نیك طبع مطرح كرد؛

توجهی به مسأله حجاب و عفاف بعنوان یک کالای فرهنگی نشده است

توجهی به مسأله حجاب و عفاف بعنوان یک کالای فرهنگی نشده است

به گزارش لباس دونی، مدیر واحد تحقیقات نوآوری و پوشاک اظهار داشت: متأسفانه هیچ توجهی به مساله حجاب و عفاف بعنوان یک کالای فرهنگی، نشده است و به علت عدم نظارت در تولید، از چین و ژاپن چادر وارد کشور می شود.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، نشست تخصصی صنعتی پوشاک، حجاب و مد بمنظور بررسی ظرفیت ها و چالش های این صنعت، توسط رادیو اقتصاد و با حضور کارشناسان و طراحان، تولید کنندگان و فعالان مد و لباس در استودیوی شماره یک معاونت صدا اجرا شد.
در این برنامه تهیه کننده برنامه و کارشناسان نظرات خودرا درباره ی این که چطور میتوان بازار این صنعت را در کشور پررونق تر کرد و به حجاب و عفاف توجه بیشتر داشت، مطرح نمودند. گزارش این بحث و گفتگوها در ادامه می آید؛
بسیاری از سرمایه گذاران از ظرفیتهای اقتصادی صنعت پوشاک غافل هستند
لیلا یگانه، تهیه کننده رادیو اقتصاد درباره ی این برنامه اظهار داشت: ما در نظر داریم تا ظرفیت ها و چالش های این صنعت را مورد بررسی قرار دهیم و با پیگیری از مسئولان قدمهای مؤثری را در راه رونق این صنعت برداریم. خیلی از سرمایه گذاران از ظرفیتهای اقتصادی صنعت پوشاک غافل هستند و نیاز اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتری از رسانه ها صورت گیرد.
وی با اشاره به اهمیت آینده پژوهی در صنعت مد اضافه کرد: در کشور ما تا حالا آینده پژوهی درباب صنعت مد نداشتیم و حتی یک نشان تجاری موفق ایرانی اسلامی را به ثبت نرسانده ایم و یکی از اهداف ما از برگزاری این جلسه گردهمایی همه فعالان و مسئولان برای توسعه زیر ساخت های و رونق این صنعت پردرآمد است. خیلی از برندهای معروف و فعال جهان باتوجه به ظرفیت تقاضای بالای پوشاک در کشورهای اسلامی اقدام به راه اندازی خط تولید پوشاک اسلامی کردند و در سال چندین نمایشگاه و همایش برگزار می کنند و این سوال مطرح است که چرا در کشور اسلامی ایران و با وجود ظرفیت بالای تولید و طراحی هنوز هیچ نشان تجاری ثبت نشده است.
تهیه کننده رادیو اقتصاد افزود: یکی از دغدغه های تولید کنندگان عدم حفظ مالکیت معنوی نشان تجاری آنهاست و امید است این دست نشست ها به رفع مشکلات آنها و رونق کسب وکار در کشور کمک نماید. اگر به رونق تولید پوشاک ایرانی اسلامی بیشتر توجه گردد، بازارهای پر سودی را در میان کشورهای همسایه کسب خواهیم کرد.
وزارت صمت و دست اندرکاران برای تولید چادر هیچ توجهی ندارند
حمیدرضا نیک طبع، مدیر واحد تحقیقات نوآوری و پوشاک اظهار داشت: متأسفانه هیچ توجهی به مساله «حجاب و عفاف» که یک کالای فرهنگی، نشده است. به سبب این که نظارتی درباب تولید این کالا نیست؛ از چین، ژاپن و کره برای ما چادر می رسد، هیچ انگیزه ای برای تولید در داخل وجود ندارد، وزارت صمت و دست اندرکاران برای تولید چادر هیچ توجهی ندارند.
وی افزود: هیچ نظارتی؛ نه کارگروه ساماندهی و نه وزارت صمت در فروشگاه ها روی لباس نیست. هیچ شخص یا ارگانی روی لباس های عرضه شده، نظارت نمی کند که چه چیزی تولید و به فروش می رسد. متأسفانه بسیاری از تولیدات داخل بدتر از تولیدات خارج از کشور رفتار می کنند و هیچ وحدت نظری در این مهم وجود ندارد. هم اکنون اماکن فروشگاه های بدحجاب را می بندند. من از طراحان تقاضا مندم که لباس هایی را طراحی نمایند که مدل «عفاف» و «حجاب» را عرضه کنند.
مدیر واحد تحقیقات نوآوری و پوشاک به بیان یکی از ضعف های دانشگاه و صنعت اظهار داشت: هم اکنون دانشگاه های ما درباب صنعت پوشاک هنوز به روز نشده است، پیشکسوتان صنعت بایستی رمز و رموز کارها را به دانشجویان آموزش دهند. کتاب های نوشته شده، از تجربیات صنعتگران نیست و این یکی از ضعف های بین دانشگاه و صنعت است.
در تولید لباس بایستی خواست مخاطب را در نظر بگیریم
سید هوشنگ قادریان دبیر ستاد زنجیره ای ملی پوشاک ایرانی- اسلامی با تأکید بر این که متأسفانه توجه ویژه ای به «پوشاک اسلامی» نمی گردد، اظهار داشت: پوشاک اسلامی در دنیا یک حجمی بالاتر از ۱۳۰ میلیارد دلار در سال دارد، که حدودا هیچ اثری از کشور جمهوری اسلامی در آن نیست. بسیاری از کشورهای غیر اسلامی علاقه دارند که از پوشاک اسلامی استفاده کنند، اما این مهم نظام مند نیست. خوشبختانه وزارت ارشاد با همت جذب تری، ورود در این مقوله کرده است. از صفر تا صد این پوشاک اسلامی «عفاف مند» وارد شده و از کارشناسان خبره و با انگیزه بهره برده است. این که گفته می شود چرا چادر مشکی گران است؟ باید گفت؛ سود گمرکی آن ده درصد است، بوسیله صنف پیگیری می نماییم که به پنج درصد برسد. هم اکنون ما صادرات خام پارچه مشکی داریم که شرکت حجاب تنها تولید کننده چادر مشکی درحال صادرات است.
دبیر ستاد زنجیره ای ملی پوشاک ایرانی- اسلامی افزود: پوشاک پس از غذا با اهمیت ترین رکن اساسی و نیاز بشر است، اگر بخواهیم لباسی را تولید نماییم که مخاطب داشته باشد بایستی خواست مخاطب را در نظر بگیریم. من نساج و شما طراح بایستی دست به دست هم دهیم تا کالای خوب و لباس اسلامی عرضه و تولید نماییم. اگر متوجه نشویم رنگ سال چه رنگی است؟ عقب می مانیم. ما در دین محدودیتی در پوشیدن لباس های رنگی نداریم، ما بیش از ۴ هزار طراح در مملکت داریم.
به مدلهای مختلف، جنس ها و کیفیت های خوب پوشاک اسلامی توجه کنیم
ربابه غزالی طراح و عضو علمی دانشگاه حضرت زهرا (س) از دیگر کارشناسان این حوزه افزود: ما بایستی به مدلهای مختلف، جنس ها و کیفیت های خوب پوشاک اسلامی دقت نماییم. ما طراح خلاق کم نداریم، حدود ۶۰ نفر طراح لباس و ۳۰ نفر طراح پارچه در دانشگاه الزهراء مشغول فعالیت هستند که اگر بخواهیم آمار مراکز دیگر را هم بگیریم بیش از این خروجی داریم.
