بزرگترین مشکلات کوتاه مدت صنایع خلاق نبود شفافیت است

بزرگترین مشکلات کوتاه مدت صنایع خلاق نبود شفافیت است

به گزارش لباس دونی، مدیرکل توسعه تکنولوژی های جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: بزرگترین مشکلات کوتاه مدت صنایع خلاق، نبود شفافیت داده و ضعف در شبکه سازی میان بازیگران مختلف این اکوسیستم است.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، پنل نقش تکنولوژی های جدید در صنایع خلاق: ابزارهای ملی و جهانی در توسعه صنایع خلاق با مدیریت محمدمهدی اسدی و با سخنرانی هادی شریفی فعال اقتصادی، مصطفی کیوانیان بازی ساز، مصطفی اکرمی مدیرعامل یکی از پلت فرم های خرید و فروش طلا، حسین میثمی مدیرکل توسعه تکنولوژی های جدید وزارت فناوری اطلاعات، امروز پنجشنبه ۱۵ آبان در سالن همایش های رایزن مرکز دایرةالمعارف فارسی برگزار گردید.
حسن میثمی مدیرکل توسعه تکنولوژی های جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: آمار ۹۷ درصد کاربران یکی از پلت فرم های خرید و فروش طلا که زیر یک گرم طلا دارند، خیلی قابل تأمل است و نشان داده است نوآوری واقعی می تواند به شمول مالی و عدالت اقتصادی کمک نماید.
وی افزود: نکته ای که از دید من دچار تمام بخش ها، بخصوص صنایع خلاق است، اینست که دیگر نمی توانیم مسایل را تک وجهی ببینیم. همانطور که آقای اکرمی مدیرعامل یکی از پلت فرم های خرید و فروش طلا یک چاره اقتصادی فیزیکی را به شکل آنلاین عرضه کرده اند، ما نیز باید بپذیریم که در دنیای جدید، همه چیز چندوجهی است. حتی منِ مدیر در وزارت ارتباطات هم نمی توانم بگویم وظیفه ام فقط گسترش زیرساخت، شبکه و دسترسی است. اینها وظایف ذاتی ما هستند، اما اگر به لایه های فکری و روحی جامعه و صنایع توجه نکنیم، عملا تحول واقعی رخ نمی دهد.
وی اضافه کرد: شرکت های فعال در صنایع خلاق نیز باید نگاه خویش را متحول کنند، این که فقط در کنار تولید صنایع دستی، یک واحد IT راه بیندازیم تا فروشگاه آنلاین داشته باشیم، مربوط به ۱۵ سال پیش است. امروز تولید تا مصرف باید به شکل کاملا دیجیتال و هوشمند دیده شود. از زمان تولید تا دریافت بازخورد از مشتری، باید همه مراحل در بستر فناوری و داده صورت گیرد.
مدیرکل توسعه تکنولوژی های جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: ورود هوش مصنوعی نقطه عطفی در تغییر پارادایم است. با ورود هوش مصنوعی، لایه های سنتی اینترنت عملا کنار می روند. مفاهیمی مانند immersive communication (ارتباطات درهم تنیده) نشان داده است که انسان و فناوری در هم غوطه ور شده اند و دیگر نمی توانیم یک پس از این فضا را جداگانه تحلیل نماییم. همین مساله موجب میشود وزارت ارتباطات به حوزه های فرهنگی وارد شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در فناوری نقش فعال تری داشته باشد و بخش خصوصی هم نگاه های ترکیبی و جدیدی اتخاذ کند.
وی تصریح کرد: باید تکنولوژی های جدید را در قالب ضرب درهای بین رشته ای بررسی نماییم. باید ببینیم اگر هوش مصنوعی ضرب در صنایع دستی شود، چه نتیجه ای می دهد؟ اگر هوش مصنوعی ضرب در گردشگری یا بلاکچین ضرب در صنایع دستی شود، چه حاصل ضربی خواهیم داشت؟ حتی اگر NFT ضرب در صنایع خلاق شود، نتایج متفاوتی به دست میآید. این حاصل ضرب ها پاسخ ساده ای ندارند و باید در قالب یک ماتریس چند وجهی تحلیل شوند. این نوع نگاه چند بعدی، کلیدی ترین و مهم ترین نکته ای است که باید در همه بخش ها در رابطه با آن گفت و گو و برنامه ریزی نماییم.
