نگاهی به وضعیت گیشه جهانی سینما در سال ۲۰۲۰

نگاهی به وضعیت گیشه جهانی سینما در سال ۲۰۲۰

لباس دونی: از کاهش درآمد تا کوتاه شدن پنجره اکران و قدرت گرفتن سرویسهای نمایش خانگی و پخش اینترنتی، انتشار کرونا بر گیشه جهانی سینما در سال ۲۰۲۰ میلادی تأثیر قابل توجهی گذاشت.


به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بعد از آن که برای پنج سال متوالی درآمد گیشه آمریکای شمالی مرز ۱۱ میلیارد دلار را رد کرد، در سال ۲۰۲۰ این درآمد به کمترین میزان خود در ۴۰ سال قبل رسید و روی ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار متوقف گردید. برپایه آمار انتشار یافته از موسسه کام اسکور، این به معنای کاهش ۸۰ درصدی فروش سینماهای این کشور در مقایسه با سال قبل است. درآمد بازارهای جهانی هم که در دوران انتشار کرونا نسبت به آمریکا به مراتب وضع بهتری داشتند، طبق پیشبینی ها در نهایت چیزی بین ۱۱ تا ۱۲ میلیارد دلار خواهد بود، درآمدی که در سال ۲۰۱۹ به ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هم رسید.
جیم اور (Jim Orr) رئیس بخش توزیع داخلی استودیو فیلمسازی یونیورسال پیکچرز در اینباره می گوید: سال جاری مثل هیچ سالی نیست. هیچگاه کسب و کار این صنعت تا این حد کساد نبوده است.
به جز ماه های ژانویه (دی- بهمن ۹۸) و فوریه (بهمن- اسفند ۹۸)، گیشه سال ۲۰۲۰ را نمی توان با استانداردهای پیش از انتشار کرونا سنجید. به صورت کلی، در یک سال عادی وضعیت گیشه های سینما نسبتا قابل پیشبینی است اما به گفته پل درگارابدین تحلیلگر ارشد رسانه، با تعطیل شدن سینماها از روز بیست مارس (۱ فروردین ۹۹) همه چیز تغییر نمود و خاصیت غیرقابل پیشبینی بودن ماندگار شد.
بیشتر سینماهای آمریکا به مدت شش ماه و در طول فصل تابستان تعطیل بودند، فصلی که معمولا حدود ۴۰ درصد از درآمد سالانه سینماها در آن حاصل می شود. در دو سال قبل سینماها در فصل تابستان بیشتر از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار درآمد داشتند اما سال جاری این درآمد به ۱۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار محدود شد که بیشتر آن هم از سینما ماشین ها بود. در واقع به قول درگارابدین، سینما ماشین ها قهرمانان فصل تابستان شدند.
وقتی سینماها سرانجام در اواخر ماه آگوست و اوایل ماه سپتامبر (شهریور ۹۹) بازگشایی شدند، هم ظرفیتشان محدود بود و هم فیلمهای محدودی برای نمایش وجود داشت. هم اکنون تنها حدود ۳۵ درصد از سینماهای آمریکا فعال بوده و سالن ها در بعضی از بزرگترین بازارهای سینمایی این کشور همچون نیویورک و لس آنجلس آنچنان تعطیل هستند. باآنکه در این زمان جریانی مستمر از اکران های جدید وجود داشت اما فیلم های گیشه پسند از دسترس دور بودند؛ بعضی از این فیلمها به سرویس پخش اینترنتی منتقل شدند و برخی به سرویسهای کرایه دیجیتال. اما اکران بخش عمده این فیلمها به سال ۲۰۲۱ یا بعد از آن موکول شد.
در سال ۲۰۲۰ میلادی برای نخستین بار در بیشتر از یک دهه گذشته هیچ فیلمی از دنیای سینمایی مارول اکران نشد. کارخانه ابرقهرمان سازی شرکت والت دیزنی در دو سال قبل با فیلمهای انتقام جویان: آخر بازی و پلنگ سیاه صدر لیست پرفروش ترین های سال را به تصاحب خود درآورد و همیشه معمولا دو یا چند فیلم را در بین ده فیلم برتر سال داشت.
فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰ هم فهرستی آشفته و بی نظم است متشکل از فیلم هایی که عموما در دو ماهه اول این سال کرونازده اکران شده بودند. فیلم پسران بد تا ابد با بازی ویل اسمیت از زمان اکران خود در ماه ژانویه با ۲۰۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش، در ردیف اول پرفروش ترین فیلمهای سال قرار گرفت و در گیشه جهانی هم بعد از فیلم چینی هشتصد، رتبه دوم پرفروشترین فیلمها را به دست آورد. هشتصد نخستین فیلم غیرهالیوودی است که پرفروشترین فیلم سال در جهان می شود. تنها فیلم هایی که بعد از اعمال مقررات قرنطینه اکران شدند و توانستند به لیست ۱۰ فیلم پرفروش سال راه یابند یکی انگاشته ساخته کریستوفر نولان بود که با ۵۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروش در جایگاه نهم قرار گرفت و دیگری انیمیشن خانواده کرودها: عصر جدید که با ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش جایگاه دهم را تصاحب کرد.
به علاوه، دستکم ۱۵ فیلمی که به لیست ۱۰۰ فیلم پرفروش سال راه پیدا کردند، فیلم های قدیمی چون شعبده بازی (Hocus Pocus)، امپراطوری ضربه میزند (The Empire Strikes Back) و کابوس پیش از کریسمس (The Nightmare Before Christmas) بودند که بعد از سال ها باردیگر اکران شدند. درگارابدین می گوید: کورسوی امید سالن های سینما این است که باآنکه مردم در خانه نامحدود گزینه داشتند، همچنان دنبال سینما رفتن بودند. مردم میل دارند بیرون از خانه خویش را سرگرم کنند، این میل تغییری نکرده اما توان آنها برای این کار به شکل قابل توجهی محدود شده است.
شیوع کرونا حتی قضاوت درباره هفته اول اکران که زمانی معیار قابل اعتمادی برای پیشبینی چشم انداز بلندمدت یک فیلم بود را هم تغییر داد و امکان دارد وضع تا مدت ها به همین صورت باقی بماند.
سینماها از به کارگیری شیوه نامه های پیشگیرانه سفت و سخت و آزمایش راه های مختلف برای برگرداندن مردم به سالن ها استفاده می نمایند اما با این وجود میزان تماشاچیان در فصل پاییز و زمستان همچنان محدود باقی ماند.


