اهمیت توجه به هنر درمانی دیجیتالی

اهمیت توجه به هنر درمانی دیجیتالی

لباس دونی: مدرس دانشگاه و كارگردان تئاتر معتقد می باشد كه هنردرمانی دیجیتالی به تعامل بین رشته ای سه حوزه روانشناسی، هنر و رسانه های دیجیتالی می پردازد، درمانی كمكی، غیر حضوری با هدف كاهش جابجایی فیزیكی مراجعان و پایین آمدن سطح هزینه های درمان و افزایش كیفیت و كارایی حوزه های توانبخشی و بازتوانی با روش های خلاقانه هنر دیجیتالی و اهمیت توجه به هنر درمانی دیجیتالی است.



مجید امرایی عصر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، هدف هنردرمانی دیجیتالی را کمک به همنوعان با بهره بردن از ظرفیت های تعاملی رشته های مختلف "هنری"، " روانشناختی" و امکانات "رسانه های دیجیتالی" عنوان نمود.

نویسنده کتاب "ده قدم با نمایش درمانی" معتقد می باشد، در شرایطی که علوم مختلف شیوه های تاثیرگذاری و تاثیرپذیری خودرا متحولانه در پیش گرفته اند هنردرمانی دیجیتالی نیز در آینده یکی از مهمترین شاخه های توانبخشی و بازتوانی افراد خواهد بود.

این نمایش درمانگر در تبیین گفته های خود اضافه کرد: در کشور ما ایران که بنا به آمارهای رسمی اگر این روند کاهشی زاد و ولد و" تولید مثل " ادامه داشته باشد تا سال ۱۴۳۰ خورشیدی یکی ازپیرترین کشورها با آمار سی میلیون سالمند خواهیم بود توجه به هنر درمانی دیجیتالی امری بدیهی است.

وی اضافه کرد: این آمارها به مراکز خدمات اجتماعی هشداری است که " اگر با علم روز و متناسب با نیازهای اجتماعی گام برندارند سونامی پیری در آینده بزرگترین بحران اجتماعی ما خواهد بود".

نویسنده کتاب "نمایش درمانی در راه تکامل " اظهار داشت: بنظر می رسد " توانبخشی مبتنی بر دیجیتال" می تواند در راه کاهش ترددهای سالمندان و مددجویان معلول و همین طور کاهش هزینه های درمان خانواری و بالا بردن سرعت درمان هایی از این دست موثر باشد.

امرایی اشاره کرد: در شرایطی که ۱۵ درصد آمار جمعیتی ایران معلول هستند و حدود ۱۲ میلیون ایرانی از معلولیت رنج می برند توجه به درمان های غیر دارویی خصوصا درمان های مبتنی بر "هنر درمانی " امری بدیهی می نماید.

وی اظهار داشت: بهره گیری از نظرات صاحب نظران عرصه هنردرمانی در سراسر دنیا یک نیاز اجتماعی است که خیلی از مراکز در رابطه با حوزه هنر درمانی از آن استفاده می نمایند و امید است در کشور ما هم با اقبال مراکز علمی و پژوهشی رو به رو شود.

پژوهشگر حوزه هنردرمانی اضافه کرد: با این پیش فرض آینده توانبخشی جوامع بشری توانبخشی دیجیتالی خواهد بود و یافتن راهکارهای جدید برای کمک به همنوعان وظیفه همه فعالان عرصه درمان و توانبخشی و هنر و دیجیتال است، امید که هنر درمانگران درایران نیز به این سمت هدایت شوند.

وی اظهار داشت: "هنردرمانی دیجیتال" اصطلاحی عمومی برای گستره ای از آثار هنری و شیوه های هنری است که از فناوری دیجیتال به عنوان بخش ضروری پروسه خلق و یا ارائه آثار هنری استفاده می نماید، براین اساس واژه ی دیجیتال نخست، "نشانه یا نمود اثر هنری" است و دوم " ابزار تولید هنر" است.

به گفته این استاد دانشگاه: پروسه نو ظهور و نوآورانه هنردرمانی دیجیتالی از دههٔ ۱۹۷۰ میلادی اسامی مختلفی به خود گرفته است همچون "هنر کامپیوتر ای"، "هنر چند رسانه ای" و" هنر دیجیتال " که عنوان اخیر کاملترین نام برای این حوزه است.

رئیس انجمن نمایش درمانی ایران DTCI اظهار داشت: "هنر دیجیتال یک فعالیت هنری است که از تکنولوژی دیجیتال بعنوان بخش مهمی از پروسه خلاقیت، ارائه و تولید اثر هنری استفاده می نماید.

امرایی اضافه کرد: به معنای گسترده تر" هنر دیجیتال هنر معاصر است که از روش تولید انبوه دیجیتالی یا رسانه های دیجیتال استفاده می نماید و تکنیک های هنر دیجیتالی را به شکل گسترده توسط رسانه های اصلی اشاعه می دهد.

نویسنده کتاب" نمایش درمانی راهی برای آزاد سازی ذهن" اشاره کرد: در هنر دیجیتال فیلم سازان برای تولید جلوه های بصری و ویژه و همین طور " انتشاردسکتاپ " تأثیر زیادی بر دنیای چاپ و نشر دیجیتالی داشته اند، هر چند که بیشتر مربوط به طراحی گرافیکی بوده است اما هنردیجیتالی هنری است مبتنی بر تکنولوژی دیجیتالی در تولید و ارائه آثار هنری.



استاد دانشگاه علامه معتقد می باشد، امروزه هنر دیجیتال تحت تاثیر رسانه های نو ظهور و جدید قرار گرفته و بعد از برخی مقاومت های اولیه از طرف هنرمندان و فعالان هنر، تاثیر فناوری دیجیتال پذیرفتنه شده است و کارهای هنری مانند فیلم سازی، نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی، موسیقی، صدا و همین طور هنرهای نمایشی به شدت تحت تاثیر این روش جدید خلق هنری قرار گرفته و هنرورزان این عرصه تلاش می کنند تا از این فنآوری جدید بهره های کافی و وافی ببرند.

مدر مسئول مجله تخصصی "تیاتر" اضافه کرد: بعنوان نمونه در هنرهای نمایشی و فیلم سازی با بازسازی چهره بازیگران (زنده نمایی چهره) هنرمندان بزرگ در گذشته (وفات یافته) مبادرت به تولید فیلم های دیجیتالی و نمایش های دیجیتالی کرده اند تا نگاه های سنتی به هنر را تغییر دهند، اما بنظر می رسد در صورتیکه اشکال جدید مانند "هنر خالص"، " هنرنصب دیجیتال" و"واقعیت مجازی"، هنری شناخته شده اند، دیگر هنرها هنوز راه تغییر و تحول بسیار در پیش دارند.

امرایی اضافه کرد: حالا به سبب بروز ویروس کرونا نیاز به فن آوری دیجیتال هنرها در جوامع انسانی دو چندان شده است و در این حوزه اجماع شدیدی به وجود آمده که می تواند به گستره ی وسیع حوزه های تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هنر دیجیتال در زندگی انسان معاصر منجر شود.

به باور این استاد دانشگاه: فرصت و ظرفیت جدید و خلاقانه در دنیای مجازی مجال تعاملات بیشتر بین المللی را مهیا ساخته تا سرعت انتقال داده ها زمینه پیشرفت های سریع و وسیع را سبب شود، خصوصا برای مراکز تحقیقی و پژوهشی و هنرمندان حرفه ای تا بتوانند دیدگاه ها و نظرات خودرا به سرعت بست و گسترش دهند.

امرایی اظهار داشت: هنر دیجیتال ارتباط بین هنرمندان و مهندسان و دانشمندان را نشان و ارتباط بین هنر و فن آوری را مورد بررسی قرار می دهد و اصطلاح هنرمند دیجیتال برای توصیف هنرمندی که از تکنولوژی های دیجیتال در تولید هنری استفاده می نماید به کار برده می شود.

به باور این استاد دانشگاه: حالا دیگر مرز بین هنرمند سنتی و دیجیتال فرو ریخته و هنرمند دیجیتال و سنتی از خیلی از منابع اطلاعات الکترونیکی و برنامه ها برای ایجاد کار خود استفاده می نمایند.

وی معتقد است: باتوجه به همبستگی بین هنرهای "تجسمی"، "بصری"، "حرکتی" و "خطی "چنان پذیرش عمومی به وجود آمده که آمار تولیدات هنری به شدت افزایش یافته و ترکیبات جدید هنری باعث شده مخاطبان حوزه های هنری دو چندان شوند.

امرایی اظهار داشت: حالا که در کسری از دقیقه یک اثر هنری می تواند در فضای دیجیتال با میلیون ها مخاطب رو به رو شود و سطح علائق و خواسته های هنری به شدت در حال نوسان و پیشرفت است این سرعت انتقال داده ها گاه رضایت بخش و گاه نا میمون است و این سرعت عمل در انتقال داده ها از ظرفیت های جدید هنر دیجیتال است.



نویسنده کتاب "نمایش نوشته ها " اضافه کرد: حالا خیلی از تعاریف هنر سنتی تغییر پیدا کرده و هنر دیجیتالی بعنوان یک هنر مستقل مورد تایید قرار گرفته است و حتی در خیلی از کشورهای پیشرفته بعنوان یک رشته ی دانشگاهی مد نظر است و مبادرت به پذیرش دانشجویان علاقمند کرده اند، تا جایی که هنر دیجیتال به شکل گسترده جعبه ابزار هنرمند را از مواد خام سنتی به عرصه جدید پیشرفت فن آوری های الکترونیکی تغییر داده و این هنر امکانی پیدا کرده است تا هنرمندان بدون استفاده از ابزار سنتی همچون " قلم مو" و " آکریلیک" با نور، صدا و پیکسل رنگ و…کار کنند، هنرمندان توانسته اند بجای کاغذ و بوم با تصاویر دیجیتالی موجود یا گرافیک کامپیوتری اثری هنری و سه بعدی تولید کنند که در نوع خود جذابیت های منحصر به فردی دارد.

مدرس نمایش درمانی دیجیتالی اشاره کرد: امروزه صفت "هنرمند دیجیتال" برای توصیف هنرمندانی بکار برده می شود که از روش های سنتی هنر فاصله گرفته اند و از فناوری های دیجیتال در تولید هنری خود بهره می گیرند، در یک مفهوم گسترده«هنر دیجیتال» اصطلاحی است که به هنر معاصر که از روش های تولید انبوه یا رسانه دیجیتال بهره می برد گفته می شود.

حال که هنر دیجیتالی بعنوان ظرفیت جدید ارتباطی و بهداشتی و درمانی مورد توجه فعالان این عرصه قرار گرفته است بر همگان خصوصا مراکز علمی و پژوهشی، درمانی و توانبخشی و فرهنگی و هنری لازم است از ظرفیت های این درمان جذاب و موثر بهره برداری کنند.



منبع:

1399/04/27
12:15:16
5.0 / 5
2718
تگهای خبر: آثار هنری , اثر هنری , تئاتر , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
لباس دونی