بزرگداشت اقبال آذر برگزار گردید

بزرگداشت اقبال آذر برگزار گردید

به گزارش لباس دونی بیست و هشتمین نشست «آیین آواز» به بزرگداشت ابوالحسن خان اقبال آذر خواننده‌ی صاحب سبك و پرچمدار مكتب آوازی تبریز اختصاص داشت.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، به همین مناسبت و در خلال برنامه هایی كه باشگاه موسیقی ارسباران برای اقبال تدارك دیده بود، دو پژوهشگر هنر آواز درباره‌ی سبك و سیاق و جزئیات آوازهای او سخن گفتند و سه خواننده هم اجراهایی را با حال و هوای اقبال عرضه كردند.
ابتدا بخش هایی از فیلم مستند «وارث باربد» با مبحث زندگی و آثار اقبال برای حاضران در فرهنگسرای ارسباران پخش گردید. سپس سبحان مهدی پور ـ خواننده و پژوهشگر جوان ـ روی صحنه آمد و به ایراد سخنانی درباره دوره های مختلف اجرایی آواز توسط اقبال به همراه پخش نمونه های صوتی مربوط به هر دوره پرداخت.
مهدی پور چندی قبل در سفر به تبریز فیلم هایی را از «موزه قاجار» این شهر و «نمایشگاه اقبال» تهیه كرده و یك مصاحبه تصویری هم با استادش كریم صالح عظیمی (از شاگردان سال های دور اقبال) در مورد شیوه آموزش این خواننده و مدرس انجام داده بود.
او ضمن به نمایش گذاشتن فیلم های حاصل از این سفر پژوهشی، روایت هایی را از جمشید اقبال آذر ـ نوه اقبال آذر ـ در مورد علاقه استاد به سه دوره ضبط آوازهایش برای حاضران در ارسباران بازگو كرد.
با آخر این بخش، مهدی پور بعنوان خواننده روی صحنه ماند و آوازی را در دستگاه همایون به شیوه اقبال در همراهی با تار محمدامین اكبرپور اجرا كرد.
در ادامه مرتضی غزنوی ـ خواننده و مدرس آواز ـ بعنوان دومین سخنران با مبحث بررسی آوازی در دستگاه سه گاه با آگاه شعری «من خود ای ساقی از این شوق كه دارم مستم/ تو به یك جرعه دیگر ببری از دستم» سروده‌ی سعدی كه از اقبال به یادگار مانده نكاتی را بیان كرد.
او با استناد به همین آواز، خصوصیت های آوازی اقبال را اینگونه برشمرد: آواز اقبال انرژیك، پرحجم، قوی، گسترده و درعین حال زلال و پرطنین بوده كه از فیزیك خدادادی ریه و عضلات قوی، انرژی و نفس فراوان كه از شرایط جغرافیایی و اجتماعی و سیاسی زمانش مایه گرفته و چنان انسجامی در آن پدید آورده كه گویی سراسر حماسی و رزمی است. همینطور انتخاب ادیبانه شعر و تلفیق آن با موسیقی و همینطور اشراف و احاطه اش بر گوشه ها و ردیف موسیقی سنتی ایران زمین و هم استفاده به جا از تحریر و تنوع و آخر ناپذیری تحریر و ادواتی ازجمله ببم، جانم، لی لی، هارِ دل و... هم زیروبم خواندن وی (در گوشه هایی مانند قرایی، عراق، چكاوك...) صلابت و جذابیتی را كه خاص اقبال است تداعی می كند.
غزنوی افزود: اعتماد به نفس بالای اقبال و شجاعت آوازخوانی در پرده های بالا كه از روح بلند و آزادی خواهی وی سرچشمه گرفته است جذابیتی دوچندان به آثار او بخشیده است. به صورتی كه از قیدوبندها گذشته و هم زمان كه گوشه ای را با غزلی از سعدی یا حافظ و خیام اجرا می كند، واژه های آذری و عربی یا محلی را با تناسب خاصی به كار می گیرد. به صورتی كه كوچك ترین خللی به آوازش وارد نمی كند.
غزنوی در انتها خاطرنشان كرد: زنگ صدای الماس گونه اقبال از شفافیت و درخشندگی بی نظیری برخوردار می باشد و گرفتگی خفیف و حزن آلودی كه بیشتر مربوط به كهن سالی او بوده، چیزی از صفات ناب و اصیل آوازش كم نمی كند، بلكه این گرفتگی را به حسن بدل می كند كه با این گرفتگی از استقامت و زیبایی خاصی برخوردار می باشد. علاوه بر موارد فوق اگر به انتهای نغماتی كه اقبال در پرده های بالا اجرا می كند دقت كنیم كه وصف آن قابل گفتن و نوشتن نیست، سوز و حزنی زیبا و تأثیرگذار می شنویم.
در انتها هم مجری اعلام نمود كه بیست و نهمین نشست آیین آواز ساعت ۱۸ سه شنبه، ۱۱ دی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.



1397/09/15
13:37:18
5.0 / 5
4602
تگهای خبر: موزه , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
لباس دونی