مجتبی موسوی مطرح كرد؛

هنرمند استاپ موشن باید خلاق، صبور و دقیق باشد

هنرمند استاپ موشن باید خلاق، صبور و دقیق باشد

به گزارش لباس دونی، عضو هیئت داوری دومین رویداد ملی استاپ موشن اظهار داشت: استاپ موشن یک هنر چندوجهی و درعین حال آرتیستیک و البته خلاقانه است و هنرمند استاپ موشن باید خلاق، صبور و دقیق باشد.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، حوزه هنری کودک و نوجوان به منظور شناسایی و معرفی بالاترین آثار انیمیشن استاپ موشن در سطح ملی و ایجاد بستری گسترده تر و بهتر برای مخاطبان این سبک از انیمیشن، «دومین رویداد ملی استاپ موشن» را از شهریور ۱۴۰۱ شروع کرد که اختتامیه آن در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در تهران با حضور ۴۰ گروه برگزیده برگزار گردید.
مراسم پایانی دومین رویداد ملی استاپ موشن، جمعه شب ۱۵ اردیبهشت توسط حوزه هنری کودک و نوجوان با برگزاری بازارگاه و ارائه آثار تولیدی، برگزار شده و برگزیدگان این رویداد ملی معرفی گشتند.
سید مجتبی موسوی، داور این رویداد ملی، بیش از ۱۵ سال در عرصه های مختلف سینما فعال بوده و حدود ۱۰ سال است که به تولید و تدریس در حوزه استاپ موشن مشغول می باشد. آثار وی با استفاده از تکنیک استاپ موشن با نام «ضبط صوت» در سال ۹۲ ساخته شده اند و پس از آن، انیمیشن بلند «آقای گوزن» با استفاده از همان تکنیک مورد استقبال جشنواره های مختلف نیز قرار گرفته است.
«آقای گوزن» بعنوان شاخص ترین اثر سید مجتبی موسوی، محصول مشترک خانه انیمیشن و حوزه هنری است که در ادامه حضورهای بین المللی خود در نهمین دوره از جشنواره انیبار، تنها جشنواره انیمیشن کوزوو، نمایش داده شد. این انیمیشن در جشنواره جیفونی ایتالیا، جشنواره زاگرب کرواسی، جشنواره انیماموندی برزیل، جشنواره انسی فرانسه، جشنواره انیماتریکز فنلاند، جشنواره جهانی فجر، بازار فیلم برلین حضور داشته و لوح تقدیر بخش مسابقه بین الملل جشنواره جهانی فجر، جایزه ویژه جشنواره انیمیشن زاگرب را دریافت کرد. انیمیشن «آقای گوزن» در شصت وششمین دوره از جشنواره ملبورن استرالیا نیز حضور داشت.
سیدمجتبی موسوی این داور دومین رویداد ملی استاپ موشن درباره ی خود و آثارش اظهار داشت: اولین اثر استاپ موشن خودرا سال ۱۳۹۲ ساختم و سپس در سال ۱۳۹۷ کار آقای گوزن را ساختم که جوایز معتبر بین المللی و ملی زیادی را به خود مختص کرده است. پس از آن، در سال ۱۳۹۹ به استودیوی لایکا رفتم و در آخرین اثر لایکا که پروژه سینمایی است، مشغول به کار شدم. ورود به این استودیو و پذیرش آنها تنها به علت ساخت «آقای گوزن» نبود، چونکه با استانداردهای آنها مطابقت نداشت؛ در نتیجه برای راستی آزمایی چند پروژه را تعریف کردند تا به صورتی آزموده شوم. این مرحله را به خوبی پشت سر گذاشته و پذیرفته شدم. تجارب که در این مرحله کسب کردم تکرارنشدنی بود؛ ازاین رو تصمیم گرفتم با برگشت به ایران، این تجربه و دانش را با دیگران خصوصاً نوجوانان به اشتراک بگذارم.»
