عادت كرده اند مجانی موسیقی بشنوند!

عادت كرده اند مجانی موسیقی بشنوند!

لباس دونی: «مخاطب ما حامی ما است، اما عادت كرده اند كه مجانی موسیقی را دریافت نمایند.»


به گزارش لباس دونی به نقل از روابط عمومی شبكه چهار سیما، «شب موسیقی » در هشتمین نشست خود، شامگاه یكشنبه ۴ آذر، با سوژه «موسیقی تلفیقی» و اجرای رضا مهدوی، میزبان رامین بهنا ـ آهنگساز و تنظیم كننده ـ و حمیدرضا دیبازر ـ استاد دانشگاه و آهنگساز ـ بود.
رامین بهنا در تعریف موسیقی تلفیقی بیان كرد: در ایران بدین معناست كه ما با تركیب اركستراسیون تلفیق احداث می نماییم اما به نظر من این تعریف درست نیست. فیوژن یا موسیقی تلفیقی یعنی هم جوشی دو نوع موسیقی با هم؛ در هر ژانری موسیقی تلفیقی وجود دارد حتی در كلاسیك.
حمیدرضا دیبازر نیز درباره موسیقی تلفیقی اظهار داشت: آنچه مهم می باشد در مورد تلفیق بدانیم این است كه تلفیق گاهی اوقات شكل فرهنگی به خود می گیرد گاهی هنری، گاهی سیاسی و گاهی باز كاركرد اجتماعی دارد. تلفیق در موسیقی همیشه وجود داشته است و برای زمان حال نیست.
وی در ادامه با اشاره به موسیقی های تولید شده توسط خودش و بهنا توضیح داد: ما میوه یك جریان اجتماعی بودیم، یعنی چیزی را تولید كردیم كه پیش از آن شبیهش وجود نداشت. این كارها انقلابی بودند. انقلابی هم به معنای پیشرو و هم به معنای محصول محیط انقلاب شده خودش. اینكه پس از ۲۰ سال هنوز كار ما پخش میگردد به این دلیل است كه ما كاملا پیشرو، مقتدر در عین شباهت دو گروه اورجینال و قابل تفكیك را به وجود آوردیم اما متاسفانه به سبب عدم تخصص و دانش كافی متولیان امر مورد توجه قرار نگرفت.
دیبازر ضمن تشكر از مدیر شبكه چهار و عوامل برنامه درخواست نمود زمان برنامه های در حوزه اندیشه طولانی تر شود. وی همینطور اصرار كرد كه در صدا و سیما نام آهنگساز و شاعر باز در آثار پخش شده، منتشر شود.
بهنا در پاسخ به این پرسش كه «آیا موسیقی تلفیقی آفتی برای موسیقی سنتی محسوب می شود؟» اظهار داشت: این یك نگاه اشتباه است. هیچ موسیقی ای جلوی هیچ موسیقی دیگری را نمی گیرد. اگر برای خلاقیت چهارچوب ببندیم، یعنی خلاقیت وجود ندارد.
دیبازر هم در ادامه اظهار داشت: هر موسیقی جدیدی زمینه تعالی موسیقی های قبلی خودرا به وجود می آورد، چون فشار مثبت وارد میكند و پدیده را از حالت راكت خودش به حركت وا می دارد.
او معتقد است: شرایط اجتماعی پس از انقلاب طوری است كه موزیسین ها فكر می كنند حقشان خورده شده است و به نظر من در زمینه هایی، با عنایت به زاویه ای كه در بحث موسیقی وجود دارد، نسبت به هنرهای دیگر حقشان خورده شده است.
در بخش دیگری از این برنامه این پرسش عنوان شد كه دهكده جهانی چقدر در موسیقی تلفیقی موثر بوده است؟ و بهنا پاسخ داد: تا ۱۰ سال پیش این بمباران اطلاعات وجود نداشت و ما هم اكنون با ازدیاد اطلاعات مواجهیم و نمی دانیم اطلاعات را كجا نگه داری نماییم. انقدر موسیقی می شنویم كه نمی توانیم الهام نگیریم.
دیبازر در ادامه اظهار نمود: درست است كه خیلی ها در این دهكده جهانی فعال می باشند ولی آنهایی موثرترند كه رسانه فراگیرتری دارند.
وی در مورد نقطه عطف موسیقی فیوژن در ایران اظهار داشت: كار خوب دو گروه فوژان و آویژه این بود كه در شكل بی كلام، مخاطب را جذب كرد.
این آهنگساز همین طور درباره اینكه آیا موسیقی در سبد خانوار ایرانی جایی دارد؟ با انتقاد به سیاست های غلط فرهنگی، موسیقی پاپ را مانند اختاپوسی دانست كه دیگر انواع موسیقی را به سبب طمع پول خفه كرده است.
بهنا باز در این زمینه اظهار داشت: مخاطب ما حامی ما هست اما عادت كرده اند كه مجانی موسیقی را دریافت نمایند.
«شب موسیقی» یكی از برنامه های «شب های هنر» است كه به تهیه كنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یك شنبه شب ها ساعت ۲۳ به صورت زنده، از شبكه ۴ سیما پخش میگردد.



1397/09/05
21:10:23
5.0 / 5
4602
تگهای خبر: خلاقیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لباس دونی