مدیرکل توسعه تکنولوژی های جدید وزارت ارتباطات اظهار داشت: ما در وزارت ارتباطات به کاربرد فناوری در لایه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمرکز داریم. ابزارهایی که در اختیار داریم شامل سه بخش است؛ نخست، حمایت های تسهیلاتی؛ دوم، حمایت های مانع زدایی به سبب حضور در شوراهای راهبری دانش بنیان، معاونت علمی، مجلس و دولت و سوم، حمایت های ترویجی که اتفاقاً خیلی اهمیت دارند. برگزاری و مشارکت در چنین رویدادهایی در همین راستاست.
وی اضافه کرد: از زمان روی کار آمدن دکتر هاشمی در وزارت ارتباطات در شهریور سال گذشته، دغدغه اصلی شان این بوده که توسعه فناوری را همزمان با گسترش زیرساخت دنبال نماییم. بااینکه موانع زیادی وجود دارد، اما تلاش وزارتخانه اینست که کاربردهای فناورانه نیز در کنار زیرساخت ها رشد کند.
میثمی اظهار داشت: اگر به سال ۱۳۷۶ برگردیم، زمان ورود اینترنت به ایران، اغلب توسعه دهندگان فقط به زیرساخت فکر می کردند و دغدغه شان این بود که شبکه به درستی کار کند و گسترش یابد. کمتر کسی می پرسید این شبکه مقرر است چه کاربردهایی داشته باشد. امروز دیگر نمی توان فقط به زیرساخت فکر کرد؛ باید به کاربرد، محتوا و ارزش آفرینی در بستر فناوری نیز توجه داشت.
وی اضافه کرد: متاسفانه در عرصه هوش مصنوعی و بخش های مختلف در رابطه با آن، تمرکز اصلی بر گسترش زیرساخت هاست، در صورتیکه به لایه های کاربردی توجه چندانی نمی گردد.
مدیرکل توسعه تکنولوژی های جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در حقیقت همان اتفاقی که در زمان ورود اینترنت به کشور رخ داد، باردیگر درحال تکرار است؛ آن زمان همه ذهن ها بر توسعه شبکه و زیرساخت متمرکز بود و کسی به کاربردهای آن فکر نمی کرد. حال نیز نگرانم که لایه کاربردی در عرصه های مختلف هوش مصنوعی مظلوم واقع شود و بعد از گسترش زیرساخت ها، متوجه نشویم که دقیقا چه میزان توسعه انجام داده ایم، در صورتیکه مردم هنوز بهره هایی از آن نمی برند.
وی اضافه کرد: اگر به حوزه کاربرد توجه نشود، فرصت های نوآوری و شکوفایی از بین می رود و بالاخره، حتی ممکنست لطمه هایی در جامعه شکل بگیرد.
میثمی اظهار داشت: وزارت ارتباطات در تلاش است تا در حد توان، از ایده های فناورانه حمایت کند. در ساختار جدید، سه دفتر اصلی داریم؛ دفتر صادرات که حوزه صادرات محصولات فناورانه را مدیریت می کند، دفتر ارتباط با صنعت که توسعه اکوسیستم سخت افزاری و نرم افزاری را پیگیری می کند و دفتری که به طور دقیقتر، توسعه حوزه های محتوایی را دنبال می کند. امسال نیز، توجه به این حوزه ها با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است. با وجود محدودیت منابع، این وزارتخانه آماده همکاری و پشتیبانی از طرح ها و ایده های نوآورانه است.
مدیرکل توسعه تکنولوژی های جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: پویانمایی از حوزه هایی است که برای ما جذابیت بالایی دارد. البته در زمینه پلت فرم ها به سبب این که اکوسیستم خاص خویش را دارند، وزارت ارتباطات ترجیح می دهد مداخله مستقیم نداشته باشد تا سبب بار اضافی در آن اکوسیستم نشود. در مقابل در قسمت های کوچکتر مانند پلت فرم های صوتی و تصویری (AOD)، کتاب های دیجیتال و دیگر حوزه های محتوایی مشابه، ظرفیتهای مناسبی برای ورود و حمایت وجود دارد و میتوان کمک بیشتری ارائه نمود.
وی تصریح کرد: با وجود محدودیت ها، وزارت ارتباطات آماده است از طرح ها و ایده های خلاقانه حمایت کند و امیدواریم فعالین این حوزه بتوانند با ایده های نو، مسیر توسعه صنایع خلاق دیجیتال را هموارتر سازند.
