دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شبكه نمایش خانگی تمایل به ماهواره ها را كمتر كرده است

شبكه نمایش خانگی تمایل به ماهواره ها را كمتر كرده است

به گزارش لباس دونی دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: نظرسنجی ها نشان دادند که از زمان جان گرفتن نمایش خانگی تمایل به سمت ماهواره ها بسیار کمتر شده است و مردم به شبکه نمایش خانگی اقبال فراوانی نشان می دهند که می تواند فضای میانجی بین فضای تلویزیون و سینما باشد.



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی فرهنگستان هنر، چهارمین نشست از گفت وگوهای راهبردی فرهنگستان هنر با سخنرانی محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع شبکه نمایش خانگی در سالن گلستان هنر در فرهنگستان هنر انجام شد.

محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تفاوت میان سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، بعنوان یک بازیگر میانجی اشاره نمود و اظهار داشت: نظرسنجی ها نشان دادند که از زمان جان گرفتن نمایش خانگی تمایل به سمت ماهواره ها بسیار کمتر شده است و این نقطه قُوّت است. ظهور VODها به ما اشاره کرد که پژوهش نماییم در دنیا چه اتفاقی درحال شکل گیری است. VODها با ترجمه ویدئوهای هنگام درخواست یعنی این که شما در هر زمان و در هر جایی که اراده کنید به این ابزار دسترسی دارید. این صنعتی بسیار بزرگ در دنیاست و از سال ۲۰۱۸ میلادی جزء چند صنعت پردرآمد دنیا شمرده می شود. بیش از نیمی از جمعیت جهان در این فضا حضور دارند و نتیجه همه زحمات در نمایش نامه ها و رمان ها و سینما و تئاتر و تلویزیون، در این VODها به معرض نمایش گذاشته می شود.

این پژوهشگر با این مقدمه نظری بحث را در پژوهش خود به تفاوت میان سینما و تلویزیون و «شبکه نمایش خانگی»، بعنوان یک بازیگر میانجی بین آن دو، کشاند و اظهار داشت: نظرسنجی ها نشان دادند که از زمان جان گرفتن نمایش خانگی تمایل به سمت ماهواره ها بسیار کمتر شده است و این نقطه قُوّت است. ظهور VODها به ما اشاره کرد که پژوهش نماییم در دنیا چه اتفاقی درحال شکل گیری است. VODها با ترجمه «ویدئوهای هنگام درخواست» یعنی این که شما در هر زمان و در هر جایی که اراده کنید به این ابزار دسترسی دارید. این صنعتی بسیار بزرگ در دنیاست و از سال ۲۰۱۸م جزء چند صنعت پردرآمد دنیا شمرده می شود. بیش از نیمی از جمعیت جهان در این فضا حضور دارند و ماحصل تمامی زحمات در نمایش نامه ها و رمان ها و سینما و تئاتر و تلویزیون، در این VODها به معرض نمایش گذاشته می شود.

مردم ایران ۱۱۲ دقیقه در روز تلویزیون تماشا می کنند

این جامعه شناس به اهمیت لایه ها و به اصطلاح برگه های زرد صفحات مجازی در افکار عمومی مردم و نظرسنجی آنها در مورد گرایش به این فضا توجه داد و اظهار داشت: مطابق نظرسنجی ما در مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی، مردم ایران ۱۱۲ دقیقه در روز تلویزیون تماشا می کنند.

این مدیر فرهنگی بعد از ارائه آمار تفصیلی درباب وضعیت شبکه­ های نمایش خانگی در ایران و نیز رفتار مخاطبان در برخورد با محتوای ارائه شده از طرف این شبکه ها، در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: تغییر ذائقه هنری مردم خطری جدی است که اگر به اشتباه رخ دهد، سال ها باید زحمت کشید تا آنرا برگرداند. بعد از پژوهش متوجه شدیم که مردم به شبکه نمایش خانگی اقبال فراوانی نشان می دهند و این ظرفیت مهمی است که می تواند فضای میانجی بین فضای تلویزیون و سینما باشد. این مساله می تواند به آفرینش مخاطب جدید در نمایش خانگی منجر شود. این امر می طلبد که با آن برخورد منطقی و حقوقی شود و نگذاریم که احساسات حکمرانی کند. در این صورت است که می توانیم امیدوار باشیم اتفاقات خوبی در زمینه هنر می افتد. اگر سیاستی را در مقطعی از زمان طراحی می نماییم، نباید با تغییر دولت ها به آنها بی توجهی نماییم.

شبکه خانگی؛ چالش و لطمه ها و پیشنهادات راهبردی

آقاسی با اشاره به لطمه شناسی درباره شبکه نمایش خانگی اظهار داشت: ضعف نظارت محتوایی بر آثار تولیدشده؛ ضعف زیرساخت‏های حقوقی و قانونی؛ ضعف زیرساخت های آموزشی و پژوهشی و فقدان مدیریت مستقل و تخصصی در بدنه سازمان سینمایی برای برنامه‏ ریزی و هدایت ویدئورسانه در پروسه و زنجیره تولید تا پخش از چالش های این حوزه است.

وی همین طور ابتذال و سطحی ‏نگری در تولید برخی محصولات شبکه نمایش خانگی، ضعف نظام رده بندی سنی و محتوایی برای محصولات و عدم شفافیت مالی شبکه نمایش خانگی و آلوده شدن برخی تولیدات به فساد و پولشویی را از دیگری چالش های این حوزه برشمرد.

او الزام شورای هنر به لحاظ سیاست های شبکه نمایش خانگی در سند سینما و الزام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشکیل کارگروه بازبینی آیین­ نامه ­ها و مقررات مربوط به اعطای مجوز به ساخت برنامه­ های شبکه نمایش خانگی را پیشنهاد کرد: در سیاست های توزیع و نمایش فیلم های سینمایی و مواد سمعی و بصری خارجی و همین طور شرایط استفاده صحیح از لوازم و تجهیزات و محصولات مختلف سمعی و بصری و برنامه های تصویری در قالب ویدئو توسط شورای هنر بازبینی و شورای هنر به تدوین سیاست های توزیع و نمایش فیلم های سینمایی و مواد سمعی و بصری داخلی ملزم شود.

اسماعیل پناهی دبیر مجموعه گفت وگوها هم در ابتدای این جلسه اظهار داشت: همانطور که لیوتار در کتاب وضعیت پست مدرن؛ گزارشی درباره دانش می ­گوید، دوره کلان روایت ها و ابرساختارها و حاکمیت مطلق حقایق فراگیر جهان شمول و ایده­ ها و ارزش­ های جهان بنیان سپری شده است و دوره به رسمیت شمردن خرده روایت ها یا روایت­ های محلی فرارسیده است. متناظر با تحولات فکری و فلسفی در دهه های پایانی قرن بیستم و شروع قرن بیست ویکم، حوزه­ های فرهنگ و سیاست گذاری فرهنگی نیز گرفتار تحول شد.

وی اظهار داشت: به تدریج ابررسانه ها و غول های رسانه ای مرجعیتشان را در شکل دهی به افکار عمومی از دست دادند و اعتبارشان کمتر شد. بنگاه های رسانه ای و تبلیغاتی بزرگ با رقبایی در بین رسانه­ های کوچک مردمی و بعدها شبکه های نمایش خانگی و شبکه های اجتماعی مواجه گشتند. در کشور ما هم رسانه های ملی از نیمه های دهه ۱۳۸۰ با بحران مخاطب مواجه گشتند و سیاست گذاران، ناگزیر، با شکل گیری شبکه های خانگی، رسانه های مردمی و خصوصی را به رسمیت شناختند. این تحولات چالش ها و مسائل بسیاری را در عرصه فرهنگ و هنر رقم زد که امروز به برخی از آنها می پردازیم.



منبع:

1400/04/29
12:28:27
5.0 / 5
1008
تگهای خبر: آموزش , تئاتر , تخصص , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
لباس دونی