وی اضافه کرد: تصمیم گرفتم تا استودیویی را برای جذب و انتقال دانش و تجربه به علاقه مندان خصوصاً نوجوانان تأسیس کنم اما متأسفانه شرایط سیاسی و اقتصادی موجود در کشور اجازه نداد و این تصمیم حالا درحال بررسی و پیگیری است. همزمان با پیگیری های این استودیو، داوری رویداد ملی استاپ موشن را پیشنهاد دادند که برای من جذاب بود. به این ترتیب، به جمع دوستان حوزه هنری کودک و نوجوان پیوستم و تلاش کردم از هر راهی کمکی برای نوجوانان باشم.»
هنرمند استاپ موشن باید خلاق، صبور و دقیق باشد
وی با اشاره به اینکه با سختی فراوانی استاپ موشن را در ایران فراگرفته است، اظهار داشت: جذابیت استاپ موشن برای من به علت کار مستقیم با دست و لمس شخصیت های اثر برای ساخت هر لحظه از کار بود؛ بر همین مبنا این شیوه را برگزیده و آنرا ادامه دادم. البته آثار استودیوی آردمن مثل والاس و گرومیت یا آثار بی نظیر استودیو لایکا که خلق شده نیز سبب علاقه مندی من به این رشته و این تکنیک شد. استاپ موشن یک هنر چندوجهی و درعین حال آرتیستیک و البته خلاقانه است؛ به این معنا که یک هنرمند استاپ موشن باید در هنرهای بسیار زیادی اطلاعات داشته و این هنرها را تمرین کرده باشد. هرچقدر دانش شخص بیشتر باشد، بهتر می تواند از این تکنیک استفاده لازم را ببرد.
این هنرمند اضافه کرد: برای نوجوان، در عین این که ساخت اثر بسیار جذاب بوده و امکان دارد بخواهد در آینده این کار را بصورت حرفه ای انجام دهد اما به رشد شخصیت او هم بسیار کمک می کند؛ ازاین رو این تکنیک خلاقانه ای است و خلاقیت نوجوان را بسیار پرورش خواهد داد و در آینده نوجوان مؤثر خواهد بود. همچنین، بردباری فرد بیشتر خواهد شد که این در آینده زندگی او می تواند بسیار مفید باشد. همین طور دقت هنرمند استاپ موشن به علت رعایت ریزه کاری هایی که در کار انجام می دهد، بسیار بیشتر می شود که باز در رشد شخصیتی افراد بسیار مؤثر است. نوجوان از همان نوجوانی می آموزد که در انجام کارهای خود دقیق باشد و می فهمد هر حرفه ای را پیش بگیرد، باید کارها را به درستی و بادقت انجام دهد.
موسوی افزود: «این سه خاصیت یک هنرمند استاپ موشن است که اگر قرار باشد بصورت جدی در این عرصه به کار بپردازد، باید هر سه خاصیت را در خود تقویت کند، حتی اگر مایل نباشد در آینده این تکنیک را بعنوان حرفه انتخاب نماید، باز به رشد شخصیتی او بسیار کمک خواهد نمود.
وی ضمن اشاره به این که بخش ساخت می تواند با تاکید بر کار با انواع خمیر، از خمیرهای بازی گرفته تا خمیرهای مجسمه سازی، شروع شود، بیان نمود: «در مرحله ساخت حجم باید اهتمام کنند دست و ذهن شان را قوی تر کنند و با متریال های مختلف آشنا گردند تا یاد بگیرند چطور پاپت را بسازند و در قسمت انیمیت هم که باید با قوانین انیمیت آشنا باشند. همین طور باید مقیاس های موردنظر را رعایت نمایند و به ظرافت کار دقت کنند.
کارگردان استاپ موشن «آقای گوزن» اظهار داشت: «کتاب های مختلفی برای این کار وجود دارد و در کنار آن، تمرین های روزانه نیاز است تا بتوانند بعنوان مثال، همان خمیری که شکل حجم یا آدم را به آن دادند، به درستی انیمیت کنند. پس از اینکه از طرق مختلف مثل مطالعه کتاب، فیلم یا آموزش های روزآمد دانش پایه کسب شد، شخص باید تمرین روزانه داشته باشد و بصورت مداوم در کنار مطالعه، این تمرینات را تکرار کند تا پس از مدتی، به سطحی از توانمندی مناسب برسد تا در آینده بتواند گرایش خودرا چه در عرصه ساخت و چه در عرصه انیمیت انتخاب نماید.
موسوی در تکمیل اضافه کرد: «دو کتاب در عرصه استاپ موشن برای نوجوانان علاقه مند معرفی می کنم؛ کتاب اول با نام stop motion craft skills for model animation در عرصه ساخت به یکسری مبانی اشاره کرده و ساخت پاپت را بصورت علمی و در قالب استاندارد جهانی آموزش می دهد و کتاب دوم که قوانین انیمیت را به خوبی برای انیماتور توضیح می دهد، کتابی از ریچارد ویلیامز با عنوان The animator’s survival kit یا راهنمای جامع انیماتورها بوده که ترجمه شده است. افراد می توانند از این دو کتاب بهترین استفاده را ببرند. تاکید می کنم هریک از این دانش ها نیازمند تمرینات روزانه طی چند سال متوالی است. اگر دانش آموزان و دانشجویان با زبان انگلیسی آشنا باشند، خواندن زبان اصلی کتاب را پیشنهاد می دهم.
وی افزود: «با بروز و ظهور نرم افزارهای ساده ای که روی گوشیهای تلفن همراه نصب می شد، دیگر ساخت استاپ موشن قابلیت دور از دسترسی نبود؛ به این ترتیب، نوجوانان به آسانی توانایی ساخت و خلق یک رویداد و روایت یک قصه را به دست آوردند. این کار با نرم افزاری به نام Stop Motion Studio صورت می گیرد که در دومین رویداد ملی استاپ موشن که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد نیز از همین نرم افزار استفاده شد.
عضو هیئت داوری استاپ موشن درباره ی این رویداد و نقاط قوت و ضعف آن اظهار داشت: «دومین رویداد ملی استاپ موشن روحیه کار تیمی را در نوجوانان حاضر در آن تقویت و فرصتی را برای آنها فراهم نمود تا یک اثر استاپ موشن را طی چند روز به مرحله نهایی برسانند. همین طور موقعیت رویارویی نوجوانان این رویداد با اساتید استاپ موشن و دریافت و دستیابی آنها به دانش و توانایی های این اساتید، اتفاقی نادر برای شرکت کنندگان آن است؛ در نتیجه به خودی خود اصل رویداد مبارک و سازنده است اما نواقصی دارد که باید در ادوار آتی رفع گردد. یکی از این نواقص، زمان کوتاه برای ساخت یک اثر توسط تیم های شرکت کننده است، چونکه همانطور که گفته شد استاپ موشن به خلاقیت، صبوری و دقت نیاز دارد و همه اینها زمانبر هستند.
موسوی با اشاره به اینکه حوزه هنری کودک و نوجوان با برگزاری این رویداد، نقش مهمی در شناسایی و شکوفایی استعدادهای نهفته و نهان نوجوانان سراسر کشور در رشته استاپ موشن داشته است، عنوان کرد: «ما نیز در داوری آثار علاوه بر خروجی نهایی هر تیم، مجموعه ای از برآیند رشد یافته هر گروه و هر یک از اعضای آنرا مدنظر قرار دادیم.
وی در آخر اظهار داشت: رویداد ملی استاپ موشن شبکه استعدادیابی استاپ موشن برای نوجوانان است که این استعدادها از طرف برگزارکنندگان آن شناسایی و علاوه بر جذب، در آینده ای نزدیک به دنیای حرفه ای این رشته تزریق می شوند.
دومین رویداد ملی استاپ موشن به دبیری محسن مشرقی، بعد از برگزاری رویدادهای استانی، از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت در تهران برگزار گردید.


منبع:

1402/02/28
05:46:29
5.0 / 5
300
تگهای خبر: آموزش , جشنواره , خلاقیت , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
لباس دونی