قادر آشنا در دیدار با هنرمندان تئاتر تاجیكستان:

ما با کرونا شطرنج بازی کردیم

ما با کرونا شطرنج بازی کردیم

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما در روزهای کرونا، کوشیدیم چراغ تئاتر را روشن نگه داریم؛ گاهی در فضای مجازی و گاهی با 50 درصد ظرفیت سالن ها و در حقیقت با کرونا شطرنج بازی کردیم.


به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، قادر آشنا در دیدار با گروه نمایش های «فردوسی» و «لعل بدخشان» از تاجیکستان، ضمن ارائه تصویری از وضعیت تئاتر در کشورمان اظهار داشت: جشنواره تئاتر فجر بهانه ای شد تا بتوانیم خدمت برخی از هنرمندان این کشور دوست داشتنی باشیم. کرونا شرایط دشواری را بر جهان حاکم کرد و زمانی که به برگزاری چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می اندیشیدیم در شورای سیاستگذاری این رویداد، پیشنهاد داده شد که کشوری را بعنوان میهمان ویژه به جشنواره دعوت نماییم. از ابتدا دو کشور پیشنهاد داده شد و به اتفاق، جمهوری تاجیکستان را برگزیدیم و این مساله در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.
وی افزود: ما با سفارت تاجیکستان در ایران جلسه ای برگزار کردیم و با نظام الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران به گفت و گو پرداختیم و الان در خدمت شما هستیم. یقین داریم که ایران و تاجیکستان اشتراکات فراوان فرهنگی با یکدیگر دارند و باید بر اشتراکات تاکید نمود. ما هر دو، به زبان فارسی سخن می گوییم و این زبان را دوست داریم. همین که با «فردوسی» و با «لعل بدخشان» به کشور ما آمده اید نشانی از اشتراکات ما با یکدیگر است.
تئاتر در ایران هنری بالنده است
آشنا با ارائه اطلاعاتی از وضعیت تئاتر ایران به هنرمندان تاجیکستان، اظهار داشت: باید بگویم ما در روزهای کرونا، کوشیدیم چراغ تئاتر را روشن نگه داریم؛ گاهی در فضای مجازی و گاهی با ۵۰ درصد ظرفیت سالن ها. ما با کرونا شطرنج بازی کردیم و بعنوان مثال اگر وضعیت شهر و استانی را قرمز می کرد به نقطه ای می رفتیم که شرایط مساعد بود.
وی اشاره کرد: در شهر تهران که حالا در آن حضور دارید در وضعیت عادی شاهد روی صحنه رفتن روزانه ۱۳۰ اجرای تئاتر هستیم که در ژانرهای مختلف میزبان علاقه مندان می شوند. در ایران بیش از هزار گروه نمایشیِ ثبت شده وجود دارد و این فارغ از گروه هایی است که هنوز مبادرت به ثبت اطلاعات خود نکرده اند. ما جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر هنرمند تئاتر در کشورمان داریم؛ کسانی که آموزش دیده اند.
هنر تئاتر در کشور ما هنری بالنده است و جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نمادی از این حجم زحمت است. در زمینه تئاتر کودک و نوجوان، شاهد برگزاری جشنواره ای در همدان هستیم و همین طور در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، شاهد روی صحنه رفتن آن چه به آیین و سنت هایمان برمی گردد، هستیم. برای تئاتر خیابانی هم، در نقطه صفر مرزی، در استان کردستان، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را برگزار می کنیم
مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تمام تئاترهایی که در ایران اجرا می شود از حمایت دولت برخوردارست و این گستره تئاتر، بواسطه حمایت دولت می باشد که می بالد. البته که این حمایت دولتی، به منزله دولتی بودن مضامین یا شنیده شدن مدح دولت در این آثار نیست و بسیاری کارها هستند که به نقد و انتقاد می پردازند چون باور ما این است که تئاتر، هنری نقادانه است و می بایست این کار را انجام دهد و این طبیعی ترین اتفاق ممکنست.
ایرانیان الفتی دیرینه و طولانی مدت با ملت تاجیکستان داشته و دارند
حسین مسافرآستانه نیز ضمن عرض خیرمقدم به هنرمندان کشور تاجیکستان بعنوان میهمانان ویژه جشنواره چهلم تئاتر فجر اظهار داشت: ما ایرانیان الفتی دیرینه و طولانی مدت با کشور شما داشته ایم و از لحاظ فرهنگی، شما را مانند خود و با فرهنگ ایران بزرگ، یکی می دانیم. من این افتخار را داشته ام که دو مرتبه به کشور شما سفر کنم و خاطراتی بسیار عالی با خود به یادگار بیاورم.
وی افزود: در دوره های پیشین هم شاهد حضور گروههای پرتوان تاجیکستانی در جشنواره تئاتر فجر بوده ایم و خاطرات خوبی از تاجیکستان و تاجیکستانی ها در ذهن ایرانیان نقش بسته است. امیدوار هستم این مراوده تا همیشه پابرجا باشد و ما تا همیشه دوست باقی بمانیم.


بعد از آمدن کرونا، همه امیدهایم را کَندَم
سخنران بعدی این مراسم، سلطان عثمان اف از تئاتر دولتی ابوالقاسم لاهوتی شهر دوشنبه بود که با نمایش فردوسی در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد.
وی اظهار داشت: نمایشی که روی صحنه تئاتر ایران آورده ایم، در مورد شخصیتی بزرگ است به نام فردوسی، که هم برای ما و هم برای شما، جزو مقدسات است و شناسنامه مان به شمار می آید.
امید خسرو اُف از تئاتر دولتی مهربان نظروف از تئاتر شهر خاروق استان بدخشان جمهوری تاجیکستان که با نمایش لعل بدخشان در جشنواره چهلم حضور دارد نیز اظهار داشت: ما بسیار شاد هستیم که در سرزمین کهن شما حضور داریم و امید داریم که برنامه ما مورد توجه تماشاگران شما قرار بگیرد.
قربان صابر، بازیگر تاجیکستانی نمایش فردوسی و ایفاگر نقش این شاعر بزرگ در این اثر نمایشی که سابقه بارها حضور در کشورمان را به مناسبت آثار مختلف در کارنامه دارد نیز در صحبت های کوتاهی اظهار داشت: می خواهم توجه تان را به این مسئله جلب کنم که من پس از آمدن کرونا، همه امیدهایم را کَندَم و گفتم هرچه بود، به اتمام رسید اما می خواهم بارک الله و خسته نباشید بگویم به دبیرخانه جشنواره و همه آن هایی که در این کار دست دارند. کسانی که امید دارند تئاتر زنده زنده بماند.
وی اضافه کرد: این نخستین سفر من از کشور خودمان به کشوری خارجی پس از آمدن کروناست و آرزو می کنم ای کاش همه جشنواره های دنیا باردیگر احیا شوند و به شما خسته نباشید و مبارک باد می گویم.
چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه برای اولین بار در طول حیاتش افتتاحیه خودرا روز ۱۵ بهمن ماه در یزد پشت سر گذاشت.
جشنواره چهلم با میزبانی از ۱۰۹ گروه نمایشی از سراسر کشور و هفت کشور میهمان (تاجیکستان بعنوان میهمان ویژه جشنواره) تا ۲۶ بهمن ماه در ۱۰ بخش (۶ بخش اجرائی و چهار بخش نمایشگاهی و اسنادی) برگزار می شود.


1400/11/23
19:19:00
5.0 / 5
1159
تگهای خبر: آموزش , تئاتر , جشنواره , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
لباس دونی