مدیركل موزه های وزارت میراث فرهنگی:

استانداردهای حفاظتی موزه ها با كمبود اعتبارات تغییر نمی كند

استانداردهای حفاظتی موزه ها با كمبود اعتبارات تغییر نمی كند

لباس دونی: مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی ضمن اشاره به کاهش درآمدهای موزه ها ناشی از کرونا اظهار داشت: امکان توسعه تجهیزات وجود ندارد، اما استانداردهای حفاظتی موزه ها با کمبود اعتبارات تغییر نمی نماید.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایرنا در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش اعتبارات هزینه ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبلغ ۶۰۱ میلیارد و ۱۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در بخش تملک دارایی های سرمایه ای این وزارتخانه مبلغ ۷۹۳ میلیارد و ۲۰۸ هزار و ۶۰۰ هزار تومان محاسبه و پیشنهاد شده است. در حالیکه مجموع اعتبارات مصوب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال ۱۳۹۹ مبلغ یکهزار و ۳۵۷ میلیارد و ۹۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.
در حالی پارسال ۷۰ میلیارد تومان میزان درآمد وزارتخانه در چارچوب فروش بلیت و برنامه های اجرا شده در اماکن تاریخی بود که این درآمد بین این اماکن برای نگهداشت آنها توزیع می شد؛ سال جاری به علت همه گیری ویروس کرونا این مبلغ به کمتر از یک میلیارد تومان کاهش یافته است. بودجه ۱۴۰۰ وزارت میراث فرهنگی هم نشان داده است جایگزینی برای این درآمد در نظر گرفته شده نشده است.
محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نگرانی اصلی را در بخش ردیف درآمدی ارزیابی کرد و اضافه کرد: با عنایت به انتشار کرونا و تعطیلی موزه ها و محوطه های تاریخی برای اعتبارات این بخش نگرانی های زیادی وجود دارد، چونکه هر ساله بخش از اعتبارات برنامه ردیف توسعه زیرساخت گردشگری و پشتیبانی از بناهای تاریخی از این بخش و بخشی از عوارض خروج از کشور تأمین می شد؛ ولی اکنون درآمدهای متفرقه دولت همچون عوارض خروج از کشور با انتشار کرونا و ممنوعیت سفر در این بخش هم با کاهش زیادی روبه رو شده است.
وی با اشاره به اینکه مجلس نمی تواند منابع و مصارف بودجه وزارت خانه را تغییر عمده دهد، اظهار داشت: انجام کارهای حمایتی همچون اعطای اعتبارات و تسهیلات برای فعالان گردشگری، تأمین اعتبارات برای فعالان صنایع دستی در چارچوب تبصره برای بودجه سال ۱۴۰۰ بسیار راه گشا می تواند باشد.
محمدرضا کارگر هم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن اشاره به کاهش شدید درآمد موزه ها در دوره انتشار کرونا اظهار داشت: با ارتقای فرهنگ مردم و علاقمندی آنها به بازدید از موزه ها طی سالهای قبل از درآمد موزه ها از محل فروش بلیط تأمین می شد اما با تعطیلی موزه ها این درآمد از دست رفته است.
وی ضمن اشاره به اینکه برنامه های گوناگونی از محل این درآمد در نظر گرفته شده بود، اظهار داشت: تجهیز و توسعه موزه ها، فروش بلیت الکترونیکی و توسعه دیگر خدمات جانبی همچون برنامه های پیش روی ما بود که با از دست دادن این درآمد امکان ادامه این فعالیت ها دیگر وجود ندارد.
کارگر اظهار داشت: البته این کمبود اعتبارات اصلاً سبب نخواهد شد استانداردهای حفاظتی موزه را کاهش دهیم و بهره گیری از کمک بخش خصوصی و مدیریت هیات امنایی موزه ها را یکی از برنامه های پیشرو عنوان نمود.
.




منبع:

1399/09/18
18:55:00
5.0 / 5
1271
تگهای خبر: خدمات , سفر , صنایع دستی , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
لباس دونی