میكروب ها، سلاحی جدید برای تشخیص آثار هنری تقلبی

میكروب ها، سلاحی جدید برای تشخیص آثار هنری تقلبی

لباس دونی: نتایج یك مطالعه جدید نشان داده است با بررسی میكروب هایی كه روی سطح گنجینه های هنری باستانی وجود دارند، می توان اصل یا تقلبی بودن آنها را تشخیص داد.


به گزارش روزنامه خبرگزاری فرانسه، نتایج مطالعات جدید پژوهشگران موسسه تحقیقاتی جی کریگ ونتر آمریکا از آن حکایت می کند که می توان از میکروب هایی که به سطح تابلوهای نقاشی و مجسمه ها چسبیده اند، برای شناسایی آثار جعلی و تقلبی استفاده نمود. شناخت رفتار این میکروب ها همینطور می تواند نقش مهمی در توقف فرایند پوسیدگی بعضی از باارزشترین گنجینه های فرهنگی جهان ایفا کند.
به گفته مانولیتو تورالبا میکروب شناس، ارگانیسم های ریزی که روی آثار هنری زندگی می کنند می توانند خاستگاه اثر و در بعضی موارد محل نگهداری آنرا در طول تاریخ نشان دهند.


این مطالعه که با نمونه برداری از آثار هنری یک مجموعه خصوصی از دوره رنسانس در فلورانس ایتالیا انجام شد، نخستین تحقیق گسترده بر اساس ژنوم است که درباره میکروب های موجود روی آثار هنری انجام می شود.
به عنوان نگاهی دیگر در تشخیص آثار جعلی، از فناوری به کار رفته در این تحقیق همینطور می توان برای نمونه گیری از دی ان ای موجود بر روی اثر استفاده نمود. این روش در نهایت امکان تشخیص اصل یا قلابی بودن یک نقاشی یا دست نوشته باستانی را فراهم می آورد چونکه خیلی از هنرمندان دوره رنسانس چون لئوناردو داوینچی از بزاق یا خون خود در خلق آثارشان استفاده می کردند.
تحولی جدید در انتظار صنعت ترمیم آثار هنری
مطالعه بر روی میکروب هایی موجود روی آثار هنری، همینطور انقلابی عظیم در حوزه حفظ و ترمیم آثار باستانی به پا می کند. چونکه باکتری ها برای مدتی طولانی روی یک اثر باقی مانده و از رنگ روغن یا بوم آن تغذیه می کنند. اغلب این میکروب ها از تلاش ها برای تمیز کردن یا ترمیم آثار هم جان سالم به در می برند.
به گفته تورالبا، بعد از تشخیص وجود جمعیت های میکروبی روی آثار هنری، در گام بعد نوبت به شناسایی رفتار و متابولیسم آنها می رسد. بعد از این مرحله می توان نگاهی مشخص در مورد از بین بردن باکتری های عامل تخریب آثار اتخاذ نمود.
آزمایشگاه های مرمت تلاش و هزینه بالایی را صرف ترمیم آثار هنری می کنند اما یک رویکرد مولکولی می تواند برای تمام این تلاش ها یک راه میان بر باشد.


1399/04/13
23:17:12
5.0 / 5
2793
تگهای خبر: آثار هنری , فناوری , نقاشی‌ , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
لباس دونی