بازفهم توسعه در عصر اطلاعات منتشر گردید

بازفهم توسعه در عصر اطلاعات منتشر گردید

به گزارش لباس دونی کتاب «بازفهم توسعه در عصر اطلاعات» ویراسته «مانوئل کاستلز» و «پکا هیمانن» با ترجمه «مجتبی قلی پور» و «سمیه ملک مکان» منتشر گردید.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، در معرفی این کتاب که از جانب پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انتشار یافته آمده است: این کتاب به بازخوانی و بازتعریف مفهوم، ابزارها و اهداف توسعه در شرایط جدید، یعنی شرایط عصر اطلاعات، می پردازد و تلاش می کند نشان دهد که در جهان امروز پیوند وثیقی بین توسعه اطلاعاتی، توسعه انسانی و توسعه اقتصادی وجود دارد. به نوشته کاستلز و هیمانن، این کتاب سه هدف اساسی را تعقیب می کند: «تشریح روشی خاص از توسعه یعنی توسعه اطلاعاتی بعنوان پیش ران خلق ثروت مادی در سده بیست ویکم»، «بازفهم و بازتعریف توسعه انسانی به مثابه «نیک زیستیِ انسان با تاکید بر کرامت او» و «بررسی رابطه بین توسعه اطلاعاتی و توسعه انسانی».
نویسندگان کتاب نشان می ‍ دهند که حالا با گذار از شیوه توسعه صنعتی، وارد عصری جدید شده ایم که در آن شیوه غالب توسعه، شیوه توسعه اطلاعاتی ست. بر این اساس، آنها تلاش می کنند برخی پرسش های بنیادین را در زمینه های اجتماعی و فرهنگی مختلف به بحث بگذارند؛ چنان که «منبع و پیش ران اصلی توسعه در عصر ما که آنرا عصر اطلاعات نامیده اند، چیست؟ منظور از توسعه اطلاعاتی چیست و چه رابطه ای بین توسعه اطلاعاتی، توسعه اقتصادی و توسعه انسانی وجود دارد؟ پیوند بین این سه، چگونه کرامت انسان به مثابه‌ی هدف توسعه را تحت تاثیر قرار می دهد؟ چطور می توان از راه توسعه اطلاعاتی، نیک زیستی انسان ها را ارتقاء بخشید؟ حکومت ها چه نقشی در ایجاد شرایط و بسترهای توسعه اطلاعاتی دارند؟ آیا در زمانه‌ی ما میتوان بدون توسعه اطلاعاتی، اهداف توسعه اقتصادی و انسانی را دنبال کرد؟ کشورهای پیشرو در این حوزه چه مسیرهایی را رفته اند و چه کارکردها و کژکارکردهایی را به معرض نمایش گذاشته اند؟» در مجموع این کتاب تلاش می کند نشان دهد که نوعی رابطه هم افزایی بین توسعه اطلاعاتی و توسعه انسانی وجود دارد و منابع کسب شده از راه توسعه اطلاعاتی، برای پایداری توسعه انسانی حیاتی ست.
ساختار کتاب به نحوی ست که نویسندگان مختلف تلاش می کنند با کاربست یک چارچوب، تحلیلی واحد در کشورها و مناطق مختلف، نشان دهند که چطور می توان فناوری های اطلاعاتی و ارتباطیِ نوین را در خدمت توسعه همه جانبه قرار داد. به استناد مقدمه مترجمان این اثر، مهم ترین جذابیت کتاب این است که پژوهشگران مختلف با استفاده از یک چارچوب مفهومی نظری یگانه کوشیده اند به مطالعه‌ی موارد و زمینه های متفاوت بپردازند. این یگانگی چارچوب نظری و چندگانگی کاربست آن در کشورها و زمینه های مختلف، هم بر جذابیت روش شناختی و هم بر اهمیت راهبردی کتاب برای کشور ما که هنوز در راه توسعه با چالش های فکری و عملی قابل توجه روبه روست، می افزاید.
این کتاب را انتشارات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات منتشر نموده است و علاقه مندان برای تهیه آن می توانند از راه شماره تلفن ۰۲۱۸۸۹۰۲۲۱۳ داخلی ۴۰۲ یا فروشگاه الکترونیکی http: //ibook.ricac.ac.ir اقدام نمایند.



1400/10/24
12:17:40
5.0 / 5
274
تگهای خبر: فروشگاه , فناوری , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
لباس دونی