استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران:

تهدید حمله ترامپ به اماكن فرهنگی، كلكسیون تخلفات بین المللی است

تهدید حمله ترامپ به اماكن فرهنگی، كلكسیون تخلفات بین المللی است

به گزارش لباس دونی استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران اظهار داشت: توییت رئیس جمهوری آمریكا در مورد حمله به اماكن فرهنگی ایران، كلكسیونی از تخلفات بین المللی است كه به سبب اسناد مختلف حقوقی بین المللی در حوزه حقوق بشردوستانه، منع توسل به زور و حقوق بشر بین المللی می توان برای دولت آمریكا قائل به مسئولیت بین المللی شد.


امیرساعد وكیل روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اضافه كرد: اساسنامه دیوان بین المللی كیفری هر مقام رسمی دستور دهنده به حمله نظامی مقابل اموال فرهنگی را مشروط به اینكه این حمله عملی شود، جنایتكار جنگی قلمداد می كند.
ترامپ بعد از دستور به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر در بامدادان روز جمعه ۱۳ دی ماه در راه فرودگاه بغداد، در توئیتر خود نوشت: «چنانچه ایران به هر یك از نیروهای آمریكایی یا تجهیزات آمریكا حمله كند، ما به سرعت و با جدیت ۵۲ نقطه ایران (به تعداد ۵۲ آمریكایی كه ایران سال ها پیش گروگان گرفته بود) كه بعضی از آنها (۵۲ منطقه) سطح بالا و حایز اهمیت برای ایران و فرهنگ ایران هستند و نیز مواضع آنها و خود ایران را هدف قرار می دهیم. دیگر تهدیدی در كار نیست.»
وكیل گفت: آنچه به لحاظ حقوق بین الملل در همین مقطع پیش از هرگونه اقدام نظامی از طرف ایالات متحده محرز است، این است كه رئیس جمهوری آمریكا در راه آغاز به جنایت جنگی قرار گرفته است.
تهدید حمله به اموال فرهنگی قابل پیگرد است
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: همین كه ترامپ بطور رسمی حمله به اموال فرهنگی را بعنوان یك تهدید اعلام نموده است، بر پایه اصول حقوق بین الملل كیفری، مرتكب عمل خلاف تهدید به توسل به زور و همین طور در آستانه تدارك مقدمات حمله به اموال فرهنگی است كه می تواند به آغاز به جنایت جنگی بعنوان یك جرم مستقل منجر شود و برمبنای موازین بین المللی این امر قابل تعقیب و پیگرد است.
وكیل با اشاره به اینكه یكی از اصول بنیادین حقوق بین الملل، قاعده منع توسل به زور در روابط بین المللی است، توضیح داد: این اصل بنیادین در بند چهارم ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد، به این تعبیر بیان شده است كه نه تنها استفاده از زور نظامی و توسل به جنگ در حقوق بین الملل ممنوع است؛ بلكه حتی تهدید به توسل به زور نیز بعنوان نقض قاعده آمره بین المللی تصویب شده و یكی از اركان منشور سازمان ملل متحد است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تهدید رئیس جمهوری ایالات متحده به حمله به نقاط مختلف ایران همچون مراكز فرهنگی، علاوه بر اینكه با عرف بین المللی حقوق مخاصمات مسلحانه در خصوص ممنوعیت بمباران اموال و میراث فرهنگی كشورها مغایرت دارد، حتی سلسله قطعنامه های شورای امنیت همچون قطعنامه ۲۳۴۷ به صراحت حمله نظامی به مراكز و اموال فرهنگی ایران را جنایت جنگی تلقی می كند.
وی اشاره كرد: اموال فرهنگی كشورها حقِ بر میراث فرهنگی ملتهاست و حتی در مواردی كه به ثبت جهانی یونسكو رسیده است؛ بعنوان میراث مشترك بشریت تحت حمایت نظام بین المللی قرار می گیرد.
خدشه بر حقوق جهانی فرهنگی جامعه بین الملل
استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران افزود: علاوه بر این از منظر سازوكارهای حقوق بشری نیز نقض حقوق فرهنگی مردم ایران و در مواردی كه اموال فرهنگی در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسكو قرار گرفته است، حقوق جهانی فرهنگی جامعه بین المللی در معرض خدشه اساسی قرار گرفته است و می تواند نقض میراث غیرملموس فرهنگی نیز باشد.
مجامع بین المللی به تدابیر بازدارنده مبادرت كنند
وكیل توضیح داد: بدین سان اقدام مجامع بین المللی همچون كمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل متحد كه نظارت بر اجرای میثاق بین المللی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را بر عهده دارد، باید نسبت به این قبیل رویكردها، به تدابیر بازدارنده و اتحاذ مواضع روشن مبادرت كند.
به گفته استاد دانشگاه تهران، برمبنای كنوانسیون لاهه در زمینه ممنوعیت حمله به اموال فرهنگی در حین مخاصمات و همین طور اصول عرفی حقوق بشردوستانه بین المللی كه توسط كمیته بین المللی صلیب سرخ تدوین شده است؛ جای هیچ تردیدی نیست كه اساسا اموال فرهنگی و مراكز فرهنگی نمی تواند بدواً بعنوان یك هدف نظامی شناخته شود.
سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی بامدادان جمعه ۱۳ دی ماه به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت بعد از عمری مجاهدت در حمله نیروهای آمریكایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.
بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریكا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده كل قوای این كشور صادر كرده بود.
در پی این اقدام تروریستی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام نمودند.
مراسم تشییع پیكر سردار شهید سلیمانی بامداد فردا دوشنبه ۱۶ دی ماه ساعت هشت بامداد از مقابل دانشگاه تهران برگزار می گردد.
تعدادی از دانشجویان دانشگاه های غیرتهرانی فردا جهت شركت در این مراسم عازم تهران می شوند كه این مسأله نیازمند همكاری دانشگاه ها برای ارائه خدمات به این دانشجویان مسافر است.



منبع:

1398/10/15
18:58:16
5.0 / 5
4345
تگهای خبر: خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لباس دونی