توشه قرآنی برای یك سال برگیریم
یک پژوهشگر مذهبی معتقد می باشد بهره برداری بیشتر از کلام الهی در ماه مبارک رمضان زمانی صورت می گیرد که با قرآن انس بگیریم و آنرا توشه ای برای یک سال خود قرار دهیم.
حجت الاسلام سعید اصفهانیان در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: برای بهره مندی بیشتر از کلام خدا در ماه ضیافت الهی به این روایت دقت کنیم که «اگر می خواهید با خدا صحبت کنید، نماز بخوانید و اگر می خواهید خدا با شما صحبت کند، قرآن بخوانید». در ماه رمضان به ضیافت الهی نائل می شویم و متناسب با مهمانی خدا، بیشتر از این که بخواهیم اهتمام و تلاشی انجام دهیم، در معرض بیان و نفحه های الهی قرار می گیریم.
وی اضافه کرد: بااینکه خدای متعال با قرآن، بیان و سخن، خودرا در معرض ما قرار داده اما برای این که در ماه رمضان، بیشتر در این فضا قرار بگیریم، خداوند علاوه بر این که شرایط عالم را برای دریافت و بهره ما در این ماه آسان تر می نماید، هدایا و جوایز بیشتری را نیز برای اهل ضیافت قرار می دهد.
این پژوهشگر مذهبی افزود: در روایات ماه شعبان آمده است درخت طوبی که یک شجره مبارک و مطهر در عالم است و جنس مادی ندارد، در ماه شعبان شاخسارهای خودرا به زمین نزدیک می کند. نزدیکتر کردن شاخه های شجره طوبی به زمین، سبب تغییرات روحی و نگرشی در انسان ها می شود.
وی اضافه کرد: این ماجرا در ماه رمضان، با غل و زنجیر کردن شیاطین که در روایات آمده است، تشدید می شود. یعنی خدا، هم فضای نورانی بالادستی را با شجره طوبی به زمین نزدیک می کند و هم موانع را با زنجیر کردن شیاطین برطرف می کند. در این فضا و باتوجه به این تغییرات به وجود آمده در عالم، انسان می تواند نور بیشتری دریافت کند و پس منطقی است که بهره مندی انسان از قرآن نیز بیشتر شود.
اصفهانیان افزود: خداوند توسط پیامبر اکرم (ص) و ائمه (ع) سفارش کرده که در این ماه بیشتر به تلاوت قرآن بپردازید و «خواندن هر آیه از قرآن در ماه رمضان، معادل با خواندن کل قرآن در غیر ماه رمضان» شمرده شده است و این مساله نشان از آنست که خدا، شرایط حاکم بر ماه رمضان را شرایطی متفاوت برای مومنان قرار داده است، پس چنین پاداش و چنین امکان رشدی در این ماه شکل گرفته است.
قرآن را در زندگی حاکم بدانیم
وی افزود: در این فضا که برای بهره بیشتر ما تدارک دیده شده است، ما نیز می بایست از زاویه مطلوب تری نسبت به قرآن ورود کنیم؛ اگر تلاوت قرآن، تجوید، حفظ، تدبر و تفسیر قرآن را مسیرهایی به موازات هم یا در طول هم بدانیم، برآیند همه این ها را می بایست در حوزه «انس با قرآن» و آوردن «قرآن در زندگی» در نظر بگیریم و دراین زمینه تلاش نماییم اما اگر محافل ما در ماه رمضان از محافلی باشد که انس با قرآن را به همراه نداشته باشد و زندگی قرآنی را برای ما به ارمغان نیاورد، بهره مندی خوبی نخواهیم داشت.
