فقدان شفافیت، عامل ضربه زننده بر دسترسی به اطلاعات

فقدان شفافیت، عامل ضربه زننده بر دسترسی به اطلاعات

به گزارش لباس دونی شورای جهانی آرشیو (ایكا) و فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات كتابداری (ایفلا) در اطلاعیه ای مشترك، فقدان شفافیت را عاملی ضربه زننده به روند دسترسی به اطلاعات عنوان كردند.


به گزارش پایگاه اینترنتی شورای جهانی آرشیو، در بخشی از این بیانیه آمده است: جایی كه قوانین جدید حق افراد برای دسترسی، اصلاح و تقاضای تغییر یا حذف اطلاعات مربوط به آنها در موسسات آرشیوی را فراهم می آورد، این مسئله خطر دسترسی محققان و سایرین به سوابق قابل اعتماد در مجموعه های كامل را هم اكنون و در آینده به همراه دارد، ضمن اینكه سبب كاهش شفافیت و پاسخگویی افراد در راس قدرت می شود.
از اینرو، به دولت ها و تصمیم گذاران دیگر سفارش هایی را عرضه می دهیم و از قوانینی كه حقوق و امكانات بیشتری برای تاثیرگذاری در اختیار افراد قرار می دهند، استقبال می نماییم، به نحوی كه بتوانند بر نحوه جمع آوری اطلاعات در مورد آنها و مدیریت این اطلاعات تأثیر بگذارند.
در سال های اخیر علاقه روز افزون و حمایت قانونی و حقوقی با هدف پشتیبانی از حفاظت داده های شخصی افراد بوجود آمده است.
این پیشرفت به شكل گسترده مورد استقبال قرار گرفته اما سبب شده است تا تاكید بیشتری بر چگونگی تاثیر آن بر عملیات آرشیوی و یكپارچگی منابع سازمانی (مثل اسناد؛ داده ها و...) صورت گیرد. این پاسخی به آگاهی از طبیعت تهاجمی روش های جدید گردآوری و استفاده از داده های شخصی است.
با توجه به تمایل افرادی كه درگیر مدیریت منابع آرشیوی هستند؛ فقدان شفافیت می تواند در عمل، منجر به وضع آئین نامه ها و مقررات بیش از اندازه محدودكننده ای شود كه به نوبه خود می تواند بر فراهم آوری و حفاظت آرشیوی اثر گذاشته و در نهایت بر دسترسی به اطلاعات ضربه وارد كند.
این بیانیه در صدد است اصول محوری را در مورد پشتیبانی از قوانین حفاظت از داده ها توسط كتابداران، آرشیویست ها و انجمن های آنها عرضه كند.


1398/12/27
19:26:56
5.0 / 5
3596
تگهای خبر: اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
لباس دونی