ثبت پوشاك خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری

ثبت پوشاك خراسان جنوبی در اطلس مردم نگاری

به گزارش لباس دونی رئیس پژوهشکده مردم شناسی از آخر مطالعه و بارگذاری اطلس پوشاک استان خراسان جنوبی در نرم افزار اطلس مردم نگاری کشور اطلاع داد.


به گزارش لباس دونی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده اظهار داشت: پوشش از آغاز تاریخ تابحال دارای اهمیت بوده و فرم لباس ها در جوامع مختلف با عنایت به شرایط جغرافیایی، محیطی، نحوه زندگی، جنگ ها، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اعتقادات مذهبی و با سرزمین های دیگر متفاوت بوده است.
به قول او، آن چه امروزه در ارتباط با سنت های بومی و اصیل ضروری به نظر می آید احیای لباس های بومی و کارآمد کردن آنها است.
رئیس پژوهشکده مردم شناسی یکی از مهم ترین راه های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات در ارتباط با این حوزه دانست و اضافه کرد: این اقدام توسط پژوهشکده مردم شناسی در مناطق مختلفی مانند کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان در حال انجام می باشد.
بابک صدیقی، مجری این طرح هم با بیان اینکه پوشاک یکی از بارزترین سمبل های فرهنگی ـ بومی و آسان ترین وسیله انتقال فرهنگ به شمار می آید، اظهار داشت: این پژوهش با هدف بررسی جایگاه پوشاک سنتی خراسان جنوبی و ضرورت شناسایی آن به منظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک و بارگذاری اطلاعات به دست آمده، در نرم افزار اطلس مردم نگاری کشور مورد بررسی قرار گرفته است.
او اضافه کرد: روش تحقیق به صورت توصیفی بوده و در آن از روش های کتابخانه ای، میدانی (مشاهده مستقیم و مصاحبه با اهالی روستاهای انتخاب شده) هم استفاده شده است.
به قول این پژوهشگر، در این پژوهش، مطالعه و پژوهش میدانی شهرستان های بیرجند، طبس، قائنات، فردوس و نهبندان انجام گرفته است.



1400/02/25
10:58:05
5.0 / 5
1159
تگهای خبر: لباس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
لباس دونی