حاجی هاشمی مطرح كرد؛

ایران رتبه اول تولید علم در حوزه بازی سازی منطقه را دارد

ایران رتبه اول تولید علم در حوزه بازی سازی منطقه را دارد

لباس دونی: به گزارش لباس دونی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: در مطالعه انجام شده با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران در تولید علم در زمینه بازی های کامپیوتری رتبه اول منطقه و رتبه ۱۸ دنیا را دارد.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، نشست خبری پیرامون ششمین دوره جایزه بازی های جدی ۱۴۰۲، قبل از ظهر امروز شنبه ۳۱ تیر با حضور محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، فرزانه شریفی دبیر ششمین دوره جایزه بازی های جدی ۱۴۰۲ و معاون پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و تعدادی از اصحاب رسانه در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برگزار گردید.
محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: ضعفی در حوزه اطلاع رسانی در زمینه بازی های کامپیوتری داریم و طبق پیمایشی که سال قبل انجام شد، متوسط سن بازیکن به ۲۳ سال رسیده است و هر سال افزوده شده است؛ این عدد در آمریکا ۳۳ سال است.
وی اضافه کرد: افزایش سن بازیکن نشان داده است که بازی تلاش می کند در خانواده ها جای خویش را بعنوان رسانه باز می کند اما چون نامش بازی است، رسانه جدی تلقی نمی شود در حالیکه بازیکن ها روزانه یک ساعت و نیم بازی می کنند؛ باید اول جایگاه بازی را بین مخاطبان و سیاست گزاران تبیین نماییم و بعد به سیاست گذاری در این عرصه بپردازیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: رویداد علمی بازی های جدی سال هاست در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برگزار می گردد که سال جاری ششمین دوره آن با رویکرد گردشگری سلامت و آموزش برگزار خواهد شد؛ بازی های جدی به بازی هایی گفته می شود که با رویکرد علمی و فرهنگی و با هدف رفع مشکلات تولید می شود. هر ساله این بازی ها به صورت همایش علمی برگزار می شد اما سال جاری دبیرخانه آنرا فعال نگه می داریم که به تجاری شدن بازی های تولیدی بپردازد.
وی ضمن اشاره به مطالعه انجام شده با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز، اظهار داشت: بر طبق این مطالعه، جمهوری اسلامی ایران در تولید علم در زمینه بازی های کامپیوتری رتبه اول منطقه و ۱۸ دنیا را دارد؛ در این مطالعه که تا سال ۱۴۰۱ بوده و در ۵ سال گذشته بررسی شده، هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری و بازی های کنسولی و موبایلی مورد توجه قرار گرفته است.
حاجی هاشمی اظهار داشت: در زمینه بازی علاوه در زمینه علمی، در زمینه صنعت بازی سازی پیشرفت خوبی داشتیم و بیشتر از ۵۰ بازی ایرانی داریم که در بازار داخلی بیشتر از یک میلیون نصب دارند؛ این در شرایطی است که در زمینه ابزار بازی سازی همچون ابزار موتور بازی سازی، ابزار توزیع و نشر و ابزارهای تحلیل بازار در تحریم هستیم.
وی اضافه کرد: در تدارک رویدادی به نام رویداد سرمایه گذاری هستیم تا بازی سازان و سرمایه گذاران در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند از ظرفیتهای یکدیگر استفاده نمایند و در نهایت شاهد تجاری سازی محصولات باشیم؛ چونکه امروز مسأله اصلی حوزه بازی ها، نشر و توزیع آن است که امیدوارم به واسطه این رویداد بتوانیم بخشی از مشکلات این حوزه را مرتفع نماییم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: یکی از اشکالات صنعت بازی سازی، تأمین نیروی انسانی است؛ به همین جهت آموزش بازی سازی را از سال قبل و با آموزش دو هزار نفر شروع کرده ایم. همینطور یک هزار نفر به صورت حضوری در این آموزش شرکت کرده اند.
وی اضافه کرد: برخی از شرکتهای بازی سازی با شرکتهای ناشر خارجی فعالیت می نمایند و هم در تلاش هستیم تا تولیدکنندگان ایرانی با تولیدکنندگان خارجی همکاری مشترکی داشته باشند. همینطور در هفته فرهنگی ایران در روسیه، برخی از بازی سازان ایران در آنجا مشارکت داشتند. گاهی بازی سازان با تغییر نام با ناشران خارجی فعالیت می نمایند.
حاجی هاشمی اظهار داشت: بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در پیمایش جدید مقرر است وارد حوزه تولید شود و پیمایش را از تولیدکنندگان انجام دهد تا آمار تولید و عرضه حوزه بازی های کامپیوتری را به واسطه این پیمایش احصا کند.
در ادامه فرزانه شریفی دبیر ششمین دوره جایزه بازی های جدی ۱۴۰۲ اظهار داشت: ششمین دوره جایزه بازی های جدی در چارچوب و مقیاس بین المللی برگزار می گردد و ۳ بخش جدی و اصلی دارد. در قسمت هکاتون طی سه روز بازی ها به رقابت جدی می پردازند؛ بعد سمپوزیوم جهت بررسی مقالات پیشبینی شده است و در آخر جشنواره بازی های جدی را خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه ثبت نام بخش هکاتون تا ۱۰ شهریور است که طی روزهای ۲۹ تا ۳۱ شهریور برگزار می شود، اظهار داشت: آخرین فرصت ثبت نام ارسال مقالات ۵ آبان است و اختتامیه آن رویداد هم ۳۰ آذر و اول دی برگزار می گردد.
شریفی در رابطه با جایزه این مسابقه اظهار داشت: ۳۰۰ میلیون تومان جایزه برای بخش داخلی و ۲ هزار جایزه یورو برای آثار غیر ایرانی ها داریم همینطور بالغ بر ۴ میلیارد تومان از جانب سرمایه گذاران رویداد هزینه می شود.
وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ بازی جدی سال قبل عرضه شد اما همه آنها تجاری نشد، اضافه کرد: با عنایت به پیمایش انجام شده توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با دانشگاه هنر اسلامی تبریز، خوشه بازی جدی پرکارترین و مورد هدف ترین بازی دیجیتال بوده است و دانشگاه تهران پرکارترین دانشگاه بوده که ۳۴ مقاله علمی در حوزه بازی های دیجیتال عرضه کرده است و در صدر دانشگاه های ایرانی در دنیا قرار دارد.
شریفی افزود: از سال ۱۳۹۶ تا کنون، ۵ دوره جایزه بازی جدی داشتیم که روند ارسال آثار و مقالات شیب صعودی داشته است و کیفیت معیار بوده است.


منبع:

1402/05/07
10:05:42
5.0 / 5
251
تگهای خبر: آموزش , جشنواره , كیفیت , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
لباس دونی