اشك و آواز علی اصغر شاه زیدی

اشك و آواز علی اصغر شاه زیدی

لباس دونی: علی اصغر شاه زیدی با اشك و آواز یاد و خاطره استادش «تاج اصفهانی» را زنده كرد.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، بیست وهفتمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز كه از ابتدا قرار بود به تجلیل از علی اصغر شاه زیدی ـ خواننده آواز ـ اختصاص داشته باشد در اصل به بزرگداشتی برای تاج اصفهانی یكی از ستون پایه های مكتب آوازی اصفهان بدل شد. شاه زیدی در تجلیل از استادش، خاطره تعریف كرد، اشك ها ریخت و آواز خواند.
شاه زیدی درباره هنر آواز ملی ایران زمین و دلیل برجستگی مكتب اصفهان، اظهار داشت: شهر ما تا كنون در پنج دوره‌ی مختلف پایتخت ایران بوده و خب پایتختی مركزیت خیلی چیزها همچون هنرهای مختلف را با خودش برای مردم آن خطه به همراه می آورَد. درست مثل ماهی های ریز رودخانه ها كه كم كم به دریاها و بعد هم اقیانوس ها می پیوندند. خب كیست كه نداند ماهی های درشت و كوسه و نهنگ را در رودخانه نمی توان سراغ گرفت و در دریاهای بزرگ و اقیانوس ها جای چنین ابرماهی هایی است. اصفهان باز بعنوان مهد هنر و فرهنگ این ملك دارای چنین خصوصیاتی بوده و فقط در موسیقی و آواز ما استادانی مثل حسن كسایی، جلیل شهناز، تاج اصفهانی، سیدرحیم اصفهانی، ادیب خوانساری، محمد طاهرپور و بسیاری دیگر را تحویل هنر ایران عزیزمان داده است.


این شاگرد برجسته تاج اصفهانی سپس به نقل از استادش اخلاق را بسی مهمتر از هنر دانست و اظهار نمود: تاج بزرگ همیشه می گفت دنیایی از هنر بدون اخلاق و به دور از شأن انسانی در نزد فرد صاحب هنر به پشیزی نمی ارزد و ما شاگردانش همیشه كوشیده ایم در رعایت سفارش های این پدر معنوی مان سرافراز بیرون بیاییم. هرچند خود ما نمی توانیم به خودمان نمره بدهیم و مشخص نیست از این آزمون سربلند بیرون آمده باشیم.
او سپس با چشمانی اشكبار نمونه ای از اخلاق برجسته‌ی استادش را بازگو كرد: روزی كه با اتومبیلم به اتفاق همسر استاد به محل برگزاری تشییع و تدفین پیكر استاد رهسپار شده بودیم، این بانوی گرامی اینگونه زبان گرفت كه آقای تاج؛ دیگر پس از شما چه كسی نگران جان مورچه هاست؟ و اشاره این بانو به این بود كه استاد تاج همیشه به همسرشان می گفتند لطفاً شب ها حیاط را آب و جاروب بزنید تا مورچه ها برای خواب به لانه شان رفته باشند و یك وقت در اثر آب و جاروب آسیبی نبینند.
شاه زیدی درانتها صحبت هایش همه دوستداران آواز را به مراسم سی و هفتمین سالگرد درگذشت استادش كه به سیاق هرساله در ۱۳ آذرماه در شهر اصفهان و بر سر مزار آن زنده یاد برگزار می گردد دعوت كرد.

هنرجوی آواز نباید همیشه نزد یك نفر آموزش ببیند
در بخش دیگری از این نشست، عبدالكریم پاك سیرت با سوژه «آسیب شناسی شیوه های تدریس هنر آواز ایرانی» سخنرانی كرد. این مدرس آواز ضمن بررسی شیوه آموزشی استاد دكتر نورعلی خان برومند كه شاگردان شاخصی همچون محمدرضا شجریان و اكبر گلپایگانی را به جامعه موسیقی و آواز تحویل داده اظهار داشت: دوستان همكار و مدرسان آواز نباید تصور كنند كه هنرجو باید همیشه پیش یك نفر خاص آموزش آواز ببیند. چقدر خوب است كه وقتی مطالب خوشان به اتمام رسید و در مقوله هایی در تدریس این هنر كه تبحر دارند همه چیز را به هنرجو منتقل كردند او را برای تكمیل معلومات آوازی به نزد معلم دیگری بفرستند و چرخه آموزش همین طور به درستی ادامه پیدا كند و انشاءالله به جای درست و نتایج خوبی در عرصه‌ی اجرا ختم شود.
در ادامه مجری از هادی منتظری نوازنده‌ی باسابقه كمانچه دعوت كرد تا آواز شاه زیدی را همراه كند. شاه زیدی در دستگاه شور آواز بداهه ای را خواند.


مظفر شفیعی، محمد ملاآقایی، مرتضی غزنوی، میلاد كیایی، امیر مداح، فاضل جمشیدی، لطفعلی سیلانی، محمداسماعیل قنبری، سیدحسین جعفری، علی اكبر كهربایی، مسعود اعرابی، مسعود میرزاحیدر، حمید لاجوردی، امیر شرفیان، منصور رسولی، محمود حشمت، سروش یغمایی، علی عرب خوانساری، سعید ناظمی و بامدادان فلاحتی همچون هنرمندان حاضر در این نشست بودند.
درانتها باز اعلام گردید كه بیست وهشتمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز ساعت ۱۸ سه شنبه ۱۳ آذر در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.



1397/09/01
21:27:41
5.0 / 5
4760
تگهای خبر: هنرمند , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
لباس دونی