کارگروه مد و لباس کشور احتیاج به بازبینی قوانین دارد
به گزارش لباس دونی، فعال حوزه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار داشت: کارگروه مد و لباس کشور احتیاج به بازبینی قوانین، تغییر رویکردها در قوانین و برگزاری علمی رویدادها دارد.
به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، شصت و یکمین جلسه کارگروه مد و لباس کشور به ریاست زهرا گلپایگانی و با حضور سیدعلی یزدی خواه نایب ریئس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
در این جلسه که نمایندگان بخش خصوصی حضور داشتند، «بررسی برنامه هایی در جهت استمرار مسیر جشنواره سیزدهم» در دستور کار قرار داشت.
زهرا گلپایگانی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با قدردانی از حضور فعالان بخش خصوصی زیست بوم هنر - صنعت مد و لباس از عدم حضور و عرضه گزارش برخی دستگاههای دولتی عضو کارگروه مد و لباس کشور انتقاد نمود.
وی با اشاره به اینکه با همراهی مجلس شورای اسلامی تمهیدی برای نظارت بر عملکرد دستگاه ها در حوزه مد و پوشاک خواهیم داشت، اظهار داشت: انتظار می رود دستگاه ها بر تکلیف خود واقف باشند و گزارش کار متناسب با مأموریت های قانونی خویش را عرضه کنند.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تاکید بر اینکه، جشنواره مد و لباس فجر یکی از مهم ترین بسترهای گرد هم آورنده ی اهالی حوزه و لباس است، اظهار داشت: برآنیم تا پیشنهادهای حاضران در جلسه را برای استمرار هم افزایی اجزای زیست بوم هنر - صنعت مد و پوشاک کشور، دریافت و بررسی نماییم.
وی اضافه کرد: صرف برگزاری یک رویداد بعنوان اقدامی اثرگذار و جریان ساز، موضوعیت ندارد، لکن بهانه ای است برای تحول متناسب با مأموریت ها و بازنگری در سیاستهای کلی کارگروه مد و لباس کشور و این که ببینیم بر مبنای دغدغه ای که قانونگذار ۱۸ سال پیش برای ایجاد یک نهاد بین بخشی و با نظارت مجلس شورای اسلامی مدنظر داشته، آیا این فضا درحال تحقق است؟ آیا کارگروه به معنای مجموعه ای متشکل از نمایندگان دستگاههای دولتی و خصوصی، توانسته در تحقق فرایندی که بنا بود در جهت تبیین و معرفی هویت، فرهنگ و هنر ایرانی با بهره از بستر پوشاک عاملیت داشته باشد، در این راه برای مخاطب داخلی و فضای بین الملل، کنش جریان ساز و مؤثری داشته و در این عرصه موفق بوده است؟
گلپایگانی با طرح این پرسش که «آیا مردم ما کالایی که انتخاب می کنند معرف مد ایرانی است یا مصرف کننده محصولات درجه چندم مد غربی در زمینه پوشاک هستیم؟ اظهار داشت: باید پرسید چرا ما همچنان از فقدان «صنعت مد» در کشور رنج می بریم؟ ما کجای این میدان ایستاده ایم؟ در حالیکه ریشه های فرهنگی - هنری، تمدنی فراوانی داریم که لازمه کاربست آن در پوشاک، خوانش معاصر است و این امر نیازمند عنایت ویژه، انسجام و عزم جدی، سرمایه گذاری، آموزش و توسعه مهارت است. امری که در جشنواره سیزدهم گامهای اولیه ای در جهت تحقق آن برداشته شده است.
وی اضافه کرد: با بازنمایی نمادها و مفاهیم برآمده از داشته های هویتی ایران زمین و خوانش معاصر آثار و تولید معنا و ارزش در پوشاک میتوان مزیت رقابتی تولید کرد و پوشاک ایرانی شامل لباس و کیف و کفش و سایر ملحقات پوشاک ایرانی را در نظام ترجیحات ایرانی ها قرار داد و در سبد خرید ایشان جای داد.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: این جشنواره اساسا مانند هر کار دیگری نواقصی دارد که از قضا حل این مسایل و رفع این مشکلات با یاری همه اهالی زیست بوم هنر صنعت مد و پوشاک کشور ممکن می شود.
وی اضافه کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که در نتیجه هم افزایی بیشتر بخش دولتی و خصوصی، مد و پوشاک ایرانی انتخاب آحاد مردم کشور باشد.
در ادامه این جلسه منصور الیاسی رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در سخنانی مدیریت فضای مد و پوشاک کشور با تکیه بر فرهنگ ایران زمین بخصوص برای نسل جوان» را ضروری دانست.
مجید نامی فعال حوزه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اظهار داشت: به نظر می آید کارگروه مد و لباس کشور احتیاج به بازبینی قوانین، تغییر رویکردها در قوانین و برگزاری علمی رویدادها دارد.
نماینده اتحادیه پوشاک تهران هم با اشاره به اینکه همه سیاست گذاری ها در حوزه مد و پوشاک احتیاج به حمایت جدی آموزش و پرورش بعنوان تربیت کننده نسل آینده کشور دارد، بر هدایت خروجی های جشنواره مد و لباس فجر بسمت فضای صنعت تاکید کرد.
در ادامه غزل بهمنی طراح لباس و فعال حوزه مد و پوشاک اظهار داشت: سال جاری شاهد نخبه پروری بیشتری در جشنواره مد و لباس فجر بودیم.
وی ضمن اشاره به این که شاید کمیت در سیزدهمین جشنواره اولویت نداشت، اظهار داشت: طراحی بسیار حائز اهمیت می باشد و طراح باید به صنعت نزدیک شود تا مهارت طراحی حرفه ای را کسب کند.
سیدعلی یزدیخواه در این نشست با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی نقش نظارتی را در کارگروه مد و لباس کشور دارد، خواهان دریافت گزارش عملکرد اعضای کارگروه و دستگاههای عضو طی جلسات ۵۰ تا ۶۱ این مجموعه شد.
وی اضافه کرد: مصوبات جلسات، درصد اجرای این مصوبات توسط دستگاه ها و نظم حضور اعضای کارگروه مد و لباس کشور از بعد نظارتی مورد توجه مجلس شورای اسلامی است.
یزدیخواه ضمن اشاره به جمعیت حدود ۹۰ میلیونی کشور، گردش مالی حوزه پوشاک و آمار فعالیت حوزه مذکور، عرصه پوشاک را بازار جذاب و قابل اعتنایی برای هر طراح و تولید کننده حوزه مد و لباس عنوان نمود.
وی ضمن اشاره به این نکته که کارگروه از بخش های دولتی و غیردولتی تشکیل شده است، اظهار داشت: این ظرفیت بسیار خوبی برای طراحی، تولید و نقش آفرینی در بازارهای هدف جهانی بخصوص در کشورهای اسلامی است.
وی بر ضرورت رصد رویدادهای ملی و بین المللی و پیوند با سایر کشورها در حوزه مد و لباس توسط کارگروه تاکید کرد.
همچنین بر مبنای قانون ساماندهی مد و لباس مصوب ۱۲ دی سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی «کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور» متشکل از نمایندگان تام الاختیار وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و سازمان های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و برنامه و بودجه کشور بهمراه سه نفراز نمایندگان صنوف ذی ربط (طراحان و تولیدکنندگان) و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بعنوان ناظر، است. همچنین، دبیرخانه این کارگروه ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر بوده و مصوبات آن بعد از امضا و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل اجرا می باشد.
منبع: lebasdooni.ir
این مطلب لباسدونی را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب