این شهر به آیین ها و شهر زیرزمینی اش معروف است

این شهر به آیین ها و شهر زیرزمینی اش معروف است

لباس دونی: شهر كوچك نوش آباد در استان كاشان به واسطه شهر زیرزمینی كه دارد و آیین هایی كه هر ساله در ماه محرم برگزار می شود، شهرت پیدا كرده است. جاذبه هایی كه هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از آنها به این شهر سفر می كنند.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، یكی از بزرگترین مراسم عزاداری آئینی محرم كشور هرساله در نوش آباد برگزار می گردد. این مراسم كه شامل سقاخوانی، كتل، تعزیه خوانی، مراسم خیل عرب و خیمه سوزی، سقایی و چاووش خوانی، كشته برداری، بازآفرینی حوادث كربلا تا شام در محرم از زمان ورورد قافله حضرت امام حسین(ع) به كربلا تا بازگشت كاروان اسرا به كربلا، بازسازی مراسم دفن شهدای كربلا توسط قوم بنی اسد است، در ایام دوم و بامداد عاشورا تا عصر روز دوازدهم محرم در مجموعه های فرهنگی ــ مذهبی خیمه گاه حسینی، علقمه و آستان امامزاده محمدبن زیدبن علی بن ابیطالب(ع) شهر نوش آباد برگزار می گردد.
اوج برنامه ها و مراسم هم در دهه ی اول، روزهای دوم و هشتم و در ادامه یازدهم و دوازدهم ماه محرم و اربعین حسینی برگزار می گردد كه در آن آیین ورود امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) به سرزمین كربلا تا شهادت و اسارت اهل بیت(ع)، تدفین امام و ۷۲ تن از یارانش در قالب بزرگترین تعزیه و مراسم آیینی انجام می گردد.
امسال هم همزمان با هشتمین روز محرم حركت كاروان اولیاء در قالب ابا عبدالله، یاران و اهل بیتش، خاندان بنی هاشم، گروه ملائكه دوزخ، حوریان بهشتی، سپاه اجنه، ملائك مقرب و سپاه اشقیاء در قالب لشگر یزید، ابن سعد، حرمله، ارزق شامی، حكیم بن طفیل، شمر به همراه ۱۰ گروه از نوازندگان سازهای ضربی و بادی در دسته های چند نفره در شكلی كاملا منسجم كه در ابتدا این گونه به نظر نمی رسد با طراحی لباس و گریم هایی كه دیگر كاملا باور پذیر هستند، راهپیمایی می كنند.


آیین های «سقاخوانی» و «كتل كردن كودكان» در نوش آباد سال ۱۳۹۵ در لیست میراث معنوی كشور به ثبت رسیده است. آیین ها و سنت های بسیاری در منطقه كاشان وجود دارد كه حامل هزاران سال فرهنگ و معنویت مردمان ایران زمین بوده و ثبت آن ها بعنوان عناصر هویت بخش منطقه كاشان اهمیت جهانی دارد و در توسعه این منطقه بسیار موثر است.
كتل زیباترین و باشكوه ترین تجلی آیین های نوش آباد و شامل عناصر مختلف رمزی و زیباشناختی است. كتل، كودكی ست كه روز عاشورا بر اسب می نشانند و جلو هیئت عزادار حركت می دهند. یكی از معانی كتل اسب تزئین شده است. در نوش آّباد كتل عبارت است از اسبی تزئین شده كه بر آن كودكی را می نشانند.
گفته می شود، این سنت تا جایی كه در تاریخ گم می گردد در آیین های نوش آباد برگزار می شده است. پیش از تولد كودك نذر می كنند كه اگر نوزاد پسر بود او را كتل كنند. در نخستین یا دومین عاشورای پس از تولد او اسبی یا قاطری تهیه كرده و بعد از تزیین كودك را روی آن می نشانند. اسب را با پارچه های رنگارنگ تزیین كرده و در جلو زین اسب دو میوه شبیه به هم مانند پرتقال یا سیب در كاردی فرو كرده و دو كبوتر هم كنار آن می گذارند، هچنین تنگ آبی را هم به همراه آن می آورند. در حین حركت برای هر كتل شخصی هم مداحی و منقبت خوانی می كند. یك یا دو شاطر هم در كنار هستند.
این شاطران نوجوانانی هستند كه لباس سبز پوشیده و با چوبدستی و تنگ آب، كتل را همراهی می كردند. بعد از آخر مراسم صاحبان كتل نذر غذا به جا می آورند و مردم را برای خوردن ناهار عاشورا به منزل دعوت می كنند. هیئت عزاداری پنجگانه نوش آباد در روز عاشورا هر سال حدود پنجاه كتل دارند. كتل را نماد حضرت علی اصغر می دانند، گر چه این سنت با آیین های بركت بخشی، باران خواهی و حاصلخیزی ایرانی كه كودكان در آن نقش محوری دارند ارتباط اساسی دارد.


سقایی هم از با وقارترین آیین های عزاداری محرم است كه در شهرهای مختلف ایران رواج دارد و هیئت مختلف سقایی در شهرهای همدان، كاشان، تهران، تبریز، قم، یزد، اراك، كرمان، آران و بیدگل، نوش آباد، نیاسر و حتی شهرهای عتبات عالیات در عراق به شكلی با شكوه این آئین را برگزار می كنند.
سقایی در نوش آباد از شب پس از عید غدیر شروع و تا روز عاشورا ادامه دارد. بنابر گفته محققان آیین های عزاداری مانند حجت الاسلام سیدحسین معتمدی، سقایی نوش آباد باشكوه ترین سقایی در ایران است در حسینیه های پنجگانه نوش آباد در محلات توی ده، بالاده، دربریگ، جویباره و شیخ آباد سقایی برگزار می گردد.
سقایی ذكر مصائب وارده بر عترت رسول خدا بخصوص امام حسین(ع) و یارانش به صورت نوحه سرایی دسته جمعی و هماهنگ بدون سینه زنی و زنجیرزنی و سنج و طبل زنی است، به صورتی كه ذكرها به صورت شعر و در قالب نوحه های حزین و سنگین بر گرفته از مقام های موسیقی سنتی ایرانی و غالباً در مایه های شور، دشتی، ابوعطا، همایون، شوشتری و افشاری كه همچون مقامات موسیقی سنتی و عامیانه‌ی ایرانی است خوانده می گردد.
زیبایی، متانت و سبك موسیقیایی با شكوه و سنگین سقایی بسیار تأثیرگذار و شورانگیز است. در كنار لحن آهنگین خوانندگان آنچه بیشتر جلوه می كند، اشعار به كار رفته در این نوحه ها و محتوای مفاهیم قرآنی و عرفانی و همینطور لطایف ذوقی و حقایق تاریخی و باورهای اسطوره ای آن است كه اشعار سقایی را از سطح شعر عامیانه بالاتر آورده است.










عكس ها از فروغ محمدی نیا




1397/07/03
14:59:18
0.0 / 5
4732
تگهای خبر: لباس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لباس دونی