جان اسلاس مدیر ارشد شرکت مشاوره رسانه ای Cinetic می گوید: مردم برای فرار کردن (از واقعیت) به سینما می روند. این که مجبور باشید در سینما ماسک بزنید، با فاصله از دیگران بنشینید و بیش از اندازه نسبت به اطرافتان آگاه باشید، این دیگر تجربه سینمایی نمی گردد. اگر سال جاری را برپایه میزان حضور مردم در سینماها قضاوت نماییم، در حق آنچه واقعا در حال روی دادن است، بی انصافی است.
سینما رفتن در سال ۲۰۲۰ داستان صنعتی است با ۱۵۰ هزار نیرو که در تلاش است تا بازگشت شرایط به حالت عادی، سرپا بماند، شرایطی که شاید در آینده نزدیک اتفاق نیفتد اما در نهایت محقق می شود. سینماهای کوچک هم در بسته های حمایتی کرونا راه نجات خویش را خواهند یافت.
با این حال، تأثیر انتشار کرونا روی کسب و کارها غافلگیرکننده بود و با وجود پیشرفت ها و سازش های تاریخی که اتفاق افتاد، آشکار شدن تأثیر کامل آن شاید تا مدتی طول بکشد. از برخی ابتکارات به خوبی استقبال شد، همچون توافق مهم یونیورسال با چند سینمادار برای کوتاه کردن پنجره اکران از ۹۰ روز به ۱۷ روز. اما دیگر ابتکارات همچون تصمیم استودیو فیلمسازی برادران وارنر به این که تمام فیلمهای سال ۲۰۲۱ خویش را همزمان در سینماها و روی سرویس اینترنتی اچ بی او مکس اکران کند، چندان مورد استقبال قرار نگرفتند.
برکسی پوشیده نیست که سرویسهای پخش اینترنتی، خواه اشتراکی و خواه ویدئو به درخواست، خلا بزرگی را برای فیلمبازانی که به دنبال محتوای جدید بودند، پر کردند. باآنکه گزینه های خانگی به رقابت برای جلب توجه و پول مخاطبان ادامه خواهند داد، عده ای معتقدند این سرویس ها ناقوس مرگ سینماها هستند. روی هم رفته، استودیوهای فیلمسازی به دنبال کنار گذاشتن مدل سینمایی نیستند هرچند اولویت آنها به سمت پخش اینترنتی تغییر کرده است.
اور می گوید: فکر می کنم کورسوی امیدی در اینباره وجود داشته باشد. همانطور که واکسیناسیون ها ادامه پیدا می کند، صددرصد باور دارم که مردم به محض این که امکان آنرا پیدا کنند، به سینماها بازخواهند گشت. مدل (سینمایی) از بین نمی رود.
ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری بعنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دیماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام نمود.
این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۸۴میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیشتر از یک میلیون و هشتصد هزار نفر جان باخته اند.
شیوع این ویروس باعث تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همچون جشنواره ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون همچون فرهنگ گذاشت.


1399/10/15
01:39:40
0.0 / 5
400
تگهای خبر: تئاتر , جشنواره , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لباس دونی