حموله مطرح كرد؛

استفاده از ظرفیت های دولتی و خصوصی در نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک

استفاده از ظرفیت های دولتی و خصوصی در نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک

لباس دونی: به گزارش لباس دونی، دبیر سابق جشنواره ملی اسباب بازی اظهار داشت: یکی از اهداف نمایشگاه بین المللی مادر، نوزاد و کودک، هم افزایی و استفاده از ظرفیت های بخش های دولتی و همراهی آنها با بخش خصوصی است.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، نشست شورای سیاستگذاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی مادر، نوزاد و کودک با حضور مدیران و سرپرستان نهادها و سازمان های مربوطه و همین طور مدیران تشکل ها، انجمن ها، شرکتها و مؤسسه های خصوصی، عصر روز سه شنبه ۱۱ بهمن در سالن کنفرانس مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد.
تشکیل دبیرخانه دائمی
محسن حموله کارشناس فرهنگی و دبیر سابق جشنواره ملی اسباب بازی اظهار داشت: امسال در نمایشگاه بخش ویژه ای به معرفی صنعت اسباب بازی ایرانی در نظر گرفته شده است. نگاه حمایتی دبیرخانه شورای نظارت اسباب بازی کانون خصوصاً در یکی دو سال اخیر در برگزاری این نمایشگاه بسیار عالی بود و امسال باتوجه به اینکه سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی معرفی شده است، در تلاش است تا با معرفی تولیدات ایرانی در زمینه صنعت اسباب بازی و بهداشت خانواده و وسایل جانبی مادر، کودک و نوزاد نویدبخش رشد چشم گیر در این پروسه در کشور باشیم.
وی افزود: یکی از اهداف نمایشگاه هم افزایی و استفاده از ظرفیت های بخش های دولتی و همراهی آنها با بخش خصوصی است. همانطور که رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند باید بخش خصوصی را جدی تر گرفت و وارد تعامل بیشتری با بخش دولتی شد. از همین رو امیدوار هستم برگزاری این جلسه ها موجب ایجاد تشکیل دبیرخانه دائمی این نمایشگاه شود تا در سالهای آینده اعضای دیگری که می توانند به برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه کمک کنند حضور یابند و نشست های منظم تری در ضمن سال برگزار و خدمات بهادار ای به مردم ارائه شود.
دعوت از رایزنان تجاری
در ادامه این جلسه علی محتشم امیری، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور که برگزارکننده دوازدهمین دوره نمایشگاه تخصصی مادر، نوزاد و کودک است، اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه بالا بردن سطح توجه مادران به نوزاد و کودک و آموزش های دوران حاملگی است. رویکرد تخصصی امسال بصورت صادراتی در سه بخش بهداشتی- پزشکی، وسایل سیسمونی نوزاد و اسباب بازی کودکان است.
وی با بیان اینکه با برگزاری این نمایشگاه می خواهیم بحث صادرات را تقویت نماییم اضافه کرد: بنابراین در این نمایشگاه برای اولین بار از سازمان توسعه تجارت ایران درخواست کردیم تا بصورت رسمی از کشورهایی که ما در آنها رایزن تجاری داریم از تجار دعوت کنند تا در قالب هیأت تجاری از این نمایشگاه بازدید به عمل اورند. امیدواریم نمایشگاه امسال متفاوت تر از سالهای گذشته اجرا شود.
حوزه اقتصادی جذاب با گردش مالی بالا
در ادامه این جلسه آیدین مهدی زاده تهرانی رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی مستقر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: به صورتی ما در کانون میزبان شما هستیم و افتخار می نماییم که بزرگان و فعالان حوزه های مختلف مادر، کودک و نوزاد را در کانون جمع نماییم.
وی افزود: شورای نظارت بر اسباب بازی یک شورای فرا سازمانی متشکل از ۱۲ سازمان است که در مقام یک تنظیم کننده مقررات در صنایع اسباب بازی راهکارهایی پیشنهاد می دهد و بوسیله نزدیکی این نهادها و پشتیبانی از برگزاری نمایشگاه ها و عرصه های مختلف و مرتبط به بازی و فضاهای سرگرم کننده به اهدافش دست پیدا می کند.
مهدی زاده همین طور اضافه کرد: این نمایشگاه با برند (MBC) یک نام شناخته شده در تمام دنیاست که تا حالا زیرنظر سازمان توسعه تجارت و به کارگزاری میلاد نور در ایران برگزار شده است. ضمن احترام به تلاش مجموعه میلاد نور و سازمان توسعه تجارت یک انتقاد بزرگ به این نمایشگاه وجود دارد که علاقمند هستیم تا این نقد و نقطه ضعف به کمک دوستان تبدیل به نقطه فرصت شود و آن هم این است که نمایشگاه نباید فقط فضایی برای تفریح مادر، کودک و نوزاد یا فقط یک بازارچه شود؛ بلکه باید برند تخصصی در پایه های توسعه کشور باشد. بهداشت مادران و همین طور کاهش میزان مرگ و میر مادران، شاخص توسعه یک کشور است. در این جهت نباید این نمایشگاه از رسالت خود دور شود.
رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی اظهار داشت: نمایشگاه باید فضایی باشد تا شرکت های خدمات دهنده در این حوزه را به دستاورد اصلی نزدیک کند. دوستان در مجموعه میلاد نور تا حالا به عنوان شرکت خصوصی اهتمام کردند و حالا این نمایشگاه به ایستگاه دوازدهم رسیده است، اما در این میان جای ارگان ها و نهادهای حاکمیتی و تسهیل کننده همچنان کم رنگ است. امیدواریم سازمان های مختلف در همین زمان اندک نیز پیشنهاد آورنده باشند و بتوانیم این دوره از نمایشگاه را که مقرر است با حضور ۱۵ کشوری که نماینده تجاری در ایران دارند، به نحو مطلوب برگزار نماییم.
وی اضافه کرد: حوزه کودکان زیر پنج سال و مادران، فضای اقتصادی جذاب با گردش مالی بالایی دارد. آنچه که مردم کمتر نسبت به آن اطلاع دارند، حضور برندهای بسیار قدرتمند ایرانی در این حوزه می باشد. امیدواریم کماکان بوسیله وزارت صمت و حضور کانون پرورش فکری فضای عرضه یا نمود برای این شرکتها ایجاد شود تا از حالت زیرزمینی به روزمینی بیایند. متأسفانه خیلی از برندهای داخلی به شکل زیرزمینی و با برچسب خارجی مشغول فعالیت هستند، چونکه این اعتمادسازی شکل نگرفته است و خانواده ها همچنان بدنبال کالاهای خارجی می گردند. مهدی زاده تصریح کرد: واقعیت این است که واردات محصولات خارجی در این فضا کاملاً ممنوعست و هر آنچه که در بازار دیده می شود یا تولید ایران بوده یا کالای قاچاق است. بدین سبب رسالت چنین نمایشگاهی برای ارائه درست در این صنعت و دستاورد ما از اوجب واجبات است و ما از ارگان های دور و نزدیک که می توانند کمک کنند و حضور دارند خواستیم تا دست به دست هم بدهند بلکه از این وضعیت خارج شویم. کانون خانه همه ماست و امیدواریم تمام نمایشگاه هایی که در زمینه مادر، کودک و نوجوان در ایران برگزار می گردد جلسات هم اندیشی آن در کانون باشد تا بتوانیم در این حوزه با هم قدمهای مؤثری برداریم.
وی اضافه کرد: دیده شدن و از اتاق های بسته خارج شدن و خودباوری در نمایشگاه ها اتفاق می افتد و نمایشگاه ها کارکردشان شکست دیوارها و هم افزایی بیشتر است. اما هم اکنون فضای کشور به شکلی است که بخش خصوصی را به عنوان کسی که دنبال پول درآوردن است نگاه می نماییم و با این نگاه شکاف میان بخش خصوصی و دولتی باقی خواهد ماند و مجموعه های مجری و خصوصی به عنوان بازوهای کارگزار فعالیت خواهند کرد. امیدواریم دست به دست هم بدهیم تا این برندها که شاخص توسعه کشور هستند، به نحوی پیش بروند تا اتفاق خوشایندی در این حوزه رقم زده شود.
نبود یک صنف متمرکز
همچنین سیدمحمود صدوق، از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در سالهای گذشته رشد خوبی در عرصه اسباب بازی و سیسمونی داشتیم که اشکالاتی هم داشت. ما صنف متمرکزی برای سیسمونی نداریم و وقتی صنفی وجود نداشته باشد، دغدغه ها به خوبی به حاکمیت منتقل نمی گردد. در بخش دولتی هم متولی جدی ندارد که امیدواریم وزارت صمت با رویکرد جدی تری پیگیر این مسئله باشد و برای این بازار چند هزار دلاری نقشه راهی در نظر بگیرد که بدانند در کجا قرار دارند و در کجا قرار می گیرند.
وی افزود: امیدوار هستم برگزارکنندگان نمایشگاه دقت لازم را داشته باشند تا غرفه داران افراد شناسنامه دار و عملاً دارای پروانه باشند و تولیدکننده بدون پروانه کسب وکار نیز حضور نداشته باشد. تعهدات لازم گرفته و تذکرها داده شود تا کالای قاچاق در نمایشگاه وجود نداشته باشد. همین طور وزارت صنعت، معدن تجارت و وزارت بهداشت و درمان همین طور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روزهای نمایشگاه میز خدمتی داشته باشند تا سوال ها را پاسخ دهند و تعامل مستقیم بین ارگان ها و تولیدکنندگان دراین زمینه شکل بگیرد.
صدوق اظهار داشت: برگزاری کارگاه های آموزشی برمبنای شفافیت تجاری کشور به تولیدکنندگان و واحدهای صنفی نیز می تواند آموزش های لازم را بدهد. امیدوار هستم با این نمایشگاه ها به سمت تولید داخلی و متناسب سازی قیمت برویم. چونکه همانطور که رهبر معظم انقلاب در تازه ترین سخنرانی خود فرمودند باید هم افزایی بیشتری بین بخش خصوصی و دولتی شکل بگیرد و دغدغه ها منعکس شود تا ایده هایی برای نقشه جامع راهِ توسعه صنعت اسباب بازی و سیسمونی ایجاد شود.
استفاده بهینه در زمینه سلامت
در ادامه این جلسه، محمدجواد حیدری پور مدیرکل سازمان های مردم نهاد و خیران سلامت وزارت بهداشت، اظهار داشت: باید به حوزه سلامت در بخش مادر، نوزاد و کودک توجه جدی شود. وزارت بهداشت این ظرفیت را دارد تا در کنار نمایشگاه قرار بگیرد. اداره ما می تواند اطلاع رسانی هایی که در این عرصه دارد را در نمایشگاه عرضه نماید و در سالهای آینده این اطلاع رسانی به حداکثر برسد و بتوانیم استفاده بهینه خصوصاً در زمینه سلامت داشته باشیم. البته که در چند سال اخیر ارتقا خوبی در زمینه سلامت مادر، نوزاد، کودک داشتیم، اما باید بیش از این ها شوند.
هم افزایی بیشتر میان دستگاه ها
محمد صائبی معاون روابط عمومی و اطلاع رسانی شهرداری تهران اظهار داشت: برگزاری این جلسه نشان از هم افزایی میان دستگاهها و نهادهای مربوطه دارد. می توانیم به غیر از بخش بیلبوردهای شهری از ظرفیت هایی چون مترو و اتوبوس رانی برای تبلیغات نمایشگاه استفاده نمائیم تا اطلاع رسانی به شکل مناسب صورت گیرد.
خلق یک جادوی بزرگ
محسن عیوضی مدیرعامل شرکت «زرین توی» نیز اظهار داشت: تا آن زمان که بخش دولتی عهده دار امور است، بزرگترین مشکل صنعت بخش خصوصی این است که دیده نمی گردد. البته که چند سالی است بخش خصوصی با دلسوزی تعداد اندکی مورد توجه قرار گرفته است و صنعت اسباب بازی ما برخلاف آنچه که در کشورهای دیگر میلیارد دلاری درحال کسب درآمد است، مشغول کار و فعالیت هستند. بخش خصوصی و حتی بخش های جزئی ما هم اکنون با درآمد خوبی مواجهند، ولی با وجود آنکه می توانند اتفاق خوبی را رقم بزنند هنوز مورد توجه واقع نشده اند. متأسفانه قسمتی از مسئولان ما هنوز نام اسباب بازی های تولید داخل را هم نمی دانند و اطلاعی نسبت به اینکه ما تولید داخلی در این عرصه داریم ندارند. هم اکنون کانون پرورش فکری به نحوی مشغول کار است که سبب شده نام این شرکتها به گوش برسد و به نظرم این جادوی بزرگی است که رقم زده اند و نور باریکی است که در تاریکی دیده می شود. من به عنوان نماینده تولیدکنندگان از اینکه نام اسباب بازی ایرانی را آوردید و موجب شنیده شدن نام این شرکتها بسیار تشکر می کنم.
وی افزود: متأسفانه نمی دانم چرا فکر می نماییم باید همه چیز را از اول اختراع نماییم، در صورتیکه می توانیم با الگوبرداری درست و بومی سازی مناسب خدمات ارائه نماییم.
نبود تولید محتوای مناسب
محمد نادری مدیرعامل شرکت «ایده بازار» دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: ما در بحث شناسایی شرکت های فناوری فعالیت می نماییم و با همکاری وزارت بهداشت چند سالی است که درحال توسعه محصولات فناورانه هستیم. در وزارت بهداشت، چند سالی است که معاونت تحقیقات و فناوری در تلاش است تا شرکتها و مجموعه های فناوری سلامت فعالیت و محصولاتشان را به بازار نزدیک کنند. ظرفیت هایی در این حوزه داریم تا بتوانیم مجموعه های فناور را که در اقصی نقاط کشور فعالیت دارند با این رویداد نزدیک نماییم.
وی اضافه کرد: اساتید دانشگاه در زمینه علوم پزشکی هنوز با این مساله زیاد ارتباط برقرار نکردند که این هم یا به علت عدم آگاهی است یا عدم شناخت از بازار این حوزه و بیشتر در زمینه بهداشت و درمان یا پزشکی هستند. اگر بتوانیم این بخش را به دانشگاه های علوم پزشکی انعکاس دهیم شاید در نخستین گام مورد اقبال قرار نگیرد، اما می توان این روند را تسریع کرد.
نادری اظهار داشت: در بحث فروش، باید تولید محتوا داشته باشیم. ضمن اینکه باید دید این صنعت تا چه اندازه برای خود تولید محتوا کرده است که متأسفانه بسیار اندک بوده و بیشتر اهتمام کرده کالای خودرا به دست مشتری رسانده و به فروش برساند که عدم اطلاع رسانی مناسب به مشتری، چالش عمده در بخش عرضه است. صنعت اسباب بازی ما باید بتواند تولید محتوا برای پدر و مادر داشته باشد تا مورد توجه قرار گیرد. همه ما فرزند داریم اما نسبت به نحوه سرگرمی کودک و نوزادمان اطلاعی نداریم، بدین سبب مجموعه های تولیدی باید با جامعه علمی و روانشناسی ارتباط برقرار کنند، چه از نظر فنی و چه از نظر روانشناسی؛ متأسفانه جامعه علمی ما چندان در این عرصه آگاهی ندارد و زیاد وارد این عرصه نشده است و این ناآگاهی دوسویه است.
مشاوره و آموزش
در ادامه مژگان منظوم نماینده «انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر ایران»، اظهار داشت: همیشه در زمینه تغذیه نوزاد اطلاعات اشتباهی وجود دارد و با اهمیت ترین دغدغه هر پدر و مادری نیز بحث تغذیه نوزاد است. آنچه که ما می توانیم در این نمایشگاه عرضه نماییم مشاوره و آموزش بصورت رایگان برای مادران در حوزه تغذیه کودکان است.
شناسایی و ساماندهی واحدهای بدون مجوز
محمدحسین حبیب نژاد، رییس اداره کسب وکار دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صنعت نیز اظهار داشت: از شروع سال و در ساختار جدید وزارت خانه، ما یک گروه صنایع ورزشی داریم و یک بخش صنایع خلاق که بحث سرگرمی و اسباب بازی در این بخش قرار گرفته است. هدف ما شناسایی و ساماندهی واحدهایی است که بدون مجوز و با استفاده از مواد بی کیفیت و عدم وجود استانداردهای لازم در صنعت اسباب بازی مشغول به کار هستند.
وی اضافه کرد: پشتیبانی از تولید مهم ترین بحث وزارت صنعت است که برای ما فرقی ندارد بخش خصوصی است یا دولتی و همه را به چشم کسب وکار می بینیم. در بحث تسهیل گری قوانین نیز تمام اهتمام ما در امتداد پشتیبانی از واحدهاست. در بحث نمایشگاهی نیز میز خدمتی خواهیم داشت تا در بحث توانمندسازی و آموزش، واحدهای تولیدی و خدماتی را همراهی نماییم و دوره هایی برای آموزش داشته باشیم. از طرف دیگر واحدهایی که در بحث صادرات توانمند هستند را نیز همراهی خواهیم کرد تا به اهداف خود برسند.
به دنبال الگوسازی مناسب
فرناز هوشیار پارسیان نماینده معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری، اظهار داشت: ما بدنبال الگوسازی هستیم و بهترین بستر هم نمایشگاه است. باید بتوانیم از تمام ظرفیت هایی که داریم استفاده نمائیم و پیشنهاد می کنم شرکت های دانش بنیانی که زنان در رأس آن قرار دارند بیشتر مورد حمایت قرار گیرند. ما در تمام استانها شاهد تولید محصولات خوبی هستیم که متأسفانه چندان مورد توجه واقع نشده اند. مادر، تأثیرگذارترین زن در خانواده و جامعه بوده و نخستین فرد در زندگی هر فرد است. باتوجه به این مساله می توان کارگاه های تخصصی در بخش جنبی نمایشگاه برگزار کرد تا مفیدتر واقع شود. همین طور باید بتوان تولید محتوا را برون سپاری کرد تا بنگاه های متخصص دراین زمینه وارد شوند و به تولید محتوا بپردازند.
اسباب بازی در سبد فرهنگی خانوار
شکوهی مدیر روابط عمومی و دیگر نماینده معاونت امور زنان و خانواده نیز اظهار داشت: در هر خانواده ضروریست تا اسباب بازی در سبد فرهنگی قرار گیرد. می توان از فضاهای داخل شهری برای زنان و مادران بهره گرفت.
اقناع مسئولان برای خدمت به مادران
سیدمحمد نقیب معاون امور فرهنگی و اجتماعی مترو تهران نیز اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه در کشور اتفاق خوبی است چونکه نسبت به امکاناتی که کشورهای پیشرو در این حوزه دارند ما همچنان عقب هستیم. امکان هایی که در کشورهای مختلف وجود دارد، ما نداریم و نمایشگاه باید به سمتی برود که مدیران به سمت فراهم کردن این امکان بروند. باید مسئولان را در بخش های مختلف اقناع کرد تا امکانات برای مادر نوزاد و کودک برقرار شود. از طرف دیگر باوجود مخالفت های جدی در مترو ما ۱۲ خانه مادر و کودک راه اندازی کردیم که اتفاق خوبی است. هرچند که تعدادش کم است و باید افزایش یابد و این نمایشگاه می تواند موجب اقناع مسئولان برای تکمیل این خدمات شوند. در یک فرآیند دو ساله ۱۰ خانه دیگر به مجموعه مترو تهران افزوده خواهد شد تا مادران بتوانند در این فضا آسان تر به فرزندان خود برسند.
همچنین در این جلسه آذین احمدی راد نماینده انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی نیز حضور داشت.
دوازدهمین نمایشگاه بین المللی «مادر، نوزاد و کودک» MBC)) از طرف شرکت «میلاد نور» به عنوان کارگزار سازمان توسعه تجارت، روزهای ۲ تا ۵ اسفند ۱۴۰۱ بصورت حضوری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.


منبع:

1401/11/13
16:39:27
5.0 / 5
332
تگهای خبر: آموزش , تخصص , جشنواره , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
لباس دونی