میثمی اظهار داشت: از دید من بزرگترین مشکلات کوتاه مدت صنایع خلاق، نبود شفافیت داده و ضعف در شبکه سازی میان بازیگران مختلف این اکوسیستم است. اکوسیستم صنایع خلاق از منظر داده و تبادلات اقتصادی، شفاف نیست؛ چه در سطح داده های مصرف، چه در سطح مبادلات مالی. وقتی شفافیت وجود نداشته باشد، سرمایه گذار نمی تواند ارزیابی دقیقی از برگشت سرمایه داشته باشد و درنتیجه تمایلش برای ورود کاهش پیدا می کند.
وی اضافه کرد: در عرصه VOD یا ویدئوهای درخواستی، وقتی داده ها مشخص باشند، سرمایه گذار می داند اگر با فرمت خاصی تولید نماید و سرمایه گذاری مثلا ۵۰ تومانی انجام دهد، در چه بازه زمانی می تواند برگشت سرمایه داشته باشد. در عرصه بازی (گیم) این شفافیت کمی بیشتر وجود دارد، اما در خیلی از بخش های صنایع خلاق هنوز چنین وضعیت شفافی نداریم.
میثمی اظهار داشت: حال ما با جزیره هایی روبه رو هستیم که هرکدام در فضای خود عمل می کنند و ارتباط کافی میان آنها وجود ندارد؛ جزیره توسعه دهندگان زیرساخت، جزیره صنایع دستی، جزیره گردشگری، جزیره بازی و پویانمایی، هر یک در راه جدا حرکت می کنند. تا آن زمان که این جزیره ها با هم گفت و گو و همکاری نداشته باشند، هم افزایی و توسعه واقعی اتفاق نخواهد افتاد.
وی اضافه کرد: ارزش رویداد صنایع فرهنگی در همین است که مجالی برای گفت و گو در رابطه با یک مبحث مشترک به وجود آورده است. همین تعامل و گفت وگوست که زمینه ساز شبکه سازی واقعی می شود.
مدیرکل توسعه تکنولوژی های جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: فناوری در برخورد با صنایع خلاق، جمع شدنی نیست بلکه ضرب می شود؛ یعنی حضور آن در هر حلقه شبکه ارزش، تأثیر چندوجهی بوجود می آورد. این مساله به قدری مهم می باشد که باید ساعت ها در رابطه با آن بحث کرد تا تفاوت میان جمع و ضرب در این مورد روشن شود.
وی با اشاره به تجربه حمایت های مالی بعد از دوران جنگ تحمیلی، اظهار داشت: در آن دوران بخشی از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی و یکی از بانکها به تسهیلات حوزه فناوری اختصاص یافت. من در کمیته پرداخت حضور داشتم و برایم جالب بود که ببینم کدام شرکتها بیشترین لطمه را متحمل شدند. بر مبنای آمار، بیشترین لطمه به حوزه تبلیغات وارد شد، چون این بخش در مقطعی بطور کامل متوقف شده بود. بعد از آن، گردشگری بیشترین لطمه را دید؛ بااینکه سفر بطور کامل تعطیل نشد، اما شدت خسارت بالا بود.
وی اضافه کرد: برخی کسب و کارهای زیرساختی نیز در اثر شرایط خاص مانند لطمه های فیزیکی همچون انفجار و حملات، گرفتار مشکل شدند اما در مجموع کسب و کارهای حوزه تبلیغات، گردشگری و برخی فعالیتهای خلاقانه بیشترین لطمه را تجربه کردند.
میثمی افزود: این داده ها نشان داده است که اگر به فناوری و نقش آن در عرصه های نرم و صنایع خلاق توجه نکنیم، در زمان بحران همین بخش ها بیشترین لطمه را خواهند دید. اما اگر از فناوری به درستی استفاده نماییم، این بخش ها می توانند خیلی قوی تر و مقاوم تر عمل کنند.
وی تصریح کرد: حوزه هایی از صنایع خلاق که بتوانند از فناوری به شکل هوشمندانه بهره ببرند، آینده روشنی خواهند داشت. دنیا درحال تغییر سریع است، نشانه های این تغییر را همین حالا هم می بینیم. فقط باید با آگاهی و دید باز بپذیریم که جهان جدید شده و دیگر نمی توان در همه حوزه ها به شکل سنتی عمل کرد. هرچه این پذیرش سریع تر اتفاق بیفتد، مسیر رشد و بلوغ صنایع خلاق هموارتر خواهد شد.

۹۷ درصد کاربران میلی گلد کمتر از یک گرم طلا در حساب خود دارند


در ادامه اکرمی مدیرعامل یکی از پلت فرم های خرید و فروش طلا اظهار داشت: اتفاقی که برای پروژه میلی گلد افتاد، این بود که افرادی که آغازگر این حرکت بودند، از ابتدا نگاه اقتصادی صرف یا نگاه مبتنی بر اکوسیستم سنتی طلا نداشتند.
