رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

جهاد دانشگاهی در تحلیل مسائل فرهنگی-اجتماعی همیشه پیشرو است

جهاد دانشگاهی در تحلیل مسائل فرهنگی-اجتماعی همیشه پیشرو است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش جهاد دانشگاهی در زمینه فرهنگ و مسائل اجتماعی توضیح داد و این نهاد را یکی از الگوهای پیشگام در امور دانشجویی و فرهنگی دانست.


محمد سلگی - رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در دومین روز از نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ در این نمایشگاه حضور یافت و از این رویداد بازدید کرد.
رییس اسبق سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ایسنا، درباره دستاوردهای این سازمان در زمینه فرهنگ اظهار داشت: جهاد دانشگاهی در طول دهه های اخیر همیشه در بخش فرهنگ همچون بخش خبر رسانی، پژوهشگاه های فرهنگی مانند کارهای ایسپا (مرکز افکارسنجی)، کارهای دانشجویی (امور مربوط به سازمان دانشجویان) مطالعات قرآنی، تولید متون و کتاب برای دانشجویان و... پیشگام بوده است.
سلگی با اعلان اینکه جهاد در طول سالهای پس از انقلاب در حوزه فرهنگی و دانشجویی صاحب ابتکار و ایده بوده و دراین زمینه اقدامات تحولی و تکاملی توام با رشد به وجود آورده است، توضیح داد: نهاد جهاد دانشگاهی نه دولتی است و نه کارمندی، بدین سبب همیشه زمینه ورود دانشجویان در آن وجود داشته است. به همین دلیل اقداماتش همراه با نوآوری، خلاقیت و ابتکار و معطوف به هدف و کم هزینه است. جهاد در سالهای پس از انقلاب در دو حوزه فرهنگ و امور دانشجویی با ایده و خلاقیت پیشگام بوده و این فعالیت ها همیشه رو به جلو بوده است.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی درباره نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی نیز بیان کرد: این نمایشگاه نمایانگر بروز و ظهور توانایی و اقدامات جهاد بوده است. جهاد در زمینه هایی که وارد می شود، به صورتی الگو شده و روشی خلق می کند. بازدید از این نمایشگاه که یک نمایشگاه تخصصی است و مخاطب خاص هم دارد، نوعی اغتنام برای علاقه مندان به کارهای فرهنگی خصوصا کارهای فرهنگی دانشجویی است.
سلگی با اشاره به این که جهاد دانشگاهی درباب تحقیقات و مطالعات فرهنگی و علوم انسانی یکی از فعالان این عرصه بوده است، اظهار داشت: این مطالعات به طور عام در همه شعب جهاد انجام شده و بطور خاص در پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاد و پژوهشکده های دیگری که در واحدها هستند مانند پژوهشکده گردشگری مشهد انجام شده است. جهاد دانشگاهی مطالعات زیادی در زمینه فرهنگ انجام داده است؛ مانند مسائل هویتی، سبک زندگی، خانواده و... که پژوهش های نو و تازه ای بودند.
او اضافه کرد: همین طور جهاد در زمینه مسائل اجتماعی همچون سرمایه اجتماعی، مسائل خلقی مردم و... مطالعات زیادی انجام داده است؛ این تحقیقات در زمینه فرهنگی-اجتماعی با هدف شناسایی معضلات این حوزه ها، تحلیل و تبیین این معضلات و علت شناسی و ارائه راهکارهای برون رفت از این معضلات انجام شده است.
رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که جهاد برای رفع معضلات فرهنگی اجتماعی همیشه تلاش نموده است، اظهار داشت: جهاد در دودهه گذشته مطالعاتی درباره مسائل اجتماعی مختلفی مانند شبکه اجتماعی، رسانه، فضای مجازی، فرهنگ عامه مسایل دینی و مستئل فرهنگی اقوام بوسیله پیمایش و نظرسنجی ها ایسپا انجام داده است. همین طور در طول دوره های مختلف با نهادهایی همچون وزارت کشور در زمینه مسائل اجتماعی و وزارت ارشاد در زمینه مسائل فرهنگی -هنری بطور سیستماتیک همکاری داشته است.
سلگی در آخر اظهار داشت: نکته حایز اهمیت این است که جهاد این تحقیقات و مطالعات را بصورت کتاب، گزارش های سیاستی یا مدیریتی برای مقامات و پاره ای از آنها را برای فهم عامه منتشر نموده است. بدین سبب جهاد دانشگاهی با وجود بودجه و نیروی کمی که دارد، همیشه دستاوردهای مهمی داشته و برای فهم تحلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی بوسیله پژوهش های فرهنگی یکی از نهادهای پیشرو است.



1400/10/09
13:49:38
5.0 / 5
513
تگهای خبر: تخصص , خلاقیت , نمایشگاه , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
لباس دونی