یقینی با لباس دونی مطرح كرد

هدف نمایشگاه ایران نوشت بالا نگه داشتن پرچم نوشت افزار ایرانی است

هدف نمایشگاه ایران نوشت بالا نگه داشتن پرچم نوشت افزار ایرانی است

به گزارش لباس دونی، دبیر هشتمین نمایشگاه ایران نوشت اظهار داشت: هدف از برگزاری نمایشگاه ایران نوشت ذائقه سازی و ترویج نوشت افزار ایرانی است تا با معرفی این کالاهای ایرانی، پرچم نوشت افزار ایرانی را بالا نگهداریم.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: از سال ۱۳۹۱ تا به امروز تعدادی از فعالان فرهنگی این مرزوبوم توانستند با تلاشهای شبانه روزی با تولید میلیونها محصول نوشت افزار ایرانی اسلامی بخشی از این بازار را از آن خود کنند. این افراد جهت ساماندهی مراکز تولید و توزیع، تلاش جهت رفع موانع قانونی، توسعه فعالیتهای این حوزه، شناسایی نقاط قوت و ضعف مراکز، تلاش در تقویت قوت ها و اصلاح ضعف ها، کوشش برای افزایش فعالان و همینطور افزایش کمی و کیفی تولیدات در چارچوب «مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی» گرد هم آمده اند تا بتوانند با برنامه ای منسجم و با مدیریتی متمرکز تحت عنوان ایران نوشت در این حوزه به فعالیت بپردازند.
همچنین هشتمین نمایشگاه ایران نوشت که از یکم شهریور ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شده بود، جمعه هجدهم شهریورماه به پایان رسید. بنا به قول دست اندرکاران نمایشگاه این دوره به نسبت دوره های پیشین رشد مناسبی داشته است و علاوه بر آن شاهد رضایتمندی خانواده ها بودیم.
به همین بهانه گفت و گویی با محمد یقینی دبیر مجمع ایران نوشت و دبیر هشتمین نمایشگاه ایران نوشت، انجام داده ایم تا بیشتر در جریان دستاوردهای هشتمین دوره نمایشگاه ایران نوشت باشیم.
مشروح این گفتگو در ادامه می آید:
* آقای یقینی ابتدا برای مان بفرمائید که هشتمین نمایشگاه ایران نوشت چه دستاوردهایی را با خود داشته است؟
هشتمین نمایشگاه ایران نوشت درحالی کار خویش را شروع کرد که بعد از دوسال تعطیلی به علت شیوع کرونا بود. ما بعد از دوسال تعطیلی کرونا، سرانجام با همه سختی ها، ریسک ها و نکاتی که ممکن بود، ایجاد شود، توانستیم این دوره از نمایشگاه را برگزار نماییم. بهرحال در این دوره از نمایشگاه شاهد نخستین سال تحصیلی پساکرونا بودیم و چندان مشخص نبود که از نظر رفتار خرید نوشت افزار و مصرف آنچه اتفاقاتی می توانست رخ دهد. سرانجام با همه این اتفاقات نمایشگاه هشتم را برگزار کردیم و در مجموع حضور مردم با عنایت به شرایط پساکرونا فوق العاده بود و شاهد رشد بسزای بودیم.
بیشترین نقاط ضعف و گلایه ها در ارتباط با محدودیت مکان، زیرساخت و تهویه بود. برای مثال روز جمعه به علت استقبال بسیار مخاطبان، به لحاظ تهویه به مشکل برخوردیم و بازدیدکنندگان بسیار اذیت شدند و ما واقعاً هیچ کاری نمی توانستیم برای شأن انجام دهیم چونکه سیستم تهویه در آن شرایط پاسخگوی جمعیت نبود نمایشگاه هشتم نوشت افزار دارای چند خصوصیت خاص بود که میتوان به حضور تولیدکنندگان اشاره نمود، یعنی بیشتر از شصت مجموعه به صورت مستقیم غرفه داشتند و به عرضه محصولات شأن پرداختند و بیشتر از شصت مجموعه هم به صورت غیرمستقیم، محصولات شأن در نمایشگاه ارائه شد که در نهایت بیشتر از یکصد مجموعه محصولات شأن را در برند نوشت افزار ایرانی و با محتوای کاملاً ایرانی در نمایشگاه ارائه کردند.
همچنین میزان تنوع محصولات در نمایشگاه هشتم به نسبت دوره های گذشته افزایش پیدا کرده بود. اقلام تحریر طی این چهارسال مناسب با نیازهای مخاطبان بود و مجموعه های تولیدکننده به واسطه خلاقیت هایی که در محصولات شأن بوجود آورده بودند، توانستند نظرات مردم را جلب کنند.
به هرحال فروش، هدف اصلی نمایشگاه ایران نوشت نبود بلکه تیم ملی نوشت افزار ایرانی طی این مدت دور هم جمع شدند تا آخرین دستاوردهای شأن را به مخاطبان شأن معرفی کنند و در کنار این اتفاق به علت آنکه خانواده ها انتظار خرید از نمایشگاه دارند، محصولات برای شأن عرضه می شود.
* بخش های جنبی این دوره از نمایشگاه به نسبت دوره های پیشین پررنگ بود؟
بخش های جانبی مختلفی را در این دوره از نمایشگاه اجرا کردیم که خود جنبه تولید ملی و محتوا را پررنگ می کرد؛ بخش های جانبی در این دوره از نمایشگاه شامل تئاتر، مسابقه، اجرای تلویزیونی، لابراتوار نوشت افزار، کارگاه خمیر و شن، عکاسی و گل کوچیک بود. همینطور به شکلی کودکان و نوجوانان به واسطه بازی های محیطی همچون بازی معما به یک نوشت افزار و کاراکتر خاص می رسیدند. حتی در بحث رفاهی و تنقلات تلاش کردیم از مجموعه هایی بهره مند شویم که محصولات سالم و ارگانیک را به فروش می رسانند. بهرحال این دوره از نمایشگاه به نسبت دوره های گذشته شاهد رشد مناسبی بودیم.
* در روزهای نمایشگاه استقبال مردم به چه صورت بود؟
هشتمین نمایشگاه ایران نوشت، بیشتر از صدهزار بازدیدکننده را به خود دید و بیشتر از ۸۰ درصد غرفه داران از عرضه محصولات شأن راضی بودند. همینطور در ایام خلوت به طور میانگین شاهد بازدید پنج هزار نفره و در ایام پنجشنبه و جمعه شاهد بازدید ده هزار نفره بودیم. یکی از اتفاقاتی که سال جاری در بازخوردهای مخاطبان شاهد بودیم، رشد محصولات نوشت افزار ایرانی بود که این مورد برای مان بسیار پرارزش بود که توانستیم نمایشگاهی کاملاً بومی و ایرانی را در حوزه نوشت افزار داشته باشیم.
* این دوره از نمایشگاه به نسبت دوره های گذشته تعداد روزهایش بیشتر بود. دلیل خاصی داشت؟
بله کاملاً درست است، هشتمین نمایشگاه ایران نوشت ۱۸ روز بود و این درحالی است که دوره های گذشته یازده روزه برگزار می شد. دلیل خاصی نداشت و ما تلاش کردیم مخاطبان مان در ایام بیشتری بتوانند از محصولات بازدید کنند و خریدهای خویش را داشته باشند.
* این دوره از نمایشگاه به نسبت دوره های پیشین چند درصد رشد داشت؟
نمایشگاه هشتم به لحاظ جمعیت یکی از شلوغ ترین نمایشگاه ما بود، اما تفاوتی که این دوره از نمایشگاه به نسبت دوره های گذشته داشت، میزان خرید مردم بود که متفاوت از دوره های پیشین بود. با عنایت به افزایش قیمتها و ضعیف شدن سبد خرید مردم، بهرحال نوع مصرف و رفتار خانوار در خرید نوشت افزار گرفتار تغییراتی شده بود.
شاید در سالهای ۹۵ و ۹۶، در سبد خانواده ها برای یک فرزند شاهد حداقل ۱۰ دفتر، یک مداد رنگی، جامدادی، کیف، اقلام فانتزی بودیم یعنی خانواده ها کامل ترین شکل ممکن نوشت افزار را برای یک سال آینده فرزندشان تأمین می کردند، اما هم اکنون بعضاً این خریدها امکان دارد از نظر تعدادی کمتر باشد که این امر می تواند در خرید اثرگذار باشد.
اتفاق دیگری که در خریدها اثرگذار بود، تغییر رفتار مصرف نوشت افزار بود؛ در دوره های گذشته خانواده ها برای یکسال تحصیلی فرزندان شأن خرید می کردند اما سال جاری شاهد بودیم که آنها تنها برای یک دوره خریدها را انجام می دهند. برای مثال خریدهای نوشت افزار خانواده ها تنها برای یک ترم تحصیلی بود. متأسفانه در این دوره خانواده ها محدودتر خرید می کردند.
فروش، هدف اصلی نمایشگاه ایران نوشت نبود بلکه تیم ملی نوشت افزار ایرانی طی این مدت دور هم جمع شدند تا آخرین دستاوردهای شأن را به مخاطبان شأن معرفی کنند و در کنار این اتفاق به علت آنکه خانواده ها انتظار خرید از نمایشگاه دارند، محصولات برای شأن عرضه می شود اما بهرحال هدف از نمایشگاه ایران نوشت ذائقه سازی و ترویج نوشت افزار ایرانی است تا با معرفی این کالاهای ایرانی، پرچم نوشت افزار ایرانی را بالا نگهداریم. همه تلاش اصلی این نمایشگاه و اجرای کارهای جانبی اینست که تصویر کلی نوشت افزار در ذهن مردم ارتقا یابد.
* با آخر نمایشگاه هشتم، جلسه ای جهت بررسی ابعاد مختلف آن برگزار شد و در صورت برگزاری آیا نقاط قوت و ضعف آن بررسی شد؟
به دلیل آنکه درگیر اجرای نمایشگاه هشتم نوشت افزار بودیم، فعلا جلسه بررسی نقاط قوت و ضعف آن هنوز بررسی نشده است.
* به نظر خودتان نقاط ضعف نمایشگاه هشتم نوشت افزار چه مواردی می تواند باشد؟
طبیعتاً محدودیت های مکان نمایشگاه هشتم بیشتر به چشم آمد و اکثریت بازدیدکنندگان هم گلایه هایی داشتند. میزان استقبال فوق العاده بود و برخی اوقات امکان دارد مکانی که مستقر بودیم، کوچک باشد که مکان کوچک خودش محدودیت بوجود می آورد. البته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این سال ها با نمایشگاه ایران نوشت همراه بود و هر کمکی که از دستش برآمد، برای مان انجام داد و ما قدردان این زحمات هستیم.
به هرحال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیاز دارد در دوره جدید مدیریتی خود که جناب آقای علامتی است، از نظر زیرساختی، بهسازی داشته باشد. البته گلایه هایی را از جانب بازدیدکنندگان شاهد بودیم که واقعاً از دست ما خارج بود.
بیشترین نقاط ضعف و گلایه ها در ارتباط با محدودیت مکان، زیرساخت و تهویه بود. برای مثال روز جمعه به علت استقبال بسیار مخاطبان، به لحاظ تهویه به مشکل برخوردیم و بازدیدکنندگان بسیار اذیت شدند و ما واقعاً هیچ کاری نمی توانستیم برای شأن انجام دهیم چونکه سیستم تهویه در آن شرایط پاسخگوی جمعیت نبود.
* با این تفاسیر، محل برگزاری نمایشگاه نهم نوشت افزار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهد بود؟
هم حالا نمی توانم در این مورد صحبت کنم و بنظرم در چندماه آینده می توانیم جلسه ای را تشکیل دهیم و در آن جلسه تصمیم گیری نماییم که مکان برگزاری نمایشگاه نهم نوشت افزار در کجا باشد. بهرحال باید با همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مذاکره هایی داشته باشیم؛ ازاین رو الان نمی توان تصمیم گیری در این مورد داشته باشیم.
* و جمله پایانی…
عرضه مستقیم نوشت افزار که برای اولین بار در کشور با همکاری وزارت آموزش و پروش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از راه سایت دیجی کانون در حال انجام است، همچون مواردی بوده که انتظار نمایشگاه ایران نوشت است. همینطور بحث دغدغه خرید اینترنتی محصولات در سایت دیجی کانون تا حدودی با همه محدودیتی که دارد، بهرحال قشر متوسط مخاطب آن است و این امر می تواند پیوست کوچکی برای نمایشگاه ایران نوشت باشد تا دغدغه خیلی از مردم سراسر کشور را در عرصه نوشت افزار ایرانی با قیمت مناسب برطرف کند.


منبع:

1401/06/23
10:48:00
5.0 / 5
282
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , تئاتر , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
لباس دونی