وی اضافه کرد: ایده اولیه پلت فرم خرید و فروش طلا از زاویه حل یک چالش اجتماعی شکل گرفت؛ مساله ای که احتیاج به نگاهی نوین داشت و انتخاب طلا بعنوان محور فعالیت، نتیجه کوشش برای پاسخ به این نیاز اجتماعی بود، نه هدف اقتصادی صرف.
اکرمی اظهار داشت: ما انتخاب طلا را بعنوان ابزاری برای پاسخ به یک مساله اجتماعی درنظر گرفتیم و بر همین اساس، مسیر توسعه خویش را طراحی کردیم.
این فعال اقتصادی اظهار داشت: علت انتخاب طلا بعنوان محور این پلت فرم حل یک مساله اجتماعی ناشی از تورم بلند مدت و تنگ تر شدن سفره قشر متوسط است. میلی گلد نخستین پلتفرمی است که خرید و فروش طلا را با «قیمت یکپارچه» و بروزرسانی هر ۳۰ ثانیه ارائه می کند.
وی اضافه کرد: ما دنبال حل یک نیاز واقعی اجتماعی بودیم؛ جامعه ای که سال ها با تورم دورقمی و گرانی های پی درپی دست به گریبان بوده است و قشر متوسط هرروز ضعیف تر می شود، نیازمند ابزاری ساده، قانونی و در دسترس برای حفظ ارزش دارایی هایش بود.
این فعال اقتصادی اظهار داشت: سبد هزینه و درآمد خانوارها کم شده و فاصله طبقاتی بزرگتر شده است. در چنین شرایطی، دارایی های بزرگ تر عملا فرصت ها و ابزارهای سرمایه گذاری بیشتری در اختیار دارند؛ هدف ما ایجاد شمولیت برای قشری بود که روزبه روز بر شمارشان افزوده می شود و راهکاری برای حفظ ارزش دارایی شان نیاز داشتند.
وی تصریح کرد: طلا کالایی قانونی و دارای بازار مشخص در ایران است؛ ضوابط مالیاتی و صنفی آن سال هاست تدوین شده و اتحادیه ها و انجمن های گوناگونی بر آن نظارت دارند. به این علت طلا نسبت به ارز یا رمزارزها گزینه ای مطمئن تر برای ارائه ی خدمت شمولی بود؛ چونکه برای ارز یا رمزارزها یا قوانین مخالف وجود دارد یا مقررات مشخص هنوز تدوین نشده اند.
اکرمی اظهار داشت: در کشور ما نزدیک به ۳۲ اتحادیه طلا وجود دارد و چند انجمن تخصصی فعال؛ این ساختار قانونی و صنفی یکی از دلیلهای انتخاب طلا بود.
وی اضافه کرد: یکی از اجزای نوآورانه کار ما این بود که نخستین پلتفرمی شدیم که قیمت خرید و فروش طلا را یکسان کرد یعنی یک نرخ واحد اعلام می کند و این قیمت هر ۳۰ ثانیه به روز رسانی می شود. پیش از این در فضای معاملاتی کشور خرید و فروش با هم تفاوت قیمت داشت و همان فاصله قیمت، مدیریت ریسک پلت فرم ها را شامل می شد؛ ما ریسک را بشکلی متفاوت مدیریت و تجربه معاملاتی جدیدی ایجاد کردیم.
این فعال اقتصادی افزود: این تغییر طراحی محصول بر تبلیغات، نحوه عرضه و پذیرش کاربران اثرگذار بوده و ادعای میلی گلد در رابطه با پاسخ به یک نیاز واقعی را تقویت کرده است؛ این واقع گرایی و تمرکز بر حل مساله سبب شده کاربران اعتماد و تمایل بیشتری جهت استفاده از پلت فرم نشان دهند.
وی اضافه کرد: در پلت فرم ما، قیمت خرید و فروش طلا یکی است؛ یعنی اگر کاربر در فاصله ۳۰ ثانیه خرید و فروش انجام دهد، هیچ تفاوت قیمتی ندارد. این خصوصیت سبب شفافیت بالا در قیمت گذاری و درک ساده تر فرایند برای کاربر شده است.
اکرمی اظهار داشت: مخاطب ما اغلب افرادی هستند که درآمد بالایی ندارند، سرمایه گذار حرف های نیستند و عملا ابزار مطمئنی برای پس انداز در اختیارشان نبوده است. ازاین رو طراحی محصول باید تا حد ممکن ساده و شفاف بود تا بتوانند بدون پیچیدگی های محاسباتی یا مالی، ارزش دارایی خویش را حفظ کنند.
