فعال عرصه موسیقی كرمانشاه:

شیوع کپی برداری دغدغه آهنگسازان حرفه ای شده است

شیوع کپی برداری دغدغه آهنگسازان حرفه ای شده است

یک فعال عرصه موسیقی کرمانشاه اعتقاد دارد، آهنگسازان به علت نبود قانون کپی رایت در کشور مشکلاتی را در کار خود دارند که امید است با توجه ویژه مسئولان و انجام فرهنگ سازی مناسب، این مشکلات رفع گردد.


«ارسطو جعفری» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به موانع پیش روی هنرمندان این رشته اشاره نمود و اضافه کرد: ما به آهنگسازان حرفه ای و توانمند نیاز داریم و نه افرادی که تقلید و کپی برداری از آهنگ های دیگران را کار اصلی خود قرار داده اند.
او یادآور شد، آهنگسازی که توانمند، قوی و در کار خود پشتکار لازم را داشته باشد، بی گمان با فرصت های شغلی خوبی هم روبرو خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به نیاز روحی و روانی همیشگی انسان ها به موسیقی، احتیاج به آهنگسازان خلاق هم همیشه وجود دارد و حدودا هیچ وقت نمی توان بازار کار آهنگسازی را اشباع شده تلقی نمود، چونکه متناسب با تنوع علایق و سلایق انسان ها، فرصت های جدید برای کنار هم قرار دادن نت های موسیقی و ساخت آهنگ های نو وجود دارد.
جعفری در مورد درآمد رشته آهنگ سازی هم توضیح داد: آهنگ سازی که در بخش دولتی استخدام می شود، متناسب با قانون مدیریت خدمات کشوری درآمد دارد، اما در بخش خصوصی شرایط متفاوت می باشد.
او اضافه کرد: معمولاً آهنگساز کارهای مختلف انجام می دهد بعنوان مثال در کنار ساخت یک آهنگ سفارشی برای یک نمایش، به کار تدریس در آموزشگاه هم می پردازد، ازاین رو باتوجه به میزان مهارت، تجربه و کاری که آهنگ سازان انجام می دهند، درآمدهای متفاوتی هم دارند.
وی اعتقاد دارد آهنگ سازی که خلاقیت و توانمندی خویش را در کارهایش پیاده کند، موفقتر بوده و در آمد بیشتری هم خواهد داشت، البته برخی از آهنگسازان در مورد درآمد و تأمین هزینه خود با مشکلاتی روبرو هستند که بعضی از این مشکلات به عدم حمایت کافی از جانب مسئولان ارتباط دارد و امیدواریم با توجه ویژه و تلاش مسئولان گام های موثری در جهت رفع این مسایل و تأمین رفاه بیشتر برای قشر آهنگسازان برداشته شود.
شخصیت های مناسب شغل آهنگ سازی
این فعال هنری یادآور شد، در یک انتخاب شغل صحیح و درست، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و سایر موارد برای هر فرد باید در نظر گرفته شود، یکی از مهم ترین این عوامل خصوصیت های شخصیتی است، شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است.
وی اعتقاد دارد، البته هر فردی خصوصیت های منحصر به فرد خویش را دارد، حتی افرادی که به شکلی تیپ شخصیتی مشابه دارند، بازهم در بعضی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. به صورت کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام نمود که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی که برای این شغل معرفی می گردند، عمدتا این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
وی افزود: آهنگساز معمولاً برای آهنگسازی از ساز استفاده می نماید و همزمان می نوازد و لحن و حس خویش را روی ترانه اعمال می کند البته نواختن ساز الزامی نیست چون که می تواند با تاکید بر تبحر خود و شناخت موسیقی بدون استفاده از ساز و تنها با زمزمه و تکرار ترانه، آهنگسازی کند.
این موسیقی شناس افزود: در آهنگسازی حرفه ای مثلاً رکسترال، آهنگ ساخته شده به صورت نُت یادداشت می شود و پارتینور نام دارد ولی در آهنگسازی معمولی با بهتر است بگوییم «ملودی سازی» معمولاً نت نوسی صورت نمی گیرد و ملودی ساخته شده با ابزاری ضبط و ذخیره می شود. این را میتوان نوع غیرحرفه ای از آهنگسازی تلقی نمود، آهنگساز باید فردی خلاق و هنرمند باشد.
جعفری افزود: آهنگساز باید دانش و شناخت خوبی از عرصه موسیقی داشته و با پشتکار زیاد آثار ارزشمندی را تولید نماید.
