سیمرغ موسیقی درست بر شانه برگزیده اش می نشیند؟

سیمرغ موسیقی درست بر شانه برگزیده اش می نشیند؟

به گزارش لباس دونی از آخرین دوره ای كه یك موسیقیدان جزو داوران جشنواره فیلم فجر بود هفت سال می گذرد؛ این جشنواره در حالی بر اهدای یكی از سیمرغ های خود به سازندگان موسیقی فیلم ها تاكید می كند كه داور تخصصی دخالتی در انتخاب گزینه برتر ندارد.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، سال هاست یكی از مهم ترین جایزه های هنری ایران، به نام «سیمرغ» سینما زده شده است و شاید بتوان گفت این پرنده افسانه ای روی شانه هر فردی بنشیند، در زمره افتخارات كاری او محسوب می شود؛ آهنگسازان فیلم هم از این قاعده مستثنی نیستند.
با وجود بخش «موسیقی متن فیلم» در جشنواره فیلم فجر، وقتی به اسامی داوران این جشنواره رجوع می نماییم، درمی یابیم خبری از داوری از اهالی موسیقی نیست و همه داوران سینماگرانی هستند كه در حوزه های كارگردانی، بازیگری، فیلمبرداری، تهیه كنندگی و… فعالیت می نمایند.
البته اینگونه نیست كه هیچ وقت فردی از اهالی موسیقی فیلم های جشنواره فجر را داوری نكرده باشد؛ تا به امروز كه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری است، می توان از فرهاد فخرالدینی، محمد سریر، مجید انتظامی و هوشنگ كامكار بعنوان موسیقیدانانی نام برد كه در بین هیأت داوران دوره های مختلف این رویداد حاضر بودند. آخرین دوره حضور یك داور اهل موسیقی در این جشنواره به حضور مجید انتظامی در دوره سی ام برمی گردد.
بهنام صبوحی عضو كانون آهنگسازان خانه سینما در این زمینه می گوید: موسیقی حوزه ای است كه نسبت به بقیه بخش های سینما مستقل تر است و می تواند وجه دیگری به فیلم اضافه كند. برای كارشناسی لازم است فردی در هیأت داوران حضور داشته باشد كه موسیقی و فیلم را بشناسد و با آن آشنا باشد. ما لطمه داور غیر تخصصی را هم دیده ایم و در انتخاب ها بی دقتی زیادی انجام شده است. موسیقی كاری تخصصی است. امكان دارد یك كارگردان در طول حرفه كاری خودش با تدوین و فیلمبرداری و … آشنا شود اما نمی تواند موسیقی و تخصص آنرا بشناسد.
او ادامه می دهد: بعنوان مثال فیلمی را كه اصلاً موسیقی متن نداشته در جشنواره فجر كاندید بهترین موسیقی متن فیلم كرده اند. از طرفی فیلم هایی بوده كه موسیقی بسیار خوبی داشته اما دیده نشده اند. در جشن خانه سینما به علت اینكه انتخاب آثار توسط صنف و اهالی فن موسیقی انجام می شود می بینیم كه ۷۰ تا ۸۰ درصد آثار انتخابی با جشنواره فیلم متفاوت می باشد.
صبوحی بیان می كند: البته امكان دارد برخی اهالی سینما مانند آقای خسرو سینایی علاوه بر سینما، موسیقی را هم بشناسند اما تعداد این افراد محدود است و در سال های اخیر داوران چنین خصوصیت ای را نداشتند.
این آهنگساز اظهار می كند: اگر داور تخصصی موسیقی در بین هیأت داوران حضور داشته باشد احتمال كاندید شدن یك اثر كپی یا كاور شده به ۱۰ تا ۲۰ درصد می رسد؛ در حالیكه ریسك چنین اتفاقی با نبود داور اهل موسیقی بالا می رود. علاوه بر این در جشنواره فیلم فجر زمان كم است و امكان بازنگری آثار به آن شكل وجود ندارد.
او تاكید می كند: یك داور اهل موسیقی ظرایف كار را درك می كند؛ بعنوان مثال خصوصیت موسیقی مینیمال این است كه شنیده می شود اما حس نمی گردد، فردی كه با موسیقی آشناست می تواند این موسیقی را متوجه شده و آنرا آنالیز كند.
صبوحی همینطور می گوید: البته هر آهنگسازی، آهنگساز فیلم نیست. او باید به همان اندازه كه در موسیقی اطلاعات دارد مدیوم های سینمایی را هم بشناسد. در داوری موسیقی متن فیلم ارتباط آن موسیقی با تصویر در اولویت قرار می گیرد.



1397/11/16
15:38:51
5.0 / 5
4506
تگهای خبر: جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
لباس دونی