وی اضافه کرد: خیلی از افراد بخصوص خانم ها هنگام خرید یا فروش طلا حتی در صورت آشنایی با فروشنده، دقیقا نمی دانند روش محاسبه قیمت چه طور است و همیشه اختلافی بین قیمت واقعی و قیمت معامله شده وجود دارد. ما با حذف این فاصله قیمتی و طراحی کارمزدی خیلی پایین، این چالش را برطرف کردیم.
این فعال اقتصادی اظهار داشت: بر مبنای مطالعات و تحلیل داده های ما، ۹۷ درصد کاربران میلی گلد کمتر از یک گرم طلا در حساب خود دارند. با عنایت به جهش اخیر قیمت طلا، که هر گرم آن بالاتر از ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد، این آمار نشان داده است کاربران ما به طور عمده از میان اقشار کم درآمد هستند. این مساله از بی اعتمادی ناشی نمی گردد، بلکه از حقیقت اقتصادی جامعه و محدودیت نقدینگی افراد حکایت دارد.
وی تصریح کرد: مطالعه ای که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ انجام دادیم نشان داد اگر فردی که حداقل حقوق وزارت کار را دریافت می کرد، در شروع هر ماه از راه این پلت فرم طلا می خرید و در انتها ماه می فروخت، در مجموع طی پنج سال، بطور متوسط ماهانه ۶ درصد افزایش قدرت خرید نسبت به حالت نقدی پیدا می کرد. این یعنی نگهداشتن دارایی در قالب طلا حتی با مبالغ اندک می تواند ثبات مالی بیشتری برای او بوجود آورد.

در ماه های آینده، تولید فیلم و سریال توسط هوش مصنوعی انجام می شود


در ادامه هادی شریفی با اشاره به اهمیت پایداری زیرساخت ها در عرصه تبلیغات آنلاین اظهار نمود: تبلیغات دیجیتال درحال گذار از مدلهای انبوه به مدلهای شخصی سازی شده است. با سودجستن از هوش مصنوعی، هر کاربر تبلیغی متناسب با رفتار و علایق خود مشاهده خواهدنمود. در این شرایط، کوچکترین اختلال در زیرساخت اینترنت به شکل مستقیم در نمودارهای عملکرد ما منعکس می شود، حتی در ساعاتی که کاربر عادی متوجه مشکل نیست.
وی اضافه کرد: به روشنی مشخص است که هوش مصنوعی طی دو سال آینده بخش بزرگی از کسب و کارها را دگرگون خواهدنمود. در این پلت فرم و کافه بازار اخیراً «هکاتونی» برگزار کردیم تا فرآیند «AI Adoption» را در تیم های خود گسترش دهیم. در صنایع خلاق نیز اگر شرکتها و حتی افراد عادی هوش مصنوعی را جدی نگیرند و تیم های شان را با آن تطبیق ندهند، در آینده ای نزدیک خیلی از مشاغل و فعالیتهای فعلی از میان خواهند رفت.
این فعال اقتصادی اظهار داشت: تولید محتوا یکی از اولین حوزه هایی است که بطور کامل تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می گیرد. حدود ۹۰ درصد از فرایندهای تولید محتوا در آینده نزدیک توسط هوش مصنوعی صورت خواهد گرفت. همین حالا تولید تیزرهای تبلیغاتی و حتی زیرنویس فیلم ها به شکل خودکار و هوشمند تولید می شود.
وی اضافه کرد: پایداری زیر ساخت ها و نگاه جدی به تکنولوژی های جدید، کلید بقای کسب وکارها در دوران جدید است؛ دورانی که در آن محتوا و تبلیغات بدون سودجستن از هوش مصنوعی، عملا شانسی برای بقا نخواهند داشت.
شریفی اظهار داشت: اکنون تولید سریال ها و تیزرهای تبلیغاتی به سادگی توسط هوش مصنوعی صورت می گیرد و پیش بینی می کنم در ماه های آینده، تولید فیلم و سریال نیز به این روند افزوده شود.
وی اضافه کرد: همانطور که نسل های گذشته بتدریج با فناوری هایی مانند کارت بانکی و گوشی هوشمند سازگار شدند، امروز نیز فعالین صنایع خلاق باید قبول کنند که بدون ورود جدی به حوزه های نوین بخصوص هوش مصنوعی، بتدریج از رقابت جهانی خارج می شوند.