وی در ادامه به وظایف آهنگساز و مهارت و توانمندی های مورد نیاز، تحصیلات لازم برای ورود به شغل آهنگسازی، بازار کار و آینده شغلی آهنگسازی، درآمد آهنگساز پرداخت و اظهار داشت: یک آهنگساز وظایفی برعهده دارد، نوشتن و تولید آهنگ برای ارکسترها، گروههای موسیقی، فیلم ها و تئاتر، کسب اطلاع از جدید ترین تغییرات و پیشرفت های صورت گرفته در عرصه موسیقی، شنیدن انواع آثار آهنگ سازان مختلف که در الهام گرفتن و ایجاد آهنگی جدید بسیار موثر است، آموزش آهنگسازی، اجرای ارکستر، انجام تمرینات مستمر، همکاری با افرادی همچون تنظیم کننده، خواننده و نوازنده از آن جمله است.
به گفته این موسیقی شناس، مهارت و توانمندی های مورد نیاز آهنگسازی در داشتن علاقه و ذوق هنری، آشنایی با علم و موسیقی، خلاقیت بالا، داشتن صبر و پشتکار زیاد و مهارت های ارتباطی مناسب معنا می شود.
تحصیلات لازم برای ورود به شغل آهنگسازی
جعفری عنوان کرد: علاقه مندان به آهنگ سازی می توانند از ابتدا بعد از گذراندن دوره ششم ابتدایی در صورت داشتن شرایط لازم و قبولی در آزمون های اولیه، وارد هنرستان های موسیقی شوند، تحصیل در این هنرستان ها سال ها طول می کشد و رشته های نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز غربی و آهنگ سازی در آنها آموزش داده می شود.
وی یادآور شد، در صورت تمایل افراد می توانند بعد از دریافت دیپلم، رشته خویش را در مرکز علمی و کاربردی موسیقی ادامه دهند و یا با گذراندن دوره پیش دانشگاهی و قبولی در آزمون کنکور، وارد دانشگاه های کشور شوند، رشته آهنگسازی در دانشگاه های کشور در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد.
جعفری با اشاره به اینکه شرکت در دوره های آزاد آهنگسازی هم راه دیگری است که افراد علاقه مند می توانند آنرا انتخاب کنند، اظهار داشت: آنچه برای ورود به شغل آهنگسازی و موفق شدن در آن مهم می باشد، داشتن علاقه، پشتکار و توانایی جسمی مناسب می باشد.
آینده شغلی، بازار کار و فرصت های استخدامی آهنگساز
این فعال عرصه موسیقی افزود: آهنگساز می تواند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما استخدام شود، وی همینطور می تواند در آموزشگاه های آزاد موسیقی تدریس کند.
به گفته جعفری، خیلی از آهنگسازان هم به صورت مستقل و خصوصی کار می کنند و به ساخت آهنگ های مختلف می پردازند، بعضی از آنها که دارای سرمایه و تجربه کافی هستند خود مبادرت به تاسیس آموزشگاه یا راه اندازی استودیو موسیقی می کنند.
وی عنوان کرد: آهنگسازی هنری است که تا حد زیادی به خلاقیت و نوآوری وابسته است، یک اثر وقتی ارزش دارد که از ذوق و تخیل آهنگساز نشات گرفته باشد. آهنگ سازی ترکیب و نت نویسی قطعات موسیقی برای اجرای یک نوازنده یا ارکستر است.
جعفر اضافه کرد: آهنگساز شخصی است که آثار موسیقی را تالیف می کند و در واقع نویسنده موسیقی است که با احاطه کامل به علم موسیقی، ایده های فکری خویش را در چارچوب موسیقی به رشته تحریر در می آورد.
او افزود: آهنگسازی این نیست که شخص صرفاً ملودی بسازد؛ بلکه آهنگساز مانند هر حرفه ی علمی دیگر باید در مراکز آموزش علمی موسیقی در رشته آهنگ سازی تحصیل و از علوم مختلف موسیقی همچون رهبری ارکستر سازشناسی، سازبندی، هارمونی، پُلی فونی، کنتراپوئنو و سایر موارد که لازمه کار آهنگسازی است، آگاه باشد.
این فعال عرصه موسیقی افزود: هر آهنگساز باید حداقل یک ساز بخصوص پیانو را به خوبی بنوازد. در واقع در دنیای موسیقی به علت احتیاج به دانش زیاد و گستردگی کار آهنگ سازی، از آهنگساز بعنوان دانشنامه موسیقی نام می برند. آهنگساز تعیین می کند یک ترانه باچه لحنی درچه گامی، با چه صدایی، در چه دستگاهی و چه سبکی همانند پاپ، راک، رپ، جاز، بلوز و سایر سبک ها خوانده شود.
او اظهار داشت: این که کجای ترانه باید باصدای بلند یا پایین خوانده شود، اوج و فرود ترانه کجا باشد و برخی اوقات انتخاب ترجیع بند همان نقطه اوج ترانه که معمولاً تکرار می شود، هم اگر در ترانه مشخص نشده باشد، به اختیار آهنگساز است.
وی با اشاره به اینکه جامعه تشنه موسیقی اصیل و فاخر است به روی آوری خیل زیادی از جوانان به عرصه موسیقی در کشور و استان اشاره نمود و از مسئولان و متولیان حوزه فرهنگ و هنر خواست حمایت های مادی و معنوی بیشتری از این قشر داشته باشند.


منبع:

1400/09/09
11:42:24
5.0 / 5
368
تگهای خبر: آموزش , تئاتر , تخصص , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لباس دونی