وی افزود: بحث «مشتری رضایت مند» خیلی وقت که در دنیا مطرح است و ما بایستی بررسی نماییم که چقدر روی این مساله متمرکز شده ایم آیا مشتری های ما از تولید پوشاک، عفاف و حجاب رضایت مند هستند؟ این کالای فرهنگی اگر درست طراحی شود، می تواند سبقه فرهنگی درست در آن جریان یابد.
ما در پوشش ذائقه افراد را در نظر نگرفته ایم
بهاره هلالی عضو شورای مرکزی جامعه مدیران ایران اظهار داشت: من به شخصه به سبب نیاز شخصی خودم طراح لباس شدم. هر شغلی ایجاب می کند که یک نوع لباس را بر تن کنیم؛ پرستار، مجری رادیو و تلویزیون، استاد دانشگاه هرکدام باید لباس مختص به شغل خودرا داشته باشند. پوشش یک دانشجو و سیاست مدار بایستی به چه صورت باشد؟ لباس و رنگی را که انتخاب می کنید بایستی چطور باشد؟ باید برای پوشش مشاغل اهمیت قائل شویم، ساماندهی شناسایی طراحان لباس صورت گیرد تا خروجی آن کالای فرهنگی – اسلامی شود. ما در بحث پوشش ذائقه افراد را در نظر نگرفته ایم و این سبب می شود که بجای این که پوشش «جاذبه» داشته باشد، دافعه داشته است.
مشکل از پراکندگی ذائقه مخاطب است
زینب سادات مقدس طراح، تولیدکننده و فعال حوزه فرهنگی اظهار داشت: آیا این طراحان علم بازاریابی، فروش محصولات را هم دارند؟ یک طراح بایستی با تیم نساجی در ارتباط باشد، حسابگر باشد، مخاطب شناس و روان شناس باشد و بازار فروش را بلد باشد. آیا به عنوان طراح توانستیم ذائقه مخاطب را سیراب کنیم؟ مشکل از پراکندگی ذائقه مخاطب است؛ چون او هویتی منسجم درباب پوشاک اسلامی ندارد. کم کاری از من طراح است که سبب این به هم ریختگی در جامعه هستیم.
دولت باید کارخانه های تولید لباس را تقویت کند
ناصر قاضی پور مدیر عامل مؤسسه فرهنگی پژوهش و حجاب اظهار داشت: هم اکنون ۱۹۶ کارخانه در کشور وجود دارد که ۱۷، ۱۸ درصد آن کار می کنند و اکثراً تعطیل شده اند. ماشین آلات به روز نشده است و دولت بایستی این بخش را تقویت می کرد که نکرد. چند کارخانه با تولید کم تولید می کنند، جنس بصورت قاچاق وارد مملکت می شود. متأسفانه طراح های کشور چه دانشگاه الزهرا و چه دانشگاه شریعتی منسجم نیستند.۱۷۸ مدل چادر از کشورهای مختلف وارد کردیم، که فقط ۵ یا ۶ مدل آن در کشور از استقبال روبه رو شده و خانم های شاغل بیشتر تمایل دارند چادر ملی یا سنتی را بپوشند.
کارهای مؤثری انجام دهیم و قدمهای استواری برداریم
فاطمه نیرومند کارشناس مجری این برنامه اقتصادی ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: دامنه حجاب و عفاف ابعاد مختلفی دارد، امیدوار هستم اینطور نشست های تخصصی در عرصه های مختلفی بیش از پیش اجرا شود. رادیو اقتصاد به عنوان متولی برگزار کننده این جلسات پژوهشی است و باید در نظر داشته باشیم که نقد و مباحث سازنده در عرصه فرهنگی کشورمان بسیار اهمیت دارد که در این بخش بتوانیم کارهای مؤثری انجام دهیم و قدمهای استواری برداریم.


منبع:

1402/03/13
15:24:11
5.0 / 5
347
تگهای خبر: آموزش , پوشش , تخصص , جنس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لباس دونی