ورود هوش مصنوعی بستری برای شکوفایی بیشتر صنایع خلاق است


در ادامه مصطفی کیوانیان فعال حوزه صنایع خلاق اظهار داشت: پانزده سال پیش، زمانی که ما وارد حوزه صنایع خلاق شدیم، شرایط خیلی متفاوت بود. فناوری های مورد نیاز برای تولید گیم و پویانمایی در انحصار شرکت های بزرگ قرار داشت. این فناوری هایی مانند انجین های ساخت گیم، فقط برای تعداد کمی از شرکتها قابل استفاده بودند، و دسترسی به آنها برای تیم ها و شرکت های کوچک تقریبا غیر ممکن بود. در آن زمان، تولید یک بازی برای ما کاری خیلی دشوار بود.
وی افزود: با گذشت زمان، اوضاع تغییر نمود. این فناوری ها کم کم عمومی تر شدند و شرکت های مختلف توانستند با تیم های کوچک آغاز به کار کنند. آنها با استفاده از همین نرم افزارها محصولاتی ساختند که قبل تر تنها توسط شرکت های بزرگ تولید می شد. امروز که بعد از سال ها باردیگر به این مساله نگاه می نماییم، مشاهده می نماییم که توسعه ها خیلی سریع تر شده اند.
کیوانیان اظهار داشت: بعضی افراد نگران هستند که با پیشرفت فناوری، مشاغلی از بین بروند، اما من معتقدم که این روند موجب ایجاد فرصت های شغلی جدید خواهد شد. مثالش را میتوان در زندگی مشاهده کرد؛ مثلا برادر من، که حالا بالاتر از پنجاه سال سن دارد و در گذشته بیشتر دغدغه اش در رابطه با مدیریت کسب و کار و دستیافتن به اهداف سنتی بود، حال با هوش مصنوعی کار می کند. او حتی به دنبال یادگیری چگونگی ساخت یک بازی است. زمانی که پانزده سال پیش ما با اینترنت دایال آپ برای دسترسی به اطلاعات ساعت ها وقت صرف می کردیم، باور نمی کردیم که روزی این گونه ساده بتوانیم علایقمان را دنبال نماییم و چیزهایی بسازیم که همیشه آرزویشان را داشتیم.
وی اضافه کرد: از دید من، در هر دوره ای با ورود فناوری های جدید، همیشه یک چرخه تغییر رخداده است. بااینکه ممکنست برخی مشاغل به تدریج از بین بروند، اما در مقابل، تعداد زیادی شغل جدید به وجود می آید. به ویژه در عرصه صنایع خلاق و کارهای هنری، امکانات فناوری سبب شده افرادی که تمایل دارند در این مورد ها فعالیت کنند، آسان تر از گذشته به دنبال علایقشان بروند. به عنوان نمونه، در گذشته یادگیری مجسمه سازی یا هنرهای دیگر نیازمند فرآیندهای طولانی و تخصصی بود، اما حال با کمک فناوری های نوین این کارها ساده تر شده اند.
این بازی ساز اظهار داشت: از دید من، تکنولوژی های جدید نه تنها ریسک یا تهدید محسوب نمی شوند، بلکه بستری برای رشد فراهم می کنند. این پیشرفت شامل سه جنبه اصلی است: فرهنگ، خلاقیت و خود فناوری. ترکیب این سه عنصر می تواند فرصت های بزرگی برای پیشرفت صنایع خلاق بوجود آورد. ترس از آینده و تغییرات آن شاید طبیعی باشد، اما من معتقدم آینده همان چیزی خواهد بود که ما با تصمیمات و اقداماتمان می سازیم؛ بنابراین، این مسیر بجای ترسیدن، ارزش سرمایه گذاری و تلاش را دارد.
وی تصریح کرد: در مورد صنایع خلاق، من سه بعد اصلی برای آن متصور هستم. نخستین بعد آن اقتصادی می باشد. وجود رمزارزها و پلت فرم هایی که امکان فروش آسان تر محصولات را فراهم نموده اند، به شدت اقتصاد این حوزه را تقویت کرده است. زمانی عرضه محصولات خلاقانه خیلی محدود بود. مثلا پانزده سال پیش، فروش یک محصول گیم با روش فیزیکی و پخش سی دی انجام می شد که حتی فروش چند هزار نسخه هم یک موفقیت چشم گیر محسوب می شد. ولی اکنون با وجود فروشگاه های آنلاین نظیر کافه بازار، محصولات به مراتب دسترسی بیشتری دارند و حتی رکوردهایی مثل ده میلیون دانلود هم دیگر دور از ذهن نیست. این تحولات ناشی از فناوری و پلت فرم های دیجیتال تأثیرات مثبتی بر اقتصاد این حوزه داشته اند.
