انتشار تحلیل مصرف رسانه ای و مصرف كالاهای فرهنگی

انتشار تحلیل مصرف رسانه ای و مصرف كالاهای فرهنگی

کتاب های «تحلیل مصرف رسانه ای» و «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» بتازگی راهی بازار کتاب شده اند.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، کتاب «تحلیل مصرف رسانه ای» به کوشش خیام عزیزی مهر در ۴۰۹ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۳۵ هزار تومان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انتشار یافته است.
در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: این کتاب شامل ۱۰ مقاله پژوهشی است که با استناد به یافته های تحقیقات و پیمایش های پیشین پژوهشگاه همچون موج سوم پیمایش ملی «ارزش ها و نگرش های ایرانیان»، به تحلیل مصرف رسانه ای ایرانیان پرداخته است. نویسندگان این مجموعه تلاش نموده اند به ارتباط مصرف فرهنگی با طبقه متوسط در جامعه ایران پرداخته و مصرف فرهنگی طبقه متوسط نوظهور را با میانجیگری اینترنت، کتاب و تلویزیون تبیین کنند.
در این مجموعه همین طور به لطمه شناسی جریان اطلاعات در شبکه های اجتماعی، نحوه عمل دینداران در فضای مجازی و نیز مرجعیت رسانه ای ایرانیان پرداخته شده است. به استناد این کتاب، در عرصه رسانه ای شدن، یک شکاف دیجیتال میان مناطق شهری/روستایی و نیز بین مراکز استانها با شهرهای کوچک در ایران وجود دارد که باید به آن توجه کرد.



دیگر کتاب منتشرشده در پژوهشگاه «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» (گزارش کشوری- موج سوم) است که در ۴۴۴ صفحه به چاپ رسیده است.
در معرفی این کتاب آمده است: این پیمایش بعد از ۱۶ سال وقفه، با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرح های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال ۱۳۹۸ اجرا شده اشت. (موج اول این پیمایش در سال ۱۳۷۹ و موج دوم آن در سال ۱۳۸۲ انجام شده است.)
در موج سوم این پیمایش تعداد ۱۵۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفته اند و سه محور «فعالیت فرهنگی»، «مصرف فرهنگی»، و «تقاضای فرهنگی» (در قالب مقولاتی چون: کارهای مذهبی، کارهای اجتماعی، کارهای ورزشی، کارهای تفریحی، کارهای هنری و دستی، کتاب و کتاب خوانی، روزنامه و مجله خوانی، مصرف رادیو، تلویزیون، انواع دیگر رسانه های صوتی تصویری، کامپیوتر، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، موسیقی، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی) بررسی و سنجش شده است.
به استناد یافته های این پیمایش الگوهای تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی در ایران تغییر کرده که لازم است این الگوها بررسی و تحلیل شوند. امید است نتایج این پیمایش مورد بهره برداری قرار گیرد.







منبع:

1399/11/06
17:49:40
0.0 / 5
1051
تگهای خبر: اینترنت , تئاتر , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
لباس دونی