ابزاری نامتعارف برای قیام و سركوب در فرهنگ آمریكایی!
لباس دونی: «همه جایی بودن» یكی از ماهیت های دوچرخه است؛ دوچرخه هایی كه گاهی وسیله ای برای سرگرمی محسوب شوند و در بعضی مواقع هم ارابه ای برای رقابت های ورزشی و گذران زندگی هستند. البته در هرج و مرج اخیر آمریكا هم یك ابزار برای قیام معترضان به نژادپرستی و هم اسلحه ای در دست پلیس برای سركوب آنها است.
به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، حدود ۲۰ روز از مرگ جورج فلوید در آمریکا می گذرد. مرگ ناگوار این انسان توسط پلیس آمریکا سبب شد تا راهپیمایی هایی مسالمت آمیز و خشونت باری در گوشه کنار جهان و ایالات متحده آمریکا با شعار «زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد» شکل بگیرد. در این بین هرگاه تصاویر معترضان آمریکایی به معرض نمایش گذاشته می شود، می بینیم «دوچرخه ها» ابزاری همه کاره و قدرتمندی هستند که پلیس آمریکا از آن برای سپر دفاعی در مقابل معترضان استفاده می نماید و مخالفان به بی عدالتی و نژادپرستی هم آنرا بعنوان وسیله ای برای جابه جایی آسان و سریع در تظاهرات به همراه دارند.
می توان ادعا نمود، بعد از مرگ جورج فلوید، دوچرخه ها به سبب ارزان بودن، جابه جایی آسان، سهولت در تعمیر و نگهداری و ساماندهی به بی نظمی نقش برجسته ای در قیام سراسری آمریکا ایفا می کنند. بواسطه فعالیت آزادانه رسانه ها و شهروند خبرنگاران شاهدیم که چگونه در لس آنجلس، سان فرانسیسکو، پورتلند، شیکاگو، آتلانتا، میامی و ده ها شهر دیگر، معترضین شانه به شانه هموطنانشان با دوچرخه های خود رکاب می زدند تا به دنبال برقرار عدالت در آمریکا باشند. همین طور دوچرخه این امکان را برای پلیس فراهم نموده تا با توسل به اسلحه یا گاز اشک آور به سرکوب معترضان بپردازد.
ابزار قیام، وسیله سرکوب
بنابراین می تواتن اظهار داشت که «همه جایی بودن» یکی از ماهیت های دوچرخه است. دوچرخه ها گاهی وسیله ای برای سرگرمی محسوب شوند و در بعضی مواقع هم ارابه ای برای رقابت های ورزشی و گذران زندگی هستند. البته در هرج و مرج اخیر آمریکا هم یک ابزار برای قیام معترضان به نژادپرستی و اسلحه ای در دست پلیس برای سرکوب است.
حضور معترضان دوچرخه سوار در تظاهرات مقابل تبعیض نژادی در آمریکا نشان دهنده یک روند فرهنگی اجتماعی و تغییر نگاه بزرگتری است؛ چونکه در نیم قرن گذشته اگر احیای دوچرخه سواری با دلایلی همچون توجه به تغییرات آب و هوا، بحران های زیست محیطی، بهینه سازی اقتصاد، پیش گیری از همه گیری کرونا، سلامت فردی و توجه به مفاهیم توسعه پایدار انجام می شد، اینک دوچرخه ابزاری برای تغییر و همگرایی اجتماعی و دوچرخه سواران هم بشارت گران فرهنگی، سیاسی و امنیتی هستند.
صلح و استبداد دو روی سکه دوچرخه سواری
جنبشی که در آمریکا شکل گرفته و دوچرخه سوارانی که قسمتی از آن هستند، مجسم کننده نوعی ایده فرهنگی ورزشی برای برقراری صلح، عشق، اتحاد و برابری طبقاتی و نژادی به شمار می آیند، اما کاربرد دوچرخه در جنبشی که حالا در آمریکا شکل گرفته مصرف استبدادی هم دارد. چونکه در آمریکا مدلی از پلیس فعالیت دارد که به آنها «پلیس دوچرخه» می گویند. دربرخی از ایالت های آمریکا دوچرخه هایی در اختیار پلیس قراردارد که آنها می توانند به همراه شوکر، باتوم و گاز اشک از تجمع مردم جلوگیری نمایند.
البته بعضی از شرکت های دوچرخه سازی مانند «فوجی» در آمریکای شمالی ضمن وفاداری به اصول انسانی، ورزشی یا فرهنگی در اطلاعیه ای اعلام نموده است که فروش محصولات «دوچرخه پلیس» را بعد از برخورد سرکوبگرانه وخشونت بار پلیس با معترضان متوقف کرده است.
تبعات منفی استقاده از دوچرخه برای سرکوب مردم
نتیجه اینکه بااینکه اعتراضات اجتماعی قسمتی از فرهنگ عمومی جامعه مدنی و مدرن است و قسمتی از روندهای یک جامعه به شمار رفته که می تواند بخش زیادی از فشارهای اجتناب ناپذیر جامعه مدرن را تخلیه کند، اما نحوه مدیریت این اعتراضات نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چونکه می تواند تبعات منفی برای کلیت جامعه به دنبال داشته باشد.
استفاده قهری از دوچرخه توسط پلیس آمریکا با هدف سرکوب و کنترل اعتراضات نتیجه نا دلخواهی به دنبال خواهد داشت و این اجازه را به سایر دولت ها و حکومت ها می دهد تا با الگوگیری از یکدیگر برای کنترل آشوب و بحران های فرهنگی و اجتماعی از دوچرخه بعنوان یک سلاح مقابل مردم استفاده کنند.
منبع: لباس دونی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب