ساخت سریالی با مبحث سواد رسانه ای

ساخت سریالی با مبحث سواد رسانه ای

به گزارش لباس دونی معاون مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز تولید سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مبحث سواد رسانه ای و فضای مجازی به نام «چای نت» اطلاع داد.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، محمدصادق افراسیابی درباره این سریال توضیح داد: سریال چای نت یک سریال ۲۰ قسمتی است که عمده مباحث مطرح شده در این سریال با زبان طنز، مهارت های مورد نیاز مردم در فضای مجازی را آموزش می دهد.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال افزود: امیدواریم همان طوری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه پیش قدم شده و بحث سواد رسانه ای را مطرح کرده است، دیگر دستگاه ها هم در این عرصه مشارکت کنند تا این سریال ادامه دار باشد و در قسمت های بعدی به مهارت های مورد نیاز مردم در حوزه استفاده از خدمات فضای مجازی پرداخته شود؛ چونکه این ۲۰ قسمت بیشتر به مبحث مهارت های تحلیل محتوای تبلیغات و پیام های رسانه ها در فضای مجازی توجه کرده است.
او با اشاره به اینکه اتاق فکر برنامه ۲۰ مبحث در رابطه با سواد رسانه ای را که مخاطب در زندگی روزمره خود به آنها نیاز دارد را شناسایی کرده و در اختیار تیم برنامه ساز قرار داده است، تصریح کرد: مدیریت مصرف، رده بندی سنی، حفاظت از داده ها و اطلاعات شخصی، صیانت از کودکان و نوجوانان، شیوه های تشخیص اخبار و اطلاعات جعلی، صدمه های بازنشر مطالب ناامیدکننده و شایعات و مهارت های تحلیل و تولید محتوا همچون موضوعات این ۲۰ قسمت است.


افراسیابی تصریح کرد: متاسفانه گاهی در فضای مجازی با محتواهای فریبنده و گمراه کننده ای روبه رو هستیم که سواد رسانه ای می تواند مخاطب را در این حوزه راهنمایی کند و نمی گردد صرفاً به فیلتر و سانسور اکتفا کرد، چون بعضی از مخاطبان بالاخره دسترسی هایی به رسانه ها دارند و هر طور شده به رسانه مد نظر خود دسترسی پیدا می کنند.
او با اشاره به اینکه فضای مجازی، تهدید نیست به شرطی که هنر استفاده از آنرا داشته باشیم، اضافه کرد: بهره گیری درست و آگاهانه از فضای مجازی می تواند ثروت آفرین و کارآفرین باشد.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به سوابق تهیه کننده و کارگردان سریال چای نت افزود: آقای امیرحسین طالبی کاشانی کارنامه خوبی در تلویزیون دارد و تهیه کننده برنامه هایی همچون زیر آسمان شهر و دستپخت بوده است. همینطور آرش تیمورنژاد در گذشته کارگردان سریال اینترنتی نفوذ، اولین سریال اینترنتی کشور با مبحث فضای مجازی بوده است که توانست مخاطب زیادی کسب کند و در سال ۱۳۹۰ مورد تقدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.
افراسیابی افزود: خوشبختانه بازیگران این سریال از هنرمندان خوب کشور انتخاب شدند که خصوصیت خاص این هنرمندان، مبرا بودن آنان از صدمه های فضای مجازی است. این درحالی است که متاسفانه بعضی از سلیبرتی ها، گاهی اوقات تحت تأثیر احساسات زودگذر و یا برخی اخبار جعلی واکنش های نامناسبی از خود بروز داده اند که این مورد به کشور ضربه هایی را وارد کرده است.


وی با اشاره به زمان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای قسمت های این سریال، تصریح کرد: زمان کوتاه این سریال می تواند از نقاط قوت آن محسوب شود، چون که خیلی از برنامه ها و سریال های تلویزیون قابلیت بازپخش در فضای مجازی را به علت طولانی بودن زمان سریال ندارند؛ اما سریال چای نت می تواند از راه وی او دی ها باردیگر پخش شود و حتی می توان گزیده ای ازبخش های این سریال را به صورت ۵ دقیقه ای تدوین و از راه صفحات اجتماعی بازنشر داد.
به قول وی، سریال چای نت پروژه مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما است که متناسب با خصوصیت های کاربران فضای مجازی در حال تولید است و این امید وجود دارد که محتوای این سریال در فضای مجازی توسط کاربران بازنشر شود.
افراسیابی در انتها از تشکیل کارگروهی به نام «کار گروه اقدام سواد رسانه ای» در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع داد و اظهار داشت: این کارگروه، هفت پروژه برای افزایش سواد رسانه ای طراحی شده است که یکی از این پروژه ها تولید محتوای سواد رسانه ای است. بر همین مبنا در سال ۹۸ از محل بودجه بند (چ) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، سه اقدام مشترک با سازمان صداوسیما طراحی شد که یکی از این اقدامات طراحی سریال «چای نت» با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما است. اقدام دیگر طراحی برنامه «بین خطوط» با همکاری شبکه ۲ سیما است و برنامه سوم، تولید ۳۵ تا ۵۰ موشن گرافی است که ۱۴ مورد در سال ۹۸ تولید شد و بقیه آن سال جاری تولید خواهد شد.
او اضافه کرد: فارغ از همکاریهای مشترک با سازمان صداوسیما، در سال ۹۹ بنا داریم علاوه بر این موارد با همکاری موسسات فرهنگی و فعالان تولید محتوای شاغل در بخش خصوصی، ۳۰۰ محتوای سواد رسانه ای تولید نماییم و با همکاری پلتفرم های حوزه نشر آنها را در فضای مجازی منتشر نماییم.
بعضی از دست اندرکاران تولید این سریال عبارتند از: تصویر برداران: حسن زارعی، بابک نعمتی، طراح چهره پردازی: اشکان وثوقی، صدا بردار: علیرضا پاک نهاد، طراح صحنه و دکور: هومن اشکبوس، طراح لباس: کینوش ایزدی، مدیر تولید: بیژن محرمی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: کتایون درخشان، مشاور رسانه ای پ: مجید بهره مند، مدیر تدارکات: ایرج رجب زاده، دستیار دوم کارگردان: مجید معافی – ارسلان تیمور نژاد، منشی صحنه: الناز کوتی، دستیار صحنه: احمد لطفعلی زاده، دستیار لباس: سارا سعادت – هدیه سواد زاده، اجرای گریم: آزاده دانایی، عکاس و تصویر بردار پشت صحنه: سارا پوست پرداز، دستیار تدوین: اسرافیل قاسمی، دستیار تصویر: رسول حیدری زارعی - بهزاد کاظمی، دستیار صدا: اشکان مزین فر.
همینطور غلامرضا نیکخواه، عباس محبوب، یوسف صیادی، فاطمه هاشمی، اشکان اشتیاق و بیتا خردمند همچون بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش می کنند.




منبع:

1399/04/23
20:52:38
5.0 / 5
2415
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لباس دونی