نویسنده کتاب از ملک سلیمان تا ملک مهدی(عج) اضافه کرد: اگر مقرر است بهره بیشتری از کلام الله در ماه رمضان داشته باشیم، می توانیم تصور نماییم که در ضیافت الهی و در قصر پروردگار، بیان خدا را می شنویم و بر طبق این بیان، نیت می نماییم تا به جهان نگاه نماییم و بر همین اساس، زندگی خودرا به سمت آینده الهی تنظیم کنیم؛ با کتاب خدا انس و با این توشه در طول سال، صراط مستقیم را جستجو کرده و حرکت نماییم.
قرآن را بر سرزمین وجود حاکم کنیم
وی افزود: استاد بزرگوار، حضرت آیت الله جوادی آملی اینطور می فرماید که وقتی در شب قدر، قرآن را بر سر می گیریم، عملا می گوییم که می خواهیم قرآن را بر سرزمین وجودمان حاکم نماییم و قرآن را در زندگی حکمران قرار دهیم. آمادگی یک ماهه ما برای این است تا بگوییم خدایا به خدایی خودت و به نبوت پیامبر و ولایت ائمه ات سوگند، که می خواهیم قرآن را بر سرزمین وجودمان حاکم نماییم. اگر این اتفاق برای ما شکل بگیرد بهره مندی مطلوبی از قرآن خواهیم داشت و وضعیت اجتماعی ما نیز تغییراتی جدی به خود خواهد دید.
اصفهانیان افزود: در نگاهی کلی به عالم، حرکت به سمت حیات قرآنی در این زمان، در امتداد تمدن مهدوی و سرزمین بهشت موعود، از سرعت بیشتری برخوردار شده است و در عین حال، اینک آزمون های بزرگی در مقابل جامعه قرار گرفته است که این آزمون ها با اتصال به قرآن می بایست گذرانده شود. اگر دانش های روز ما در رابطه با قرآن باشد و فرهنگ، مدیریت، اقتصاد، سیاست و... نسبت صحیح خودرا با قرآن بیابد، بهره مندی بیشتری در همین ماه مبارک نیز حاصل می شود.
وی اشاره کرد: ما در عمل، ماه رمضان های مختلفی را طی کرده ایم، اما نه درسی از قرآن به سرهای شب قدر گرفته ایم تا قرآن را بر زندگی حاکم نماییم و نه عنوان ضیافت الله را به گونه حقیقی فهم کرده ایم، پس بهره ما در سربازی حریم عترت و مهدویت، بهره ای اندک است.
بهره برداری از قرآن با نگاهی صحیح به ثقلین
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: زمانی بهره ما از قرآن، بهره ای مطلوب است که نگاهی صحیح به ثقلین داشته باشیم و بدانیم که قرآن همان قواعد حاکم بر عالم است و عترت همان خلیفه الهی است که برمبنای قواعد بالادستی قرآن، میدان دنیا را تنظیم می کند و حیات دنیا را به سمت حیات آخرت و سرزمین مهدویت سوق می دهد. در این میان، نقش ما شناخت حقیقت کتاب الله و هماهنگی با ولی الله است و بهره ما آنگاه افزون می شود.
وی افزود: در تعابیر متواتر از پیامبر اکرم (ص) درباره ثقلین نقل شده که «کتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض». کتاب خدا ساختار عالم را بیان کرده و در تار و پود عالم نهادینه شده است. آفرینش همچون آسمان ها و زمین و زندگی ما به سمت آینده نیز برمبنای قوانین کتاب الله بنا شده است. قرآن مکتوب نیز از این قواعد و کتاب اللهِ آسمانی خبر می دهد.
مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین (ع) اضافه کرد: در شب های قدر نیز به اذن الهی، امور عالم توسط ملائکه و روح القدس تقدیم امام می شود و امام برمبنای قواعد متقن قرآنی، موضوعات مختلف را سنجش و جای گذاری کرده و اجازه ورود امور مبتنی بر مفاهیم بالادستی را به میدان دنیا صادر می کند و هماهنگی ما با این نظام عظیم و با ولی الهی حاکم بر عالم، از مدخل قرآن کریم می تواند سامانی مناسب بیابد.
منبع: لباس دونی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب