۷۰۰ نیوتن متر را تولید نماید. این ارقام نه فقط جای خالی موتور V۸ را پر می کند، بلکه در بحث گشتاور لحظه ای عملکردی بمراتب برتر ارائه می کند. انتقال قدرت در هر دو نسخه بوسیله ی یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک مدرن صورت می گیرد که جایگزین گیربکس ۷ سرعته قدیمی شده و ضریب دنده های دقیق تری را برای آفرود و رانندگی بزرگراهی فراهم می آورد. شتاب صفر تا صد حدود ۷٫۲ ثانیه برای این غول چند تنی، نشان از مهندسی دقیق ژاپنی دارد.
تعلیق و دینامیک رانندگی
نکته قابل توجه در تیپ های بالارده (نظیر LE Platinum City)، استفاده از سیستم تعلیق بادی تطبیقی است. این سیستم نه فقط سواری نرمی را در خیابان های شهری تضمین می نماید، بلکه قابلیت تنظیم ارتفاع برای عبور از موانع سخت آفرودی را نیز به راننده می دهد. ترکیب شاسی نردبانی مستقل (Body-on-Frame) با این سیستم تعلیق مدرن، پاترول را به یکی از توانمندترین خودرو های جهان مبدل کرده است.
زبان طراحی و کابین؛ تلفیق تجمل با خشونت ذاتی نیسان در طراحی مدل ۲۰۲۶ تلاش نموده تا ضمن حفظ ابهت همیشگی پاترول، المان های مدرنیته را به آن تزریق کند. جلوپنجره V-Motion معروف نیسان حال عریض تر شده و با چراغ های LED ماتریکسی جدید که امضای نوری C شکل دارند، نمایی مقتدر به خودرو بخشیده است. خطوط بدنه عضلانی تر شده اند و رینگ های آلیاژی بزرگ (احتمالاً ۲۰ یا ۲۲ اینچی در نسخه پلاتینیوم)، حس لوکس بودن را تقویت می کنند.
کابین فرست کلس و امکانات رفاهی تیپ LE Platinum City بعنوان گران ترین نسخه وارداتی (با قیمت فوب حدود ۸۷ هزار یورو)، ویترینی از تکنولوژی است. فضای داخلی با چرم های ناپا باکیفیت، تریم های چوبی و فلزی تزئین شده است. وجود دو نمایشگر بزرگ دیجیتال برای کلاستر و سیستم سرگرمی، حذف خیلی از دکمه های فیزیکی و جایگزینی آنها با پنل های لمسی، کابین پاترول را به سال ۲۰۲۶ پرتاب کرده است.
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله برای جلو و تهویه مجزا برای ردیف عقب، صندلی های برقی مجهز به گرمکن و سردکن، سیستم صوتی حرفه ای (احتمالاً برند Bose)، شارژر وایرلس و سقف پانوراما تنها بخشی از امکانات رفاهی این خودرو هستند. همین طور ظرفیت ۷ نفره حقیقی، این خودرو را به گزینه ای ایده آل برای خانواده های پرجمعیت و سفرهای طولانی مبدل می کند.
تکنولوژی های ایمنی و دستیار راننده نیسان پاترول جدید در قسمت ایمنی هیچ کم وکاستی ندارد. پکیج ایمنی Nissan Safety Shield ۳۶۰ در این خودرو به کار رفته است. این پکیج شامل رادار خط خوان، سیستم ممانعت از تصادف جلو (ترمز اضطراری خودکار)، رادار نقطه کور، هشدار ترافیک عقب و کروز کنترل تطبیقی هوشمند است. سیستم های کمکی آفرود نظیر کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) و دوربین های ۳۶۰ درجه با قابلیت دید زیر خودرو (برای عبور از صخره ها)، ایمنی و تسلط راننده را در هر شرایطی تضمین می کنند.
تحلیل بازار و جایگاه رقابتی؛ پادشاه جدید جاده های ایران؟
ورود پاترول ۲۰۲۶ به ایران در شرایطی اتفاق می افتد که بازار خودرو های وارداتی تشنه ی یک شاسی بلند حقیقی و فول سایز است. سال هاست که تویوتا لندکروزر (نسل های ۲۰۰ و اتاق ۱۰۰) حاکم بلامنازع و البته گرانقیمت بازار ایران بوده اند. حال پاترول با تکنولوژی به روزتر، قدرت بیشتر و طراحی جدیدتر وارد میدان می شود.
چالش قیمت و تعرفه برمبنای اطلاعات موجود، قیمت پایه گمرکی (FOB) این خودرو ها بین ۵۱ هزار تا ۸۷ هزار یورو است. با اعمال تعرفه سنگین ۱۷۵ درصدی برای این حجم موتور، بعلاوه سایر هزینه ها (مالیات، عوارض، شماره گذاری و سود واردکننده)، قیمت نهائی این خودرو برای مصرف کننده ارقام بسیار بالایی را ثبت خواهد نمود. با این وجود، نکته کلیدی اینجاست که حتی با این قیمت نجومی، پاترول ۲۰۲۶ احیانا قیمتی رقابتی تر یا مشابه با لندکروزرهای کارکرده مدل ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ موجود در بازار خواهد داشت. این مورد می تواند حباب قیمت خودرو های قدیمی تویوتا را بترکاند.
نقاط قوت و ضعف از نقاط قوت اصلی پاترول جدید میتوان به پیشرانه قدرتمند تویین توربو، کیفیت ساخت بالا، برند معتبر ژاپنی، خدمات بعد از فروش احتمالی (با توجه به سابقه نیسان در ایران) و قابلیت های آفرود بی نظیر اشاره نمود.
در مقابل، حساسیت پیشرانه های توربو به کیفیت بنزین ایران، ابعاد بسیار بزرگ که رانندگی در ترافیک شهری را دشوار می کند و مصرف سوخت بالا (به ویژه در نسخه تنفس طبیعی و تحت فشار)، از چالش های نگهداری این خودرو خواهند بود.
سرانجام، نیسان پاترول ۲۰۲۶ تنها یک خودرو نیست؛ بلکه پیامی است بر اساس این که بازار خودرو های لوکس و کارآمد ایران درحال پوست اندازی است. رقابت این سامورایی تازه نفس با گزینه های چینی لوکس (مانند اکستریم VX) و بازماندگان قدیمی تویوتا، دیدنی خواهد بود.
۲۲۷۳۲۲

منبع:

1404/09/02
11:36:03
5.0 / 5
5
تگهای خبر: تضمین , خدمات , سفر , شهر
این مطلب لباسدونی را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