کیوانیان اظهار داشت: بعد دوم تولید محتوا است. فناوری هایی مانند هوش مصنوعی (AI) توانسته اند فرایند تولید محتوا را خیلی ساده تر و کارآمدتر کنند. درست است که رقابت در بازار را شدیدتر کرده اند، اما از جانب دیگر دسترسی عمومی را نیز بیشتر کرده اند و این خود فرصتی بزرگ برای تولیدکنندگان خلاق شمرده می شود. در مجموع ورود این فناوری ها افزون بر رفع خیلی از چالش های گذشته، بستری برای شکوفایی بیشتر صنایع خلاق فراهم نموده اند، منوط به این که ما فرصت ها را ببینیم و از آنها به بهترین نحو استفاده نماییم.
وی اضافه کرد: خلاقیت یک عنصر ذاتی است که به تنهایی با هوش مصنوعی قابل دستیابی نیست، اما میتوان از آن برای تولید محتوای جذاب و متمایز کمک گرفت. همچنین، حضور فناوری های پیشرفته در کشور ما خود یک مزیت محسوب می شود؛ چونکه میتوان به واسطه نیروی انسانی متخصص و خلاق—که هزینه های پایینی دارد، در بازارهای بین المللی به صورت موثری رقابت کرد.
این کارآفرین صنایع خلاق اظهار داشت: نکته سوم که می خواهم به آن اشاره کنم، بحث نمایش محتوا به شکل های نوآورانه است. این شیوه ها که در سالیان آینده رشد قابل ملاحظه ای خواهند داشت، شامل تکنولوژی هایی مانند متاورس، حقیقت مجازی (VR) و حقیقت افزوده (AR) می شوند. این حوزه ها اکنون نسبتاً جدید بوده و در سال های آتی شاهد پذیرش و توسعه قابل توجهی در داخل کشور و همینطور در سطح بین المللی خواهند بود. اگر بتوانیم این سه محور یعنی خلاقیت، سودجستن از فناوری و نمایش محتوا به روش های نو را به کمال برسانیم، احتمالا شاهد انقلابی بزرگ در حوزه محتوا و فناوری خواهیم بود. در زمینه دیگری همچون تولید انبوه، شرکت های بزرگ جهانی درحال فعالیت هستند، و ما بیشتر می توانیم تمرکز خویش را روی بومی سازی این فناوری ها بر اساس فرهنگ و نیازهای بازار داخلی قرار دهیم. اما در عرصه های دیگر، نظیر نمایش محتوا و روشهای فنی در رابطه با آن، همچنان ظرفیتهای زیادی برای رشد وجود دارد.
کیوانیان اظهار داشت: حتی در بحث ایجاد درآمد از این فناوری ها (مانند متاورس یا ابزارهای در رابطه با ارزهای دیجیتال) شرایط کشور ما بد نبوده است. با وجود پلت فرم ها و زیرساخت هایی که وجود دارند، عملکرد مناسبی داریم؛ هرچند سرعت توسعه ممکنست کند باشد. البته این مساله نیازمند بررسی دقیق تر توسط متخصصین مرتبط می باشد. بطور کلی معتقدم این سه محور می توانند تحولی بزرگ را در آینده رقم بزنند.
وی اضافه کرد: در کشور ما همواره توجه و هزینه کرد روی زیرساخت ها بیش از بخش های دیگر بوده، برای اینکه سیاستگذاری ها به طور عمده به سوی پروژه های فیزیکی متمایل بوده اند. این در شرایطی است که یکی از اشکالات اصلی، عدم توازن بین سرمایه گذاری در زیرساخت و تولید محتوا است. به عنوان نمونه، در سازمان های مختلف، اگر درخواست تجهیزات زیرساختی داشته باشید، معمولا به شما پاسخ مثبت داده می شود؛ اما وقتی صحبت از قسمتهایی مانند صنعت پویانمایی یا محتوای خلاق می شود، چالش های گوناگونی پیش می آید. تولید محتوا فرآیندی خیلی پیچیده و دشوار است، به این علت باید توازنی ایجاد شود تا همه سرمایه ها تنها صرف زیرساخت نشود.
این فعال صنایع خلاق اظهار داشت: در مورد شرایط فعلی، طی سه سال قبل با وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی که روز به روز بدتر شده است، صنایع خلاق رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند. بخصوص در عرصه پویانمایی، ما شاهد بلوغ نسبی این صنعت بوده ایم. برای مثال، تعداد پویانمایی های سینمایی که به اکران رسیده اند رشد قابل ملاحظه ای داشته است. امسال تقریبا هر دو ماه یک پویانمایی سینمایی روی پرده سینماها رفته و این مساله نشان دهنده پیشرفت جدی این حوزه است. همین چند سال پیش داشتن حتی یک پویانمایی سینمایی اتفاقی نادر بود، اما مثلا سال قبل بالاتر از چهار پویانمایی سینمایی در جشنواره فجر حضور داشتند و امسال نیز احتمالا تعداد بیشتری خواهیم دید.
کیوانیان اظهار داشت: این رشد نشان دهنده حرکت روبه رشد صنایع خلاق بخصوص در صنعت پویانمایی است. با این وجود، شرایط متزلزل این دوران و حواشی بعد از جنگ ممکنست باردیگر ما را به دوران گذشته برگرداند؛ دورانی که کمبود سرمایه گذاری و اهمیت ندادن کافی به دیده شدن، مانع پیشرفت می شد. حفظ این دستاوردها نیازمند توجه مستمر به نیازهای اساسی تولید محتوا و پشتیبانی از صنایع خلاق است.
وی اضافه کرد: یکی از اشکالات اصلی که اکنون در کشور وجود دارد، کمرنگ شدن نقش افرادی است که قبل تر سردمدار بخش های مختلف بودند. خیلی از این افراد حال مشغول صحبت در رابطه با موضوعات متفاوتی هستند، اما شرایط فعلی از نظر من امیدبخش به نظر می آید. فناوری های نوین نقش خیلی مثبتی ایفا کرده اند و من همچنان امیدوارم که امسال و تا انتهای سال شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
این فعال صنایع خلاق اظهار داشت: در عرصه پویانمایی، به نظرم تحولات قابل ملاحظه ای رخداده است و خوشحالم که محصولات انیمیشنی تولیدشده بیشتر به بازارهای بین المللی فکر می کنند. زمانی که این پویانمایی ها تولید می شوند، شرایط بازار بین المللی خیلی بهتر شده و ما شاهد محصولات باکیفیتی هستیم که در کشورهای دیگر نیز پخش می شوند. اما اگر به مبحث تبلیغات برگردیم، باید گفت تبلیغات در ایران واقعا نسبت به دنیا گران است. بعنوان مثال، هزینه نصب یک بازی از راه سیستم های تبلیغاتی در ایران نسبتاً بالا است؛ در صورتیکه در کشورهای دیگر حتی برخی کشورهای اروپایی این هزینه ها کمتر و دسترسی سهل تر است، به صورتی که با هزینه پایین تر میتوان درآمد بیشتری به دست آورد. اگر رقابت میان پلت فرم های تبلیغاتی بهبود پیدا کند و هزینه ها کم شود، شرایط برای همه مساعدتر خواهد بود.
کیوانیان اظهار داشت: صنایع خلاق با وجود شرایط دشوار و بیماری اقتصادی، همچنان ظرفیت برگشت و رشد دارند. اشتیاقی که امسال در عرصه پویانمایی از سمت تولیدکنندگان دیدم، واقعا امیدبخش بود. البته نمی توان نادیده گرفت که صنعت پویانمایی در ۱۵ سال قبل رشد کرده بود، اما متاسفانه بعد از جنگ و چالش های پیش آمده باردیگر گرفتار رکود شد. امیدوارم با تشکیل آرامش در کشور، شرایط بهتر شود و شاهد شکوفایی باردیگر در این زمینه ها باشیم. بطور خلاصه، میثمی عنوان کرد: حال ما با جزیره هایی روبه رو هستیم که هرکدام در فضای خود عمل می کنند و ارتباط کافی میان آنها وجود ندارد؛ جزیره توسعه دهندگان زیرساخت، جزیره صنایع دستی، جزیره گردشگری، جزیره بازی و پویانمائی، هر یک در راه جدا حرکت می کنند. به این دلیل طلا نسبت به ارز یا رمزارزها گزینه ای مطمئن تر برای ارائه خدمت شمولی بود؛ چراکه برای ارز یا رمزارزها یا قوانین مخالف وجود دارد یا مقررات مشخص هنوز تدوین نشده اند. بسیاری از این افراد حال مشغول صحبت در ارتباط با موضوعات متفاوتی هستند، اما شرایط فعلی از نظر من امیدبخش به نظر می رسد.
1404/08/16
14:54:57
5.0 / 5
8
تگهای خبر: آرامش , اینترنت , تخصص , جشنواره
این مطلب لباسدونی